Vanwege GamesCon was er de afgelopen dagen veel nieuws over een markt waar bedrijven als Siewert & Kau bij ITchannelPRO vaker op wijzen. Dat gaming big business is bleek ook uit een persbericht van Deutsche Telekom over 5G SA for gamers.
Het persbericht vertelt dat er een nieuwe abonnementsvorm komt waarmee het telecombedrijf gamers aan zich wil binden. Het gaat om een bundel van 6 maanden gratis toegang tot spelen in een cloud die geoptimaliseerd zijn voor mobiele devices. Die devices hebben natuurlijk internet nodig en dan zo snel en stabiel mogelijk.
Ziedaar een zeldzaam voorbeeld van een businesscase voor 5G SA (Stand Alone) en dan is het er ook nog eens een die voor consumenten bedoeld is. Er is trouwens ook een link met het kanaal. Het pakket wordt in de markt gezet in samenwerking met ALSO.
Verder valt er nog te lezen dat de bundel vooralsnog alleen werkt voor bezitters van de nieuwste en duurste Samsung smartphones. Die voorwaarde zet direct een streep door het idee dat 5+ zoals DT het noemt voor de brede massa is bedoeld.
De pers struikelde niet over die voorwaarde, maar wel over het volledig ontbreken van prijzen. De eerste 6 maanden gratis en daarna? Daarover is niets bekend, ook niet bij navraag.
Jammer, want het versterkt de indruk dat het “aanbod” vooral is bedoeld om tijdens GamesCon een graantje mee te pikken van de verhoogde persaandacht voor nieuwtjes. Dit soort veredelde proefballonnen helpt niet de businesscase van 5G gezonder te maken.
Of het segment gamers groot genoeg is om er blijvend een apart 5G aanbod voor in de lucht te houden is trouwens ook wel een interessante vraag.