• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

.NL – een volwassen markt voor domeinnamen

amper groei, amper misbruik

04-08-2023
SIDN logo
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het registeren van domeinnamen onder .NL was goede business voor hosters en providers in Nederland. De fase van groei leek oneindig te kunnen doorgaan, maar inmiddels moet het iedereen duidelijk zijn dat de markt bijna tot stilstand is gekomen.

SIDN logoEen domeinnaam was en is belangrijk voor wie een bedrijf start, producten onder eigen naam voert of een hobby heeft. In de publieke sector geldt dat, met uitzondering van het laatste punt, ook op. Aan een domeinnaam wordt e-mail gekoppeld en een website. De naam maakt deel uit van elke vorm van communicatie. Hosters en providers zorgen er voor dat die domeinnaam met inhoud in de licht gehouden wordt.

Meer dan een domeinnaam

Het idee dat een eenpitter een een domeinnaam met een simpele website en een paar e-mailadressen genoeg had is nog steeds gangbaar. Echt kloppen doet het allang niet meer, want voor elke product dat hij maakt kan een andere domeinnaam en de rest logisch zijn. Multinationals hebben voor elk product de domeinnaam geclaimd en dat per land. Acties die ze voeren drijven op de een pakkende domeinnaam. Daarom zijn er zo enorm veel domeinnamen in omloop en neemt het aantal nog steeds toe, ook onder .NL.

Afvlakken en pandemie

Er is echter wel iets aan de hand met .NL. Als een van de oudste geografische TLD’s lijkt het tegen een grens aan te lopen, want de nettogroei vlakt af. Aan de ene kant is dat volkomen logisch. Iedereen die een domeinnaam nodig heeft, die moet echt al voorzien zijn. Natuurlijk komen er per jaar nieuwe bedrijven, producten en diensten bij, maar er zijn ook bedrijfssluitingen en merken die verdwijnen.

De jaren met de sterkste groei voor .NL liepen door tot 2014, daarna is de groei gaan afvlakken. De correctie in positieve zin tijdens de pandemie volgt het patroon van andere registries. Na twee jaar is dat effect minder zichtbaar omdat het aantal opzeggingen toeneemt. In de grafieken die SIDN beschikbaar stelt is die correctie duidelijk zichtbaar als twee golven.

De afgelopen maand is het aantal nieuwe registraties en opheffingen verraderlijk dicht tegen elkaar aan gekropen. Zo vlakt de groei nog verder af. Zoeken naar verklaringen is een, accepteren dat dit een fase van de markt kan zijn is iets anders.

Volwassen markt

Die grafieken illustreren dat dit een volwassen markt is. Pieken in het aantal registraties omdat er wordt gespeculeerd op waardetoename van een domeinnaam komt weinig voor. Dat is bij TLD’s die vooral in Azië actief zijn wel een ander verhaal. Daar draait men de hand er niet voor om om als “handelaar” per keer een paar honderd domeinnamen te claimen “voor het geval dat”. Vaak is dat hopen op kopers. Voorbeelden zijn al eens beschreven, .CLUB was er daar een van.

Er is echter nog een punt waarmee een volwassen markt zich kan onderscheiden van markten in een andere fase. .NL is een van de TLD’s met een uitzonderlijk laag aantal evident opzettelijk foutieve registraties. Anders gezegd, de kans dat iemand onder .NL met slechte bedoelingen een bedrijf of product nabootst zonder dat het opvalt is gering.

Een schoon .NL is misschien wel belangrijker dan een .TLD met double digit groeicijfers.

(bron)

Tags: domeinnaam

GerelateerdeBerichten

spamhaus logo

Spamhaus over .TOP domeinnamen

2025/05/16
domeinnaam domeinnamen

Wat is er sinds 2015 veranderd aan domeinnamen?

2025/05/08
Volgend bericht
servers - hardware

Amerikaanse pers over Cloudzy – vps aanbieder die erg verdacht is

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon