Van elke hyperscaler wordt al jaren verteld dat de operatie strikt genomen verliesgevend is en dat zwarte cijfers schrijven ooit ergens wel eens kan gebeuren. Groei van omzet heeft altijd de hoogste prioriteit gehad samen met het faciliteren van de diensten van het achterliggende bedrijf. Mogelijk zien we dat beeld nu langzaam veranderen.
Trendbreuk
ITchannelPRO heeft al een paar keer gewezen op een trendbreuk bij cloudaanbieders en hyperscalers. De opgaande lijn die de omzet van de meeste bedrijven vertoont nu al minimaal twee kwartalen een dip. Groei is er nog steeds, maar wel met een lager tempo. De redenen daarvoor zijn algemeen bekend, de economie zit tegen, de klanten zijn voorzichtiger en de veelbelovende projecten die voor nieuwe aanwas om omzet zorgen worden in het beste geval uitgesteld.
Die afvlakking van de groei beperkt zich niet tot de Amerikaanse hyperscalers. Het verhaal gaat ook op voor de Chinese spelers. Die hebben zoals bekend in dit deel van de wereld een geringe footprint, maar in andere werelddelen zitten ze echt wel in de top van de eredivisie.
Werkgelegenheid
De pers kijkt vooral naar de knik in de lijn van omzetgroei en naar de schijnbaar directe impact daarvan op de werkgelegenheid. Dit twee zaken worden voor het gemak gezien als onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch is dat wel erg kort door de bocht. Een bedrijf dat de omzet nog steeds met een “double digit” ziet groeien hoeft toch op zich niet in het personeelsbestand te snijden?
Die ingreep is alleen maar nodig als de winstgevendheid in het gedrag is en dat is voor hyperscalers een raar verhaal. Die zijn immers tot op heden bewust verliesgevend. Ze faciliteren de groei van winstgevende activiteiten van de moederorganisatie en dat op basis van hoge efficiency. Dat en niet meer is de kernopgave van dit soort bedrijven. Zwarte cijfers schrijven hebben ze nooit hoeven doe, ze hebben het niet eens geleerd.
Op dat punt lijkt er iets te veranderen. Bij de presentatie van de meeste recente cijfers van het bedrijf dat velen nog steeds Google noemen is namelijk gehint op het streven naar, jawel zwarte cijfers voor de hyperscaler activiteiten. De grootste verkoper van advertenties en exploitant van de grootste zoekmachine heeft aangegeven dat de hyperscale activiteiten een opgaande lijn laten zien. Het operationele verlies is teruggebracht van $3 miljard naar $2 miljard en voor dit jaar moet dat nog lager worden.
Een zwaluw maakt nog geen zomer en het huidige verlies is nog steeds indrukwekkend. Het signaal is desalniettemin de moeite van het noteren waard. Daarbij als een hyperscaler daadwerkelijk gaat sturen op betere en zwarte cijfers moet dat welhaast leiden tot hogere prijzen voor de afnemers. De vraag is maar net of de markt dat klakkeloos accepteert.