Een aantal jaar geleden stond bij Enreach de vraag op de agenda hoe het bedrijf gestaag verder kon groeien, zonder bureaucratie en extra lagen in de organisatie te creëren. Er werd toen gekozen voor het holacratische organisatiemodel. HR Lead Leonne Verbruggen van Enreach NL sprak hierover met ITchannelPRO.
Holacracy is een besturingsmodel voor organisaties waarbij zelfsturende teams zorgen voor een wendbare en actiegerichte structuur en cultuur. Het legt hiermee de verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid zo laag mogelijk in de organisatie. Iets wat steeds belangrijker wordt in iedere sector, en zeer herkenbaar is in de IT-branche. Juist hier is het van belang om te blijven inspelen op de veranderende behoeften van de klant, en dus snel te kunnen blijven innoveren.
Leonne: “De directie van Enreach zag dat de innovatiesnelheid in de organisatie onder druk kwam te staan door de snelle groei van het bedrijf. Dit staat haaks op het ondernemerschap dat nodig is om binnen onze sector tot de top te blijven behoren. Daarbij pakken medewerkers de lead, lanceren ze goede ideeën en werken die uit, zonder daarbij momentum te verliezen omdat het eerst door meerdere lagen moet worden geaccordeerd.”
Ondernemerschap
Holacracy werkt op basis van cirkels in plaats van afdelingen. Medewerkers kunnen meerdere rollen in verschillende cirkels hebben. Iedereen kan op basis van gelijkheid voorstellen lanceren en acteren; soms zit iemand meer in een cirkel waarin hij of zij volgt, soms leidt diegene juist meer. Dit stimuleert het ondernemerschap van de mensen, het zelfstandig werken en het dragen van verantwoordelijkheid op individueel niveau. Allemaal aspecten die voor Enreach belangrijk zijn om de dienstverlening aan partners en klanten constant te blijven verbeteren. Leonne: “Wij hebben gemerkt dat het stimuleren van ondernemerschap ook van belang is voor het aantrekken en behouden van talent. In het licht van de huidige arbeidsmarkt is het dan ook belangrijk om een organisatiemodel te kiezen dat dit faciliteert.”
Holacracy en acquisities
Zoals bekend heeft Enreach de afgelopen jaren haar Europese footprint fors vergroot. Leonne geeft aan dat holacracy daarin een belangrijke rol heeft vervuld. “In elk voortraject van een acquisitie wordt de manier waarop wij werken door onze directie op tafel gelegd. Deze werkwijze is waarom we als Europese groep succesvol zijn.”
Als een bedrijf is toegevoegd aan Enreach, volgt een periode van integratie. “In de eerste 100 dagen leggen we onder meer onze manier van werken verder uit”, zegt Leonne. “We hebben coaches die we dan virtueel invliegen om de nieuwe collega’s te leren omgaan met het model. Je kunt je voorstellen dat de hiërarchie in bedrijven buiten Nederland anders is. Dan zijn meetings van cirkels waarin iedereen gelijk is wel iets dat gewenning behoeft.”
Het is trouwens niet zo dat het voor iedereen wennen is. Developers zijn vaker gewend zelfstandiger te werken dan bijvoorbeeld medewerkers van een callcenter. “Holacracy is gelukkig een flexibel model dat niet altijd en voor iedereen op maar één manier hoeft worden ingevuld”, legt Leonne uit. “Teams die door de aard van hun werkzaamheden meer baat hebben bij heldere kaders, kunnen daar ook binnen dit model aan blijven vasthouden.”
Realiseren van groei
Leonne gaat ook in op de plek die holacracy heeft bij de werving van personeel in Nederland. “Om te beginnen staat het in elke vacaturetekst expliciet genoemd. Bij een gesprek leggen we het uit, want het is kenmerkend voor ons bedrijf. Iedere kandidaat die we aannemen, krijgt een onboardingprogramma. Dat is niet alleen uitleg over het bedrijf, onze diensten en producten, maar ook over holacracy. Dus ja, we besteden er vanaf de eerste wervingsgesprekken veel aandacht aan.”
“Holacracy is een middel om innovatie en ondernemerschap te stimuleren binnen heldere kaders”, concludeert Leonne aan het einde van het interview. “Maar het is zeker geen doel op zich. Het is een middel om onszelf te organiseren rondom de doelen die we nastreven als organisatie, met als ultiem doel, of ook wel onze purpose ‘Create Contact Magic’. Transparantie en een open, oplossingsgerichte cultuur dragen hier enorm aan bij, evenals de fun-factor. Dat is leuk voor iedereen bij Enreach NL, maar het is ook iets waar partners en klanten de vruchten van plukken.”
Meer weten over Enreach Nederland? Mail naar communicatie.nl@enreach.nl
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 03)