• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

17e uitgave Data Breach Investigations Report (DBIR)

Het jaarlijkse rapport van Verizon Business

01-05-2024
Verizon
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Voor de 17e keer op rij heeft Verizon Business Data Breach Investigations Report (DBIR) uitgebracht. Elk jaar weer gaat de publicatie in op de bevindingen van onderzoekers en politiediensten. Daardoor is het document te beschouwen als een ruime en nuttige samenvatting van globale trends.

2024-dbir-data-breach-investigations-report.pdf-600

In het persbericht van 1 mei staat onder andere het volgende te lezen: DBIR heeft  8302 securityincidenten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) geanalyseerd, waarvan 6005 (meer dan 72%) bevestigde inbreuken.

Bijna de helft van de inbreuken (49%) in EMEA wordt intern gepleegd, wat wijst op een hoog aantal gevallen van misbruik van privileges en andere menselijke fouten. In heel EMEA zijn de belangrijkste oorzaken voor cybersecurity-incidenten afwisselende fouten, systeeminbraak en social engineering, die samen goed zijn voor 87% van de inbreuken. De meest voorkomende soorten gecompromitteerde gegevens zijn persoonlijke (64%), interne (33%) en vertrouwelijke gegevens (20%).

De menselijke factor blijft de voordeur voor cybercriminelen

Bij de meeste inbreuken wereldwijd (68%) speelt een niet-opzettelijke menselijke handeling een rol, of er nu een derde partij bij betrokken is of niet. Hierbij maakt iemand een fout of valt ten prooi aan een social engineering-aanval. Dit percentage blijft ongeveer gelijk aan vorig jaar. Een mogelijke tegenkracht is de verbetering van de meldingspraktijken: 20% van de gebruikers identificeerde en rapporteerde phishing bij simulaties en 11% van de gebruikers die op de e-mail klikte, rapporteerde dit ook.

“De aanhoudende invloed van de menselijke factor op inbreuken benadrukt de noodzaak voor organisaties in EMEA om deze trend actief aan te pakken. Dit vereist een focus op trainingen en een dieper begrip van cybersecurity best practices. Toch is de toename van zelfrapportage veelbelovend. Het duidt op een groeiend bewustzijn van het belang van cybersecurity onder alle medewerkers,” zegt Sanjiv Gossain, EMEA Vice President bij Verizon Business.

Zero-day kwetsbaarheden aanhoudende dreiging

Sinds vorig jaar is het gebruik van kwetsbaarheden als eerste toegangspunt wereldwijd gestegen naar 14% van alle inbreuken. Deze piek werd voornamelijk veroorzaakt door de omvang en toenemende frequentie van zero-day exploits door ransomware-actoren. Met name de MOVEit-inbreuk zorgde voor een wijdverspreide uitbuiting van een zero-day kwetsbaarheid.

“Het exploiteren van zero-day kwetsbaarheden door ransomware-actoren blijft een aanhoudende dreiging voor ondernemingen, vooral door de onderlinge verbondenheid van supply chains,” zegt Alistair Neil, EMEA Senior Director of Security bij Verizon Business. “Vorig jaar was bij 15% van de inbreuken een derde partij betrokken, waaronder databewaarders, kwetsbaarheden in software van derden, en andere directe of indirecte problemen in de supply chain.”

Uit een analyse van de Cybersecurity Infrastructure and Security Agency (CISA) Known Exploited Vulnerabilities (KEV) catalogus blijkt dat organisaties gemiddeld 55 dagen nodig hebben voor het verhelpen van 50% van de kritieke kwetsbaarheden nadat patches beschikbaar zijn gesteld. Intussen is de mediane tijd voor het detecteren van massale exploitaties van de CISA KEV op het internet vijf dagen.

Een mogelijke geruststelling voor sommige zorgen was dat de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) een minder grote boosdoener was in het grootschalige beheer van kwetsbaarheden. “Het toegang krijgen tot waardevolle bedrijfsmiddelen door middel van het gebruik van kunstmatige intelligentie is een zorg voor de nabije toekomst, maar basiskwetsbaarheden zijn nog niet gepatcht, waardoor dreigingsactoren hun aanpak niet drastisch hebben verbeterd. Ook focussen zij zich nog niet op het gebruik van AI voor het versnellen van social engineering,” zegt Chris Novak, Senior Director Cybersecurity Consulting bij Verizon Business.

Andere belangrijke conclusies:

  • Bij ongeveer 32% van alle inbreuken was er sprake van een vorm van afpersing, waaronder ransomware.
  • In de afgelopen twee jaar was bij ongeveer een kwart (tussen 24% en 25%) van de financieel gemotiveerde incidenten sprake van pretexting.
  • In de afgelopen tien jaar kwam het gebruik van gestolen inloggegevens voor in bijna een derde (31%) van alle inbreuken.

Bekijk hier het 2024 Data Breach Investigations Report.

Tags: cybersecuritymalware

GerelateerdeBerichten

aeroflot

Cyberaanval door achterhalen wachtwoord legt Aeroflot plat

2025/07/29

Jaarbeurs/Cybersec Netherlands en LuteijnMedia slaan de handen ineen

2025/07/22
Volgend bericht
Vodafone-Hutchison

Update fusieplannen Vodafone UK en CK Hutchison

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon