• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

SNOM: zijn IP-telefoons toekomstbestendig?

Drie redenen om IP-telefoons in het ICT-budget 2023 op te nemen

15-12-2022
SNOM logo
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Er is een reden waarom Unified Communications nog steeds in opkomst is: het is een kosteneffectief maar effectief hulpmiddel om interne en externe bedrijfscommunicatie te verbeteren. Maar geldt dit ook voor IP-telefoons?

SNOM logoDat de IP-telefonie voldoet aan de eisen van een moderne bedrijfscommunicatie door de hogere schaalbaarheid en aanzienlijke kostenverlagingen, is een gegeven. VoIP is sinds het begin enorm geëvolueerd en kan tegenwoordig perfect worden geïntegreerd in andere opkomende technologietrends zoals 5G, IoT en nog veel meer.

Precies dit ontwikkelings- en integratiepotentieel is een van de pijlers van het huidige wereldwijde succes van IP-telefonie. De grote digitaliseringsimpuls van de afgelopen jaren heeft ook geleid tot de groeiende acceptatie van moderne telecommunicatiediensten en -platforms. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meest recente prognoses van Research & Markets de wereldwijde markt voor VoIP-diensten een snelle groei voorspellen  tot meer dan $ 102 miljard in 2026. Zelfs meer conservatieve bedrijven voelen de noodzaak om te vertrouwen op nieuwe communicatieoplossingen. Deze zijn gebaseerd op open standaarden en bieden een nog nauwere integratie met de bestaande infrastructuur en de ERP-/CRM-systemen. En dit met gelijktijdige uitbreiding van de toepassingsscenario’s naar Home- en Remote-Workers.

Zo kan worden verwacht dat de vervanging van bestaande ICT-oplossingen door efficiëntere UCC-platforms in het ICT-budget van veel bedrijven in 2023 zal worden opgenomen. Vooral omdat hybride werken de facto een integraal onderdeel van de werkcultuur is geworden. Maar de ervaring heeft geleerd dat de investering in een nieuwe UCC-oplossing slechts gedeeltelijk vruchten afwerpt in de vorm van een verhoogde, locatieonafhankelijke productiviteit, als er niet tegelijkertijd een vernieuwing van de gebruikte IP-eindapparaten plaatsvindt: alleen moderne, door middel van firmware-updates bijgewerkte IP-telefoons garanderen het hoogste niveau van ondersteuning van de UCC-functies, die mogelijk doorslaggevend waren voor de aankoop. Maar dat is nog niet alles: drie andere factoren onderbouwen de relevantie van IP-telefoons voor zakelijk gebruik. Snom Technology, premium leverancier van VoIP-terminals en -accessoires voor bedrijven en de industrie, legt uit welke dat zijn.

  1. IP-apparaten: zoveel meer dan alleen telefoons

Met de introductie van Voice over IP tegen het einde van de jaren negentig werden IP PBX-systemen ontwikkeld volgens de paradigma’s van traditionele telefoonsystemen. In het begin vaak gesloten systemen voor on-premise gebruik met uitsluitend gebruik van apparatuur en telefoons uit een eigen merk. Dit gebrek aan flexibiliteit leidde tot hoge kosten als men de configuratie van het systeem wilde wijzigen en nieuwe diensten wilde gebruiken of extra aansluitingen nodig had.

Tegenwoordig zijn dergelijke oplossingen vrijwel ondenkbaar geworden: Telefoniesystemen zijn op elk moment schaalbaar en kunnen dankzij de open standaarden worden gebruikt voor andere gebruiksscenario’s: met behulp van API’s kunnen zowel het VoIP-systeem als de telefoons worden uitgebreid met eenvoudige updates. Het is dus niet nodig om tijd of geld te besteden aan het upgraden van hardware. Dit geldt nog minder voor op software gebaseerde telefonieplatforms, die tegenwoordig in toenemende mate in de cloud worden gehost vanwege hun kostenefficiëntie. Ze bieden zakelijke klanten nog meer mogelijkheden bij de keuze van de aanbieder, de telecomoplossing en – last but not least – de IP-eindapparatuur.

