‘Het platform’ van KPN Partner Network is sinds dit najaar operationeel. De nieuwe dienst stelt KPN-business partners in staat om alle mogelijke ICT-bouwblokken eenvoudig te bestellen en zo nieuwe groeimarkten te betreden. Tijdens het partnerevent Vision Trust 2024, waar KPN het platform officieel lanceerde, sprak ITchannelPRO uitvoerig met Harry Boshoff en Tim van den Hul over de status van de innovatieve service.
KPN werkt al langer aan het concept van een platform waar businesspartners alle bouwblokken voor hun ICT-dienstverlening aan klanten kunnen bestellen. Over dit idee is afgelopen jaar tijdens Vision 2023 gesproken met partners, zegt Harry Boshoff (rechts op de foto), die Commercieel Productmanager Platform is bij KPN. “Het doel was om onze business portal, die beschikbaar is sinds de integratie van RoutIT, verder te ontwikkelen tot een open platform. Via onze geautomatiseerde leverstraat IRMA kunnen partners makkelijk en snel diensten bestellen en configureren. Orders worden hier automatisch verwerkt en geleverd, wat het voor onze partners eenvoudiger maakt om zaken te doen. Zo’n 2.000 partners maken al volop gebruik van IRMA vanwege de gestroomlijnde en eenvoudige werking.”
Het platform
De naam van het nieuwe project is ‘Het platform’ en die wordt nu ook commercieel gebruikt, legt Harry uit. “KPN transformeert momenteel van een Telco naar Tech-co en we hebben de ambitie om het digitale ICT-platform voor het midden- en kleinbedrijf in Nederland te worden”, zegt hij. Hiertoe werkt KPN samen met leveranciers die hun diensten nu ook via het nieuwe platform kunnen aanbieden aan businesspartners van KPN. Zij kunnen deze diensten op hun beurt nu dus makkelijker resellen aan eindklanten. KPN is vorig jaar gestart met de leveranciers Online Essentials, Miggy IoT en ThreadStone. Na het succes van die samenwerking heeft KPN inmiddels al tien vendors gecontracteerd en het streven is om eind van dit jaar 20 tot 30 vendors te hebben die aan de specifieke eisen voldoen.
“Het nieuwe platform biedt businesspartners op zich een uitbreiding van de bestaande dienstverlening van IRMA, maar is eigenlijk meer dan dat”, vervolgt Harry. “Het versnelt voor KPN en leveranciers bovendien het proces van nieuwe diensten toevoegen. Dankzij de marktplaatsfunctie kunnen de diensten van nieuwe vendors binnen twee weken online zijn. Als KPN kunnen we zo dus snel inspelen op veranderende markten en wensen van partners. Zo kunnen diensten rondom NIS2-wetgeving bijvoorbeeld snel beschikbaar worden gemaakt, en daar zitten partners echt op te wachten. Kortom, het platform ontzorgt partners en creëert verbinding tussen leveranciers en businesspartners.”
Vertrouwen
De huidige IRMA-gebruikers kunnen met een aanvullende overeenkomst toegang krijgen tot de nieuwe marktplaats van KPN. Tim van den Hul is Proposition Manager Platform MKB bij KPN en hij benadrukt dat alle producten die aansluiten op de ICT-behoefte van klanten kunnen worden opgenomen, van hardware tot software en services. KPN fungeert als tussenpersoon, regelt facturering en incasso, en beheert de marktplaats. “Onze partners vertrouwen op KPN voor kwaliteit, en dit geldt dus ook voor de kwaliteit van de vendors op het platform”, zegt Tim. “Daarom stellen we eisen aan beschikbaarheid en leveringszekerheid van leveranciers. De vendors zijn dus door KPN geselecteerde aanbieders. Daarmee geven we businesspartners het vertrouwen dat het platform hun one-stop-shop is. Als full-serviceprovider helpen we het kanaal om de ICT-behoeften van MKB-Nederland optimaal te bedienen.”
Digitalisering
Digitalisering van de dienstverlening aan zowel leveranciers als businesspartners heeft een hoge prio gehad bij de ontwikkeling van het platform. KPN wil het makkelijker en sneller mogelijk maken dat partners toegang krijgen tot nieuwe producten en diensten. En tevens moeten vendors zich makkelijk en snel kunnen aansluiten op het platform. “Nu moeten we die koppeling soms nog uitvoeren door producten en diensten handmatig aan te maken en orders te verwerken. Begin 2025 kunnen vendors zichzelf geïntegreerd en gedigitaliseerd aansluiten. Voor kleinere aanbieders kan het soms nog lastig zijn om API’s in hun systemen te integreren. Zij vinden de kosten daarvoor vaak nog te hoog. Daarom is onze aanpak voorlopig dan ook: onboarding kán zonder API, maar daarna zijn er absoluut mogelijkheden om door te groeien naar de volgende stap mét API”, aldus Harry.
Als aanvulling zegt Tim dat het platform zich uiteraard zal blijven doorontwikkelen. “We willen uiteindelijk een centrale rol verwerven als dé marktplaats voor het mkb. De komende tijd gaan we flink investeren in de bekendheid van het platform en zo ook nieuwe partners enthousiasmeren voor deze dienstverlening.”
Ook KPN-partner worden? Neem voor meer informatie contact op met Koen van Lieshout via koen.vanlieshout@kpn.com of bel 0624 674 774.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 #05)