De beleidsregel geldt voor de spraakdiensten (voor normale telefoongesprekken) die telecomaanbieders aanbieden en de technieken die ze daarvoor gebruiken, niet voor spraakdiensten van apps als WhatsApp of Facetime.
Europese dag van 112
“Het is fijn dat we dit op de Europese dag van 112 kunnen melden”, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. “Omdat goede bereikbaarheid van het alarmnummer in noodsituaties van levensbelang kan zijn, is het belangrijk dat 112 bereikbaar is via alle technieken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook via 4G en bellen via wifi.” Daarvoor hebben de meeste mobiele telefoons nog wel een aanpassing nodig in het besturingssysteem. “Nu de telecomaanbieders de bereikbaarheid van 112 via wifi-bellen of 4G mogelijk hebben gemaakt, zijn de telefoonfabrikanten aan zet om de besturingssystemen van mobiele toestellen hiervoor geschikt te maken”, zegt Leijten. “Dan kan het alarmnummer ook in de toekomst altijd gebeld worden.”
Locatiegegevens meesturen
Het is belangrijk dat de 112-meldkamer identiteits- en locatiegegevens krijgt wanneer iemand belt, zodat hulp snel ter plaatse kan zijn. Ook dat is in de meeste gevallen goed geregeld. De locatie van een 112-beller wordt bepaald via de zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Als er nauwkeurigere locatie-informatie uit de telefoon zelf beschikbaar is, wordt die ook meegestuurd.
Vaste lijn
Wanneer iemand via een vaste lijn belt, krijgt de 112-meldkamer het adres door waar de aansluiting op staat geregistreerd. Dit is niet altijd de juiste locatie; soms kunnen verschillende vestigingen van een bedrijf bellen met een nummer dat geregistreerd staat op het adres van het hoofdkantoor. Volgens nieuwe Europese regels die over enkele weken ook in Nederland gelden, moeten telecomaanbieders de daadwerkelijke fysieke locatie doorgeven aan de 112-meldkamer. Er zijn alleen nog geen kant en klare oplossingen om dit technisch snel mogelijk te maken, dus gaat de ACM hierover in gesprek met telecomaanbieders.
Identiteitsgegevens meesturen
De 112-meldkamer moet ook kunnen zien van welke nummers geen identiteitsgegevens bekend zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand belt met een anoniem prepaid nummer. Het vergt tijd om tijdens het gesprek naar de identiteitsgegevens te vragen. De afgelopen maanden hebben mobiele telecomaanbieders op dit punt een inhaalslag gemaakt en op aandringen van de ACM informatie over anonieme prepaid-nummers aan de 112 meldkamer verstrekt. De ACM blijft erop letten dat de 112 meldkamer alle benodigde gegevens krijgt.