De zeer slechts cijfers van de grootste aanbieder van kabel tv in Nederland is uitgebreid in het nieuws geweest. ITchannelPRO merkt op dat in Amerika Cable One een zelfde verhaal te vertellen heeft aan de beleggers.
Het Nederlandse nieuws is al redelijk uitgemolken. Waarom het zo slecht gaat kan geraden worden, maar het bedrijf zelf zegt er nagenoeg niets over. Hoeveel anders is dat bij Cable One. De cijfers zijn uitgebreid en dat geldt ook voor de toelichting. Waarschijnlijk is de druk van beleggers hier een stuk groter. Het aandeel is het afgelopen jaar 56 procent goedkoper geworden, de laatste maand was de dip 30 procent. Die laatste klap is dubbel zo groot als de daling van de aandelen index.
Beleggers hebben dus duidelijk moeite om vertrouwen te houden in Cable One. Of dat is ondanks, of juist door, de uitleg van de marktsituatie is niet duidelijk.
Last van FWA
Cable One geeft aan met goedkopere internet aanbiedingen te komen om de churn die FWA veroorzaakt tegen te gaan. Iedereen die in Nederland de lancering van FWA heeft gevolgd zal dat snappen. Ook al hebben we nog steeds geen zicht op de verschuivingen in de Nederlandse markt, dat ze er zijn snapt iedereen en daarom is het ook prettig te zien dat Cable One daar geen doekjes om windt.
Het nieuwe aanbod moet niet qua snelheid, maar wel qua prijs de concurrentie met de FWA aanbieders aangaan. Dat klinkt interessant, want in Nederland zien we nog geen indicaties voor een prijsoorlog.
Wat we wel zien is dat bedrijven die zwaar leunen op tv content (dat zijn alle “coax bedrijvenâ€) bij minder klanten de omzet toch nog steeds zien toenemen. De kritische lezer leest dan tussen de regels door dat de abonnementsprijzen flink moeten zijn verhoogd, want met andere diensten is dat niet mogelijk.
Hoge ARPU als risico
En wat zien we daarover bij Cable One: analisten vinden de ARPU van deze aanbieder van kabel tv , die de hoogste in de sector is, niet langer als een teken van kracht. Men vreest dat hierdoor ook het komend kwartaal de uitstroom van klanten zal aanhouden.
Nogmaals, dit verhaal gaat over een Amerikaans bedrijf. Het is echter treffend dat die naam zo vervangen kan worden voor dat ene grote bedrijf in Nederland.