Zo worden bij telefoons plotseling andere criteria zoals de audiokwaliteit, de veelzijdigheid van functies of het design relevant. Pas daarna komt de kostenfactor in het spel, op basis van de functionaliteit die een bedrijf nodig heeft: moderne IP-telefoons kunnen bijvoorbeeld fungeren als bedienpost voor kantoorautomatisering, als onderdeel van intercom- en videobewakingssystemen of een brandalarmsysteem, of als basis voor de bewaking van objecten en mensen. Het is deze diversiteit die de rendabiliteit van IP-eindapparaten nog steeds nadrukkelijk bewijst.

  1. Nuttiger dan ooit

Als IP-telefoons en het gekozen platform interoperabel zijn, is bovendien een configuratie op afstand van de apparaten via autoprovisioning mogelijk. Hierdoor kunnen de telefoons op kantoor of in het thuiskantoor rechtstreeks door de medewerker via ‘Plug & Play’ in gebruik worden genomen of kunnen de verschuldigde updates ook door de IT-manager vanuit het hoofdkantoor worden uitgevoerd. Dat betekent een grote tijd- en geldbesparing voor alle betrokkenen.

Nog efficiënter blijken IP-telefoons te zijn door de hot-desking. Ongeacht in welk filiaal of op welke werkplek de medewerker zich bevindt, bij het inloggen op een willekeurige telefoon worden alle voor deze persoon vastgelegde functies en instellingen beschikbaar gesteld. Dat geldt ook voor het thuiskantoor: thuiswerkers maken naadloos gebruik van de adresboeken, de informatie over de aanwezigheidsstatus van collega ‘s en alle kenmerken die zakelijke telefoons kenmerken (bijv. DND, groepsgesprek en automatische doorschakeling van oproepen volgens specifieke criteria) bij de telefooncentrale aangemelde IP-telefoon.

Als de telefoon deel uitmaakt van de intercom, kan de medewerker zelfs vanuit huis bijvoorbeeld de slagboom van de parkeergarage activeren, de hele schoonmaakkolom met een druk op de knop vertellen welke ruimtes moeten worden schoongemaakt, alarmen (man down, objectpositie en beweging, enz.) ontvangen en dienovereenkomstig reageren. Dit zijn allemaal diensten die de concrete bijdrage van IP-telefoons aan de efficiëntie van het bedrijf illustreren. Het in kaart brengen van vergelijkbare functionaliteiten via een IP-phoneclient voor smartphones is vaak meer ingewikkeld en bovendien is niet altijd een optimaal Wifi netwerk beschikbaar.

  1. Beveiligde communicatie

Communicatie en productiviteit gaan hand in hand. De ervaring uit de pandemie heeft het belang aangetoond van de beschikbaarheid van geschikte communicatie-eindapparatuur voor het behoud van de productiviteit. Een van de belangrijkste kenmerken van IP-telefoons van de nieuwste generatie zijn de ingebouwde beveiligingsmechanismen. Ze staan alleen specifieke apparaten toe om toegang te krijgen tot de telefooncentrale en vice versa, randomiseren de poort waarover wordt gebeld en bevatten versleutelingsmechanismen voor al het spraakverkeer. Bij Europese fabrikanten wordt bovendien rekening gehouden met de in de EU en de betreffende landen geldende richtlijnen voor gegevensbescherming ‘by design’.

Bovendien bieden premiumfabrikanten van IP-terminals en -accessoires zoals Snom Technology regelmatig gratis firmware-updates, die aan de ene kant extra functies toevoegen aan de functionele uitrusting van de telefoons en aan de andere kant mogelijke kwetsbaarheden of exploits dichten. Hierdoor kunnen bedrijven erop vertrouwen dat ze de nieuwste apparatuur op het gebied van beveiliging gebruiken.

Conclusie

Er zijn talloze redenen voor het succes van digitale communicatie. Maar het speelveld is niet langer verdeeld tussen degenen die professionele oplossingen en apparaten gebruiken en degenen die dat niet doen. Het spel van de toekomst in IP-telefonie kiest tussen degenen die deze technologie zien als een andere manier om gevestigde dingen te blijven doen, en degenen die profiteren van deze technologieën door ze te gebruiken om hun processen in het bedrijf volledig te verbeteren of zelfs volledig te heroverwegen.

Tags: IP-telefoons

GerelateerdeBerichten

konftel-ip-conference-phone

Avaya trekt stekker uit Konftel

2023/09/20
ITchannelPro-Logo400

Reactie ITchannelPRO op berichtgeving over Yealink

2023/09/18
Volgend bericht
ibm logo 200

IBM kiest voor enorme prijsverhoging

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon