• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

´Smartphones en IoT-apparaten voor een eerlijke prijs´

Xiaomi betreedt de Benelux-markt met meest prijsconcurrerende 5G smartphones

29-10-2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het Chinese merk Xiaomi is in een snel tempo een van de belangrijkste opkomende fabrikanten van smartphones en Internet of Things-producten geworden. ITchannelPro/TBM sprak daarom met Daisy Hu, de country manager Benelux bij Xiaomi Technology, over het bedrijf, de producten en de strategie in Nederland.

Hoe zou je Xiaomi omschrijven?

“Xiaomi [spreek uit: ‘shou-mie’] is vooral bekend van de smartphones en de IoT-producten zoals wearables. Maar het gaat veel verder dan dat; tegenwoordig verkoopt Xiaomi zelfs een opvouwbare elektrische fiets, elektrische stepjes en vele andere gadgets. In China biedt Xiaomi 2.000 tot 3.000 producten aan, hier in Europa gaat het voorlopig om ongeveer 200 producten, zoals een smartwatch, een beveiligingscamera, een rijstkoker en zelfs een luchtzuiveraar. Xiaomi wil zoveel mogelijk verschillende apparaten op de markt aanbieden om aan ieders behoefte te kunnen voldoen. Xiaomi produceert die artikelen deels zelfs, en investeert in Chinese bedrijven die deze producten maken. Zo hebben we controle op de kwaliteit, de productie en het ontwerp. Dat we hier nog veel minder producten aanbieden, komt onder meer omdat gecontroleerd wordt of de producten hier aan de lokale certificeringen, regels en producteisen voldoen.

Xiaomi is hier nog niet zo lang actief, wat is de grootste uitdaging in de Benelux?

“Xiaomi is sinds 2018 actief in de Benelux. De grootste uitdaging voor een jong merk als Xiaomi is de bekendheid van het merk vergroten. Dat doen we vooral met ons Mi-merk; de Mi-smartphones en Mi-wearables. Het vergroten van onze bekendheid is vooral belangrijk voor de smartphonemarkt. Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK staat Xiaomi op de 4 plaats van de smartphonemerken, na Samsung, Apple en Huawei. In Nederland heeft Xiaomi iets meer moeite om een groter marktaandeel te verwerven omdat Apple en Samsung hier heel sterk zijn. Het is lastig om te concurreren met die partijen omdat die merken al zo lang op de markt. We moeten daarom goed weten wat onze sterke punten zijn en op welke vlakken we anders zijn dan de rest.”

Wat zijn jullie sterke punten, waarin verschilt Xiaomi dan van andere merken?

“Xiaomi staat voor kwalitatieve producten tegen een eerlijke prijs. Alle grote smartphonesmerken leveren heel goede producten, mooie OLED-schermen, goede camera’s enz. De specificaties zijn dik in orde. Xiaomi houdt voor haar telefoons dezelfde of betere specificaties aan. Xiaomi hanteert daarbij alleen een andere prijsstructuur. Wij houden niet meer dan 5% marge voor ons zelf. Het meeste voordeel is dus voor de eindklant.

Xiaomi concurreert echter niet alleen op prijs. Innovatie en technologie vormen de basis van onze producten. Daarnaast hebben we een heel ruim productassortiment van apparaten die gekoppeld kunnen worden met onze smartphones.”

Werken jullie veel samen met business partners en distributeurs?

“Xiaomi werkt veel met businesspartners samen. Voor de Benelux markt doet Xiaomi zaken met de distributeurs Ingram Micro en A&C Systems. Wat resellers betreft, is Xiaomi op dit moment verkrijgbaar bij MediaMarkt en in de speciale Mi-winkel in Rotterdam, die fungeert als showroom voor Xiaomi-producten. Daarvan komen er volgend jaar waarschijnlijk nog meer bij. Ook zijn we nu bezig om meer e-commercepartners aan ons te binden, zoals Coolblue, Bol.com, Amazon en Belsimpel. Daarnaast is Xiaomi ook in onderhandeling met de Nederlandse mobiele operators om Mi-telefoons te gaan verkopen bij hun abonnementen.”

Hebben jullie een kantoor in Nederland?

“Xiaomi heeft in het kantoor in Den Haag ongeveer 20 mensen voor sales, aftersales, technische support, B2B, marketing, business development en PR. Het team wordt in 2021 waarschijnlijk uitgebreid tot 45 tot 50 medewerkers. Het Europese hoofdkantoor voor de business komt in Düsseldorf.”

Ondervinden jullie hinder op de Europese markt van het feit dat jullie een Chinees bedrijf zijn?

“Jazeker, om de lokale markten goed te leren kennen, is lokalisatie heel belangrijk. We vormen teams van lokale mensen die de cultuur kennen en begrijpen. Zij zijn altijd bezig met het lokaliseren van wereldwijd materiaal en wereldwijde campagnes. Een rijstkoker bijvoorbeeld is misschien niet echt een product dat hier succesvol zal zijn.”

Wat zijn jullie ambities voor 2021?

“Mijn ambitie is in ieder geval om een groter team op te zetten, we willen ook een veel bekender merk worden en bekend staan om onze missie om nieuwe technologieën naar veel Nederlandse huishoudens te brengen. We willen werken met lokale iconische merken die ons kunnen helpen deze missie te vervullen. We willen de nummer 3 worden op de Nederlandse smartphonemarkt.”

 

 

 

 

Tags: smartphone

GerelateerdeBerichten

Punkt

Gigaset start productie van smartphones na deal met Punkt.

2025/07/02
Fairphone-ChatLicense-visual

ChatLicense en Fairphone werken samen om verantwoord smartphonegebruik te stimuleren

2025/02/26
Volgend bericht
knowbe4

PhishRIP e-mailquarantaine-tool van KnowBe4 voor G Suite

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon