Toezichthouder ACM maakte woensdag bekend een onderzoek te zijn gestart en we weten inmiddels dat BOL de partij is die onder het vergrootglas ligt.
De melding van ACM is naar Nederlandse begrippen uniek te noemen. Men onderzoekt signalen dat een online marktplaats onderscheid maakt tussen het eigen aanbod, dat van een A groep handelaren en van een B groep. Het eigen aanbod en dat van “A” zou beter en duidelijker zichtbaar zijn. Dat is althans wat vertegenwoordigers van “B” stellen.
Wie BOL vervangt voor Amazon en ACM voor FTC ziet grote gelijkenissen. In Europa heeft dat Amerikaanse platform trouwens de nodige ervaringen met onder andere Britse en Duitse toezichthouders. Zeer recent is de overname van de maker van de iRobot stofzuigers nog om precies die reden verhinderd: op het platform eigen producten en die van “bevriende“ partners beter naar voren laten komen. In de zaken tegen Amazon is ook gekeken naar het misbruiken van de datastromen tussen externe handelaren en kopers om de eigen propositie te verbeteren. ACM zal van BOL willen weten of het dergelijke praktijken hanteert.
Dat deze zaak op ITchannelPRO aandacht krijgt heeft alles te maken met de markten die BOL en Amazon bedienen. Beide platformen zijn niet alleen grote, tot dominante, spelers op de B2C markt. Juist ook de onderkant van de zakelijke markt, B2B is erg belangrijk voor ze. Weet daarbij dat de wetgever geen onderscheid maakt tussen de rechten van burgers en kleine ondernemers. Beiden hebben recht bescherming, bijvoorbeeld door in te grijpen bij de aanbodzijde.
Daarom is wat ACM nu gaat onderzoeken absoluut relevant voor iedere IT reseller, B2C en B2B. Mocht blijken – maar dat is voorlopig niet aangetoond – dat BOL dezelfde fratsen heeft uitgehaald als Amazon dan kan er best het nodige gaan veranderen.