• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Interview Rob Wierenga QC Centre en Jurrie Christians 4Phones

Bijdragen aan circulaire IT

28-07-2022
QC centre links Jurrie Christians rechts Rob Wierenga
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

QC Centre en 4Phones zitten in hetzelfde pand in Valkenswaard. Rob Wierenga, Business Manager Development, legt in dit artikel de business van QC Centre uit. MD Jurrie Christians vertelt over 4Phones. Circulariteit staat bij het duo hoog op de agenda.

QC centre links Jurrie Christians rechts Rob WierengaOnderdelen voor smartphones, tablets, laptops, gaming consoles en overige IT-producten komen zoals bekend vooral uit China. Daar vindt de productie plaats van de originele onderdelen, refurbished en replacement parts van uiteenlopende kwaliteit. “Onze business heeft daar alles mee te maken”, vertelt Rob. “Wij hebben in China een vestiging met ruim 25 medewerkers. Die zoeken de juiste producent voor specifieke onderdelen. Meerdere tests van de samples gaan vooraf aan een definitieve bestelling, om de kwaliteit te waarborgen. Ook bij levering wordt er getest. Wat aan onze eisen voldoet, krijgt het QC Centre-stempel en gaat dan vervolgens de boot op of het vliegtuig in richting een van de landen waar wij of onze distributeurs actief zijn.”

Maar fulfilment gaat verder dan dat. Zorg dragen dat het juiste transport wordt gekozen, wordt steeds belangrijker. Met de opgelopen vrachtprijzen loont het de moeite zendingen te bundelen. “Met QC gedragen we ons ook steeds meer als fullservice organisatie. We hebben opdrachten van bijvoorbeeld startups in Nederland die de productie hebben uitbesteed naar een bedrijf in China. Wij zorgen ervoor dat de producten in Nederland aankomen. Door de pandemie is het toch wel allemaal lastiger geworden. Ons team op locatie biedt daar uitkomst”, aldus Rob.

Ecologische footprint

Een van de redenen voor het gesprek met Rob en Jurrie is circulaire IT. Daarom krijgt Rob ook de vraag hoe dat zijn business bepaalt. Rob: “Goed kijken naar de ecologische footprint speelt een grote rol bij wat we doen met QC Centre. Duurzaamheid vereist samenwerking op en neer in de toeleveringsketen, van inkoop en productie tot verzending. QC Centre werkt alleen samen met coöperatieve leveranciers die zorgen voor een maatschappelijke maar ook ecologische toeleveringsketen. Wat ik net zei over fullservice organisatie is daar ook een voorbeeld van. Wij zorgen ervoor dat containers maximaal worden gevuld en vaak betekent dat het bundelen van bestellingen van meerdere partijen. Natuurlijk scheelt dat kosten, maar het voorkomt ook dat we halflege containers over de oceaan sturen.”

Circulariteit

De core business van het bedrijf heeft veel met circulariteit te maken. “Met onderdelen van hoge kwaliteit kunnen onze distributeurs en uiteindelijk de eindgebruiker de levensduur van devices verlengen. Bij het produceren van die onderdelen letten we ook op het gebruik van grondstoffen. Daarnaast is een deel van onze business ook gericht op het hergebruiken van bestaande onderdelen. China is een markt met een groot aanbod van dat soort onderdelen en wij hebben de mogelijkheden die ter plekke te controleren”, geeft Rob aan.

4Phones

Een van de distributeurs waar Rob zaken mee doet, is 4Phones.nl, een bedrijf dat bijna 15 jaar bestaat en het kanaal voorziet van onderdelen en accessoires voor smartphones, tablets, gaming en IT. Wereldwijd bedient het bedrijf meer dan 8.000 partners. Deze variëren in omvang van kleine zelfstandige repairshops tot retailketens met een internationale footprint.”

De link tussen beide bedrijven is het eerste punt dat Jurrie benoemt. “4Phones deed aanvankelijk ook de inkoop en import van onderdelen. Vandaar is de stap naar sourcing en fulfilment gemaakt. Dat is al snel een apart bedrijf geworden. 4Phones is gewoon één van de klanten van Rob. Ik focus me op de Europese markt. Dat doen we met kantoren in Nederland, Duitsland, Spanje, Portugal en Turkije.”

In al die landen heeft 4Phones een footprint in de markt, maar die is niet overal even groot. “Nederland loopt iets achter op de rest. Dat komt omdat dit een zeer competitieve markt is en onze focus voornamelijk internationaal gericht was. Een van de manieren waarop we gaan groeien, is door het vergroten van het portfolio.”

Accessoires

4Phones levert steeds meer telecom- en IT-accessoires. Op die manier helpt het bedrijf zijn partners met het vergroten van de omzet en de marge per klant. Dat is ook nodig want de marges op reparaties staan volgens Jurrie onder druk. “Wat we ook doen, is de scope van ons assortiment vergroten, met bijvoorbeeld onderdelen voor laptops en e-scooters. Dit is een continu proces waarmee we onze partners ondersteunen.”

Daarmee levert 4Phones een bijdrage aan het verlengen van de levensduur van steeds meer apparaten. “Alles kan langer meegaan als je maar over de juiste reserveonderdelen beschikt”, zegt Jurrie. “Ik ben ervan overtuigd dat de markt voor herstel zoals we die nu kennen de komende jaren fors gaat veranderen. De zelfstandige repairshop die een kapot scherm vervangt, blijft bestaan. Maar als ik naar Spanje kijk, zie ik dat we daar leveren aan een nieuw soort winkels die zich richten op herstel en onderhoud van alles met een stekker dat geen standaard wit- of bruingoed is. Dat model kan ook hier voet aan de grond krijgen. Als dat aanbod er is, kunnen consumenten en bedrijven veel langer doen met elektronica.”

Gezonde business

Die partijen wil 4Phones uiteraard gaan beleveren en leren kennen. Schaalgrootte (lees: volume-voordeel) speelt hierbij een belangrijke rol. De vervangende onderdelen die daarvoor nodig zijn, kan het in opdracht geven bij QC Centre. “Apart van elkaar, maar ook gezamenlijk maken we zo gezonde business voor het kanaal mogelijk. Business die ook nog eens perfect past in het beleid naar meer circulariteit,” besluit Rob.

Meer weten over QC Centre? Neem dan contact op met Rob Wierenga via rob@qc-centre.com of bel naar 06 229 742 48. Voor meer informatie over 4Phones mail je Jurrie Christians op jurrie@4phones.eu of bel 06 240 959 23.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Tags: accessoiresCirculaire-ITITchannelPRO Magazine

GerelateerdeBerichten

Indy Veldt Telador

Indy Veldt over geslaagd partnerevent en toekomst van Telador

2025/07/22
Odido Peter Gijzenberg 1_G3_light

Peter Gijzenberg van Odido over 5G Internet voor Bedrijven

2025/07/21
Volgend bericht
Nederland - molen

Digitale soevereiniteit – wat zijn de ontwikkelingen

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon