1. Mkb’ers: AI scheelt tijd en kosten
AI-toepassingen helpen mkb-bedrijven om tijd en/of kosten te besparen. Dat stelt althans 87 procent van de ervaringsdeskundige bedrijven in Australië. Voor tweederde van deze groep was verbetering van productiviteit annex efficiency ook de belangrijkste reden om kunstmatige intelligentie in te zetten, rapporteert de Commonwealth Bank of Australia (CBA) begin juni 2024. Het onderzoek leert dat precies een kwart van de mkb’ers down under inmiddels heeft geïnvesteerd in AI, terwijl 34 procent zegt dat binnen vijf jaar te willen doen. De praktijkervaringen van hun voorgangers geven daar dus ook aanleiding toe.
2. De kost gaat voor de baat uit
Voordat AI tijd en kosten kan besparen, moeten organisaties er eerst de nodige moeite en geld in steken. De productiviteit gaat in het implementatietraject doorgaans eerst omlaag, voordat de versnelling komt. Voor veel bedrijven zijn het redenen omniet met AI-technologie te beginnen. Van de Australische mkb’ers uit hetCBA-onderzoek zegt 26 procent de financiële middelen niet te hebben om te investeren in AI. Iets meer ondernemers (28 procent) noemen gebrek aan kennis over AI als barrière, terwijl zorgen over dataveiligheid nog vaker worden genoemd(33 procent).
3. Geen slimme AI zonder schone data
Bedrijven die AI-toepassingen veilig en zinnig willen gebruiken, moeten hun data op orde hebben. Zijn de benodigde gegevens überhaupt voorhanden om AI te kunnen laten renderen? Data over onder meer producten en klanten moeten niet alleen worden verzameld, maar ook gezuiverd en geactualiseerd. Garbage in, garbage outis niet voor niets een gevleugelde term. Ook bij AI-oplossingen is de kwaliteit van de output direct afhankelijk van de kwaliteit van de input. Anders gezegd: first things first, en hoe schoner, hoe slimmer.
4. Intern draagvlak is het halve werk
Als je weet welke waarde AI kan toevoegen aan je bedrijf én als je beschikt over de benodigde data, kun je een weloverwogen keuze maken om te beginnen met de implementatie. Het is van het grootste belang om de juiste mensen (vanverschillende afdelingen) daarbij te betrekken, sceptici niet uitgezonderd, en om ambassadeurs te creëren die collega’s op de AI-reis meenemen, ervaringen delen en interne zorgen adresseren. Denk groot, maar begin klein.
5. AI zal het werk van mensen veranderen (lees: leuker maken)
Topmensen van grotere organisaties schatten dat 40 procent van hun personeelsbestand de komende drie jaar moet worden bijgeschoold als gevolg vande implementatie van AI, leert onderzoek van IBM. Dat wil niet zeggen dat kunstmatige intelligentie werknemers tot last is. Integendeel, betogen de onderzoekers en vele andere professionele gebruikers van AI: automatisering zorgt ervoor dat zij zich minder hoeven bezig te houden met repeterende klussen en meermet taken waarin zij persoonlijk het verschil kunnen maken. Dus terwijl AI ondernemers helpt om meer te kunnen bereiken met minder middelen, versterkt de technologie de werkvreugde op de vloer.
6. Overwin AI-fomo
De wereld verandert razendsnel. Terecht wordt daar vaak aan toegevoegd dat desnelheid van de veranderingen alleen maar toeneemt. De techniek stemt nederig. Het is verleidelijk om als ondernemer op de AI-trein te springen om de boot niet temissen. Maar angst, ook AI fear of missing out, is een slechte raadgever. Deze angst is te overwinnen door een realistisch beeld te krijgen van de (on)mogelijkheden metAI voor jouw organisatie.
_____
Data Expo
Op de komende Data Expo gaat veel aandacht uit naar AI. Welke kansen en uitdagingenbiedt kunstmatige intelligentie voor organisaties? In de Jaarbeurs kun je op woensdag 11 endonderdag 12 september essentiële kennis opdoen, technologische mogelijkheden verkennen en nuttige contacten leggen om nieuwe stappen voorwaarts te zetten. En dat nie talleen op het gebied van AI: een bezoek aan Data Expo helpt je om antwoorden te vinden op ál jouw datavraagstukken. Inschrijven als bezoeker is kosteloos en kan hier.