• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Gaming: waarom resellers zich meer op deze markt richten.

De sprong uit de schaduw naar een miljardenmarkt

08-11-2022
LittleBit-gebaeude-benelux
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Gaming Set Up ‘Pong’ – wat aanvankelijk klinkt als een doffe opslag op een speeltafel, is in werkelijkheid het eerste commercieel succesvolle videospel ter wereld. In 1972 betrad het bedrijf Atari daarmee de tot dan toe ongerepte digitale speelpaden. Dat zich hieruit een markt zou ontwikkelen van 180 miljard, dat hadden Lara Croft, Mario en Pac-Man nooit kunnen dromen. Inmiddels zijn er heldenfiguren met andere namen aan het gaming-firmament verschenen. Deze hebben een krachtige marketing-impuls gegeven in games als Fortnite, Minecraft of CoD. Vandaag de dag geeft elke tweede ondervraagde aan, regelmatig videospellen te spelen. En ook al beleeft ‘vintage’ een revival, niemand zou meer op het idee komen om genoegen te nemen met een 160 x 144 pixel lcd-display, zoals bij de toenmalige Gameboy. De diverse behoeften van hobbygamers ondervinden een professionaliseringsimpuls die hoge eisen stelt aan de hardware. Hierdoor trad de vroeger zo sobere gamingbranche uit de schaduw. Gamen is tegenwoordig een erkende tak van sport, een legitieme beroepsbranche en een maatschappelijk geaccepteerde vrijetijdsbesteding.

Het gevecht om videokaarten en beschikbaarheid

Door deze culturele verandering wordt het koopgedrag aanzienlijk aangewakkerd. In het afgelopen jaar beleefde de sowieso al gigantische marktomzet opnieuw een boost van 1,4%. Rondom de populaire gameconsoles en gaming-pc’s is een winstgevende atmosfeer ontstaan die inmiddels generatie- en genderoverschrijdend is. Volledig tegenovergesteld is de situatie bij de capaciteiten. Deze kwamen in het afgelopen jaar, met name op de markt voor videokaarten, niet alleen vanwege de stijgende vraag aan hun grenzen. Scalpers (koopjesjagers, die onlineshops met bots doorzoeken en afschuimen op populaire zeldzame producten die ze tegen buitensporig hoge prijzen verkopen), miners (personen die capaciteiten genereren in de crypto-transactieketen) en de florerende automobielbranche zijn voor een groot deel medeverantwoordelijk voor dit chronische beschikbaarheidsfiasco. Voor u als reseller of vakhandelaar is in dit verband slechts één ding belangrijk: namelijk dat u een winstgevende verkopersmarkt kunt bedienen met een betrouwbare beschikbaarheidsstandaard. Want bij een nationaal volume in Duitsland van meer dan 34 miljoen actieve gamers, met stijgende tendens, is de gamingmarkt uiterst attractief. Bovendien blijkt dit sterke groeipotentieel uit de geprognosticeerde omzetstijging van 9,6% euro voor het komende jaar in het Nederlandse segment voor gaming-equipment.

Behoefteverandering naar ‘premiumisering’

Daarbij wordt toenemend geïnvesteerd in decoratieve omvorming, in comfort en in multimedia-oplossingen uit de premium afdeling. Dit is te danken aan drie factoren. Ten eerste: de gamewerelden hebben een steeds uitgebreider en reëler wordende architectuur. Dit wederom vereist sterke monitoren met framerates van minsten 120 hertz en een reactietijd van onder de 8 ms, videokaarten met een hoofdgeheugen van minimaal 6 GB en een krachtige cpu vanaf 8 kernen. Om maar een paar eisen aan de hardware te noemen. Ten tweede: jonge gamers brengen met gemiddeld 120 minuten per dag steeds meer vrije tijd door in hun eigen gaming-oase thuis. Om bij een langere speelduur internationale tegenstanders in online games het hoofd te kunnen bieden, werden aspecten als comfort en ergonomie steeds belangrijker. Ten derde: op Twitch, YouTube en Facebook zijn alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar 220 miljoen uur aan gamestreams geüpload. Dit onderstreept de indrukwekkende verandering van nerdy randverschijning naar erkende mainstream. Foto’s van de perfecte gaming set-up met gadgets die alle zintuigen weten te prikkelen, zijn tegenwoordig digitale schering en inslag en zetten daarbij nieuwe maatstaven. Er wordt in de community groot belang aan gehecht om aan deze minimale eisen te voldoen of die standaards zelfs te overtreffen.

Het grootste groeipotentieel voor resellers en gespecialiseerde handel

Het sterkste groeipotentieel zit volgens GfK bij goed lopende verkooptoppers als gaming-monitoren, toetsenborden en muizen. De geanalyseerde cijfers laten duidelijk zien dat gamers voortdurend bereid zijn om daarvoor meer geld uit te geven. Als venster naar de virtuele wereld blijken monitoren een bijzonder populaire investering. Op dit gebied steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 58 procent. “De gaming-branche floreert al geruime tijd. Maar pas sinds een paar jaar zien we een aanzwellende golf van enthousiasme op de markt. Conventies, events en platformen met miljoenen volgers geven deze duurzame trend een extra impuls. Gamers zijn daarom vaker bereid om desbetreffende techniek in geheel nieuwe, hogere prijsklassen te kopen.” Aldus Frédèric Müller, Head of PM van de gaming-pc producent Joule Performance.

De succesformule: gelijke tred houden met innovaties

De gaming-industrie draait in een razendsnelle ontwikkelingscyclus en benut het innovatiepotentieel tot het uiterste. De waarheidsgetrouwe werelden waarin spelers zich tegenwoordig kunnen bewegen zijn jaar na jaar een stuwende kracht achter de technische vooruitgang. Tred houden met dit tempo kan een onoverzichtelijke uitdaging worden. Hier komt Littlebit Technology in beeld en maakt het u mogelijk om de nieuwste en populairste gaming-oplossingen als alomvattend assortiment te bekijken. Van gaming-pc of componenten voor alle behoeftenniveaus, trendy periferie en hoogwaardige accessoires tot moderne streaming-oplossingen vindt u bij Littlebit alles wat het gaming-hart begeert.

Expect a littlebit more

“Momenteel steken we eerst onze kleine teen in de reusachtige virtuele gaming-vijver. Het potentieel is gigantisch en door de stijgende vraag naar ons brede gaming-assortiment kunnen we een veelbelovende prognose doen”, beantwoordt René Rütimann, Head of Marketing & Communication, de vraag naar de verwachte toekomst van de gaming-markt. We adviseren u wat dat betreft voortdurend op de hoogte te blijven – neem direct contact met Littlebit Technology op als u vragen heeft. Meer informatie en de mogelijkheid tot contact vindt u op https://www.littlebit-tech.nl/gaming.

Tags: distributeurhardwarereseller

GerelateerdeBerichten

nieuws

Kort nieuws Mediamarkt en Siewert & Kau

2025/07/31
GTDC

GTDC rapport met best practices over distributie onboarding

2025/07/31
Volgend bericht
X2academy_Afbeelding_Persbericht-400

X2com lanceert X2academy speciaal voor haar partners

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon