• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Sportschoenen – wat heeft dat met IT te maken?

Retail blunders van NIke

22-07-2024
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Vrijdag verscheen in een van de kranten een leerzaam bericht over Nike, de bekende fabrikant van sportschoenen en kleding. Dit bedrijf heeft een groot probleem met zowel de aandeelhouders als de markt. Dat laatste is voor iedereen die te maken heeft met retail en winkelschappen interessant.

Het bericht in de krant staat niet op zich. Ook elders, en dan met name in de financiële pers, is al een paar keer gewezen op de neergaande koers van het Nike aandeel. Dit jaar alleen al is 40 procent van de waarde verdampt. Aandeelhouders beginnen dan ook lastig te worden.

Onrust

De reden van die koersval heeft alles te maken met het besluit van de ceo van het bedrijf de koers radicaal om te gooien. Niet op een front, maar over de volle breedte van de bedrijfsactiviteiten. Iedereen die te maken heeft met HR weet dat onrust op de werkvloer over een onduidelijke koers leidt tot vertrek van de mensen die je juist niet wil missen.

Meer online business

Dat speelt bij Nike, maar voor het IT kanaal is een andere verandering veel leerzamer, want herkenbaarder. Nike heeft besloten dat een groter deel van de verkoop uit online business moet komen. Dat heeft er toe geleid dat sommige producten alleen nog maar online of in de eigen winkels verkocht worden.

Concurrentie als redding

Retailers zijn naar het schijnt onvoorbereid geconfronteerd met minder leveringen van sportschoenen. De schappen in de winkels bleven leeg en dat is ongeveer het ergste dat kan gebeuren. Maar de redding voor de retailers is snel gekomen. De concurrentie moet een gat in de lucht zijn gesprongen, bestaande en nieuwe merken waren maar al te graag bereid de lege plekken te vullen.

De winkels hadden daarmee direct een nog groter onderscheidend vermogen ten opzichte van de eigen Nike winkels. Het publiek weet dat schijnbaar ook te waarderen. Men heeft meer keuze, ziet modellen en merken sportschoenen die voorheen minder opvielen (Nike had altijd de beste plekken in het schap) of gewoon niet gevoerd werden.

Voor de boeken

Dit is echt een case die een plek in de marketing- en strategieboeken verdient. Zelfs als zou Nike nu de klok willen terugdraaien, ze zullen er nooit in slagen de naamsbekendheid van de nieuwe concurrenten te niet te doen. Retailers hebben ervaren dat ze ook zonder dat ene grote merk behoorlijke omzet met sportschoenen kunnen draaien en zelfs nieuwe klanten kunnen werven.

Fabrikanten die denken de reseller of retail te kunnen passeren door ze als schakel weg te snijden, die snijden zich in de eigen vingers.

 

Tags: e-commercemarketing

GerelateerdeBerichten

CvdM-logo

ITchannelPRO wijst op regels voor influencers

2025/07/08
SPRKL-Marketing-Dominique-4

Waarom marketing geen soft skill is (maar keiharde business)

2025/06/27
Volgend bericht
Mark en Erik -Kyocera-2

Gesprek met Erik Wolthuis en Mark Rövekamp van Kyocera

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon