Hoe moet het nu verder met de vakbeurzen, congressen, dealerdagen en andere events? Die vraag begint steeds belangrijker te worden naarmate de plannen voor 2021 moeten worden geschreven. Bij Bitkom hebben ze vorige maand die vraag voorgelegd aan de achterban. Dat levert actuele inzichten op.
IT marketing- en communicatie budget 2021
Bitkom is die hele grote Duitse brancheorganisatie die voor iedereen die iets met IT te maken heeft open staat. Van telco tot regionale reseller, alles in Duitsland dat IT levert is direct of indirect betrokken verbonden aan die koepel. Niet iedereen is benaderd voor het onderzoek naar de marketing- en communicatie (M&C) budgetten voor 2021. Men heeft gekozen voor bedrijven met een eigen M&C afdeling.
Deze groep heeft meerkeuze vragen over de budgetbesteding gekregen en vragen over het soort events dat men voor 2021 in gedachte heeft. Maar liefst 78 procent aan in de toekomst meer te gaan doen met puur virtuele events. 70 procent geeft ook aan voor hybride oplossingen te kiezen. Dat is de combinatie van een kleinschaliger fysiek event dat wordt gestreamd, of waarvan later de opnamen op een andere manier beschikbaar worden gesteld. 39 procent geeft aan in te zetten op puur fysieke bijeenkomsten.
Deze scores zijn duidelijk. In het land van de Hannover Messe, IT-SA, de Internet Security Days, Cloudfest en honderden lokale events houdt men er serieus rekening mee dat er het komend jaar geen noodzaak of ruimte bestaat voor de oude vertrouwde conferenties, vakbeurzen en dealerdagen. Dat is slechte nieuws voor de verhuurders van zalen, cateringsbedrijven en anderen.
Slag om de eyeballs
De opkomst van virtuele events betekent niet direct een verschuiving binnen de budgetten voor M&C. Men verwacht nog steeds geld uit te geven aan SEO en SEA en vormen van leadgeneration. Opvallend is verder dat 60 procent blijft gebruik maken van persberichten, banners en de andere opties die ITchannelPRO biedt. Er zijn zelfs signalen dat deze soorten van communicatie moeten toenemen, om de slag om de eyeballs te kunnen winnen. Voorheen was dat de slag om de gunst van de fysieke beursbezoeker, nu dus om iets anders. Want zoveel is ook duidelijk uit het onderzoek van Bitkom. De animo onder bedrijven om in 2021 iets met virtuele vakbeurzen en dealerdagen te doen is opvallend groot.