• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

ABN AMRO: privacywetgeving leidt tot kentering online adverteren

Europese wetgeving legt markt voor online adverteren steeds meer aan banden

15-12-2022
tmt sector abnamro
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Grotere beperkingen aan het gebruik van privacygevoelige informatie zetten de markt voor online adverteren op zijn kop. Hoewel de meeste online advertenties nu nog op personen zijn toegespitst, maakt wet- en regelgeving dit steeds moeilijker. Door Europese wetgeving – vervat in met name de Digital Services Act, die advertenties op basis van persoonlijke gegevens, zoals geaardheid en politieke voorkeur, verbiedt – wordt de personalisatie van advertenties aan banden gelegd en voor minderjarigen zelfs verboden. Zulke advertenties hadden voor zowel adverteerders als uitgevers als voordeel dat zij doelgericht konden adverteren, zeker waren van een groot bereik en de effectiviteit van campagnes konden meten.

tmt sectorNu worden zij gedwongen hun strategie te herijken, blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO heeft verricht onder 544 professionals in de online advertentieketen. Ook de grote tech-bedrijven geven gehoor aan de roep om privacy vanuit de samenleving, privacyorganisaties en politiek. Zo kunnen gebruikers op Apple-apparaten kiezen om ‘tracking’ uit te schakelen en wil Alphabet in 2024 stoppen met de ondersteuning van ‘third-party cookies’ in Google Chrome. De online advertentiemarkt ontwikkelt zich dus tot een markt die minder afhankelijk is van privacygevoelige data en waarbij persoonsgegevens worden verzameld met expliciete instemming van eindgebruikers.

 

Online advertentiemarkt verkent nieuwe mogelijkheden in veranderend speelveld

De markt voor gepersonaliseerde online advertenties – waarvan ongeveer één op de drie professionals werkzaam bij adverteerders en uitgevers en 40 procent van de ondervraagde medewerkers van bureaus afhankelijk zeggen te zijn – staat voor een keerpunt. In dit nieuwe speelveld verkennen steeds meer bedrijven andere advertentiestrategieën, zoals contextueel adverteren. Hierbij is niet de persoon, maar de website, het artikel of de video die wordt bekeken doorslaggevend voor de advertentie die wordt geplaatst.

Deze vorm wordt nu al ingezet door bijna de helft van de adverteerders en bijna 6 op de 10 bureaus; 60 procent van de uitgevers biedt ruimte aan advertenties die op basis van context zijn geplaatst.1 Tegelijkertijd kiest 70 procent van de uitgevers, 66 procent van de bureaus en 55 procent van de adverteerders voor een strategie waarbij eigen data worden ingezet als bron van klantinzichten. Dit doen zij door zelf – met de expliciete toestemming van klanten – gegevens vast te leggen.

De macht van ‘big tech’ blijft onverminderd groot

Niet elk bedrijf beschikt over de schaalgrootte om zo’n datastrategie te ontwikkelen. Een groot deel van de markt is dan ook afhankelijk van andere partijen als zij online-advertenties blijven personaliseren. “Sommige bedrijven gaan een ‘symmetrische samenwerking’ aan, zoals een adverteerder en uitgever van ongeveer hetzelfde formaat. Zij kunnen van elkaars klantkennis profiteren en deze – met uitdrukkelijke toestemming van de klant – gekoppeld inzetten voor advertentiedoeleinden”, zegt Julia Krauwer, Sector Banker Technologie, Media & Telecom (TMT) van ABN AMRO. “Er zijn óók veel bedrijven die zich wenden tot de oplossingen van ‘big tech’; partijen als Google, Meta en Amazon zijn door hun brede dataverzameling aantrekkelijke partners. Zij behouden hun positie, hoewel nieuwe wetgeving het ongebreidelde gebruik van data aan banden legt en de regie over het gebruik hiervan teruggeeft aan eindgebruikers.”

Mario Bersem, sectoreconoom TMT, vult aan: “De advertentiemarkt zal evolueren tot een nieuw speelveld waarin meerdere oplossingen naast elkaar bestaan. Zo gaat één-op-één-targeting plaatsmaken voor een minder invasief model en blijft contextueel adverteren overeind als effectieve keuze die bij uitstek de tijdsgeest weerspiegelt.”

1 Wanneer er in de toelichting van de surveyresultaten wordt gesproken van “adverteerders”, “bureaus” en “uitgevers”, dient dit steeds te worden gelezen als “professionals werkzaam bij [adverteerders/bureaus/uitgevers]”.

 

Het hele rapport is hier te downloaden.

 

Tags: trend

GerelateerdeBerichten

Wat stuwt de groei van datacenters in Duitsland

2025/07/09
euro geld

Onderbelicht aspect van de Amerikaanse handelspolitiek

2025/06/26
Volgend bericht
FBI

Politiediensten halen stressers uit de lucht

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon