“Colt is al 30 jaar onderweg en nog steeds een pionier.” Zo omschrijft managing director Peter Veenman de netwerk operator die inmiddels alweer 25 jaar in Nederland zit.
Op de vraag of Colt inmiddels ook al bekend genoeg is, heeft Peter direct het antwoord paraat. “Wij zijn bekend bij onze doelgroepen. Dat zijn overheden, enterprises en grotere bedrijven. Die weten ons direct te vinden of het gebeurt via de system integrators en andere IT-dienstverleners. Het is een bewuste keuze om ons alleen te richten op die partijen en daar hoort een neutrale uitstraling bij.” Die neutrale uitstraling komt van pas omdat Colt ook door partners als wholesale leverancier wordt gebruikt. “Het is aan hen om ons meer of minder zichtbaar te positioneren richting de eindklanten.”
Spraak en Connectiviteit
Het begrip ‘wholesale’ dat Peter gebruikt, is typisch voor de telecom. Colt is van oudsher een echte telecomaanbieder. Zelfs anno 2022 is spraak nog steeds een belangrijk deel van de business. De afgelopen jaren zijn flink hogere eisen gesteld aan spraak, onder invloed van de pandemie. Volgens Peter hangt de groei van de bekende meeting-applicaties nauw samen met de goede kwaliteit van de spraakcomponenten. “Routeringen van het verkeer waren altijd al super interessant. Met de komst van die nieuwe applicaties is dat vraagstuk nog belangrijker geworden. Steeds meer partijen moeten ook precies weten waar de data langsgaat en wordt opgeslagen.”
Colt is mede daarom de afgelopen periode verder gegroeid. Dat betekent concreet dat er nog steeds glasvezel wordt aangelegd tussen datacenters en steden. In die steden zitten de klanten van Colt. Het gaat daarbij om meer dan alleen het onderling verbinden van de locaties. Elke aansluiting op het netwerk zorgt ook direct voor toegang tot het wereldwijde low latency-netwerk. Dat omvat inmiