Eerder deze week verscheen het rapport Staat van de Digitale Infrastructuur. Een publicatie van het ministerie van Economische Zaken waarin het belang en de omvang worden benoemd. Veel vuurwerk bevat het rapport niet en misschien is dat maar goed ook.
Wat het ministerie verstaat onder digitale infrastructuur staat goed uitgelegd. De focus van de auteurs is niet beperkt tot de consumentenmarkt, ook de zakelijke gebruikers zijn meegenomen. Dat is ook nodig om de effecten en spanningsvelden voor de middellange en langere termijn te kunnen benoemen en kwantificeren. De schaarste aan geschoold personeel is daar aan te linken, het onderwerp staat al 20 (!) jaar op de agenda.
Telecom en cloud
De aanbodzijde van de markt is volgens het ministerie op de meeste gebieden in orde. Toezicht of controle blijft echter mogelijk en deels nodig.
De illustratie geeft aan over welke deelterreinen het dan gaat (goedwerkende markten – bovenste regel) . In de pers is terecht gewezen op de manier waarop het functioneren van de telecommarkt in het rapport staat beschreven. Het aantal aanbieders is over de jaren alleen maar afgenomen, waarbij EZK MNO’s als uitgangspunt neemt.
MVNO en Cloud
Lezers van ITchannelPRO weten wellicht uit eigen ervaring dat dit evenzo speelt bij het aantal MVNO’s. De spoeling is over de volle breedte van het aanbod minder geworden en dat vraagt om aandacht. Minder aanbod kan het proces van hogere prijzen versnellen. Dat daardoor maatschappelijk ongewenste effecten ontstaan was lange tijd een theorie. Inmiddels is het iets waarover in het departement wordt gesproken en geschreven. Dit afgegeven signaal is belangrijk, ook voor de zakelijke markt. De situatie op de cloudmarkt is anders en complex. Wat daar speelt is hier al vaker beschreven.
Aan de impact van de digitale sector op milieubelasting, ruimtegebruik en dergelijke is ook de nodige aandacht besteed. De opsomming van cijfers en het vergelijken met andere sectoren is een goede manier om een discussie op gang te krijgen. Of de getoonde cijfers onderling te vergelijken zijn is wel een punt van aandacht. Zo is de verhouding tussen binnenlandse en buitenlandse “consumptie” lang niet altijd makkelijk te maken.