Op een manier zoals alleen Engelse journalisten dat kunnen wijst The Register op de nieuwste poging van Microsoft het marktaandeel van Bing op te krikken. Het blijft verbazen hoe de grootste softwaremaker er niet in slaagt daar enige verandering in aan te brengen. En er is nog iets dat zal verbazen.
Bing bestaat 15 jaar en in die tijd is het marktaandeel nooit boven de 5 procent uitgekomen. De afgelopen maand werd de 4 procent aangetikt om daarna weer terug te vallen naar de 3. Dat is onvoorstelbaar gering, helemaal als je nagaat hoeveel geld Redmond in de eigen zoekmachine heeft gestopt.
Dit soort meldingen maakt altijd weer duidelijk waarom er in elke taal gezegden zijn als: “Schoenmaker, hou je bij je leest!”. Dat je in A goed bent, is nul komma nul garantie dat je ook zult uitblinken in B, laat staan C.
Bij Microsoft is die vergelijking makkelijk. Het bedrijf is dominant met een office pakket en een operating system. Die twee staan formeel helemaal los van elkaar en dat is niet op basis van vrijwilligheid. Elke poging de twee verder te laten versmelten leidt tot protest, onderzoek, juridische procedures. Microsoft weet inmiddels dat die strijd in de EU niet te winnen valt en zorgt – met tegenzin – voor die afstand. Zelfs betrekkelijk nieuwe diensten als Teams durft het niet volkomen te integreren.
We weten dat het marktaandeel van Office365 heel groot is en met Windows is dat ook het geval. Teams is een ander verhaal, omdat gebruikers dit soort applicaties naast elkaar kunnen gebruiken. Maar toch, het marktaandeel van Teams is groot, zeker in Nederland. Bing is overal klein, heel klein.
Het grappige is echter dat die bovenstaande opsomming een fout bevat. Office is groot, maar Windows niet. Dat zal menig lezer verbazen, want op een paar verdwaalde Apples na bestaan de werkplekken in Europa toch echt uit Wintel machines.
De fout die bij die aanname wordt gemaakt is dat het aantal devices dat wordt gebruikt meer is dan laptops en desktops. Van alle devices die statcounter kan meten draait 44 procent op Android. Wat begon met verbazing en lachen om Bing is een manier om onder de aandacht te brengen dat er meer reden voor verbazing is. Microsoft is groot, heel groot zelfs, en toch is het niet op elk terrein even succesvol.