Het grote nieuws van maandag was zonder twijfel de melding van de FTC dat deze toezichthouder het bedrijf Adobe en twee managers beschuldigt van misleiding en daarom voor de rechter sleept.
De zaak speelt in Amerika, maar zal overal ter wereld op de voet gevolgd gaan worden. Adobe heeft ooit het model van abonnementen voor het gebruik van de software /cloud geïntroduceerd en daarmee een streep gezet door alle andere vormen van aankoop en gebruik.
Betalen voor het gebruik van software in de vorm van een periodieke betaling is zo oud als de wereld en daar is in principe ook niets mis mee. Het gaat verkeerd op het moment dat de voorwaarden van die abonnementsvorm niet duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten en gekoppeld zijn aan onredelijke voorwaarden.
Voorwaarden verstopt
Die twee punten zijn bij Adobe aan de orde. Natuurlijk denkt het bedrijf daar anders over, maar een snelle online zoektocht in meerdere talen bewijst het tegendeel. Gebruikers in alle landen ergeren zich aan de lock-in die het vroegtijdig beëindigen van het abonnement onmogelijk maakt en gepaard gaat met onredelijk hoge kosten. Adobe heeft de voorwaarden verstopt in de aanbieding en het contract.
Pikant aan deze zaak is dat twee managers een dagvaarding op de mat krijgen. Dat impliceert dat FTC al behoorlijk precies heeft kunnen achterhalen van wie het idee was deze vorm van misleiding een zo prominente plek in de business te geven. De ervaring leert verder dat managers die eenmaal zijn aangeklaagd, ook in het geval dat de rechter hen volkomen vrij pleit, beschadigd blijven en vaak de organisatie moeten verlaten.
Overal claims
Dat de Amerikanen nu als eerste de zaak voor de rechter brengen moet ook de duizenden gedupeerden in de EU hoop geven. Als de rechter oordeelt dat Adobe fout heeft gehandeld zet dat de deur open voor claims aan deze kant van de oceaan (en de rest van de wereld). Daar zal het niet bij blijven. De jurisprudentie die zo ontstaat zal er toe leiden dat de voorwaarden van (Amerikaanse) software abonnementen op de schop gaan.