Het Nederlandse ClearVox heeft een compleet nieuwe versie gebouwd van zijn communicatieplatform; ClearVox Nexxt. Dit nieuwe platform moet de volgende stap zetten in Cloud Communicatie.
Nick de Haas van Clearvox: “Het platform is ontwikkeld met een IT-gedachte en niet vanuit de klassieke telefoniegedachte. De huidige communicatiesystemen zijn heel erg gericht op telefonie: ‘we hebben een telefoonnummer en daar hangen we een persoon aan’. Wij hebben dat omgedraaid, vergelijkbaar met een Exchange-systeem: zonder gebruiker kun je niks, want die staat centraal. Dat creëert flexibiliteit qua toestellen en qua mobiliteit, want alles is los te integreren.” Zo is een simkaart geïntegreerd in ClearVox Nexxt voor vastmobiel-integratie, waardoor een mooie combinatie te maken is van vast toestel en mobiel nummer. Met één groot verschil: bij het uitgaande belverkeer kiest de gebruiker welk telefoonnummer hij meestuurt, via welke provider en of hij bijvoorbeeld een meldtekstje mee wil sturen.
Maar wat betekent het eigenlijk, dat ClearVox Nexxt de volgende stap in Cloud Communicatie is? Volgens Nick de Haas zit hem dat enerzijds in de volledigheid qua features, anderzijds in de eenvoud, maar toch vooral in de flexibiliteit: de reseller kan ClearVox Nexxt bij zijn klanten aanbieden als on-premise, als Private Cloud-oplossing en in een Multi-tenant versie. “Het is hardware, maar het kan prima functioneren in een Private Cloud, omdat het full IP is. Het mooie is dat dit een op-en-top Nederlandse ontwikkeling is. Hierdoor is het ook afgestemd op de behoeften van de Nederlandse markt. Het betekent ook dat we qua service heel dichtbij staan en de lijnen kort zijn.”
Allereerst maar eens kijken naar die eenvoud: “De eindgebruiker kan heel veel en snapt het systeem”, zegt Nick de Haas. Dat is ook goed nieuws voor de reseller, vindt hij. “Door de complexiteit van de huidige systemen worden functionaliteiten niet goed benut en daarom heeft een klant altijd zijn business partner nodig. De gebruiker kan de ClearVox Nexxt makkelijker naar zijn eigen hand zetten. Het voordeel voor de partner is dat de klant meer tevreden is over de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheden. Zo heb je als business partner sneller ambassadeurs, waardoor je meer systemen gaat verkopen.”
Voorsprong
De ClearVox Nexxt is geen doorontwikkeling op de vorige versie, maar compleet opnieuw ontwikkeld en opgebouwd. Dit was belangrijk om de nieuwste programmeertechnologieën toe te kunnen passen, zegt De Haas. “Wat ons nu een voorsprong geeft, is dat Nexxt modulair is geprogrammeerd. Willen wij functionaliteiten toevoegen, dan wordt dat als een los bouwblok aan het platform toegevoegd. Dit komt de continuïteit ten goede, voorkomt problemen bij updates en allerbelangrijkst: hierdoor kunnen we veel sneller acteren en sneller nieuwe functionaliteit toevoegen.”
De features
Zakelijke communicatie draait volgens ClearVox om overzicht en eenvoud. Dat zijn dan ook de belangrijkste kenmerken van Nexxt. Als het gaat over features, dan heeft het platform zo’n beetje alles wat een Unified Communications-systeem nodig heeft. Maar daarbovenop ook mobile presence, presence-status gekoppeld aan Outlook en een realtime wallboard met 16 widgets. Het vermelden waard zijn tevens de eenvoudige applicatie-integratie (voor CRM of een gebouwbeheersysteem), de volledige callflow inzichtelijkheid, de automatische callrecording en de multi-tenant mogelijkheden voor bedrijfsverzamelgebouwen.
Voor welke klantgroepen is ClearVox Nexxt geschikt? Nick de Haas: “Voor huisartsen vanwege het wallboard, de callrecording en flexibiliteit. Voor de advocatuur vanwege de callrecording, de rapportage- en facturatiemogelijkheden van gesprekken. Ook voor bedrijfsverzamelgebouwen, maar ik denk dat ieder bedrijf dat kantoor voert van 1 tot 500 gebruikers een interessante klant is. We bedienen er een zeer brede markt mee.” ClearVox Nexxt is nog maar zeer recent gelanceerd, maar toch zijn al bijna 40 personen getraind op het nieuwe platform. Nick de Haas: “Dit is pas de eerste lancering en de ontwikkeling gaat vol door. We staan daarbij zeker ook open voor een stuk maatwerk voor meerdere doelgroepen. Door de API kunnen we veel integreren en we kunnen ook applicaties bouwen.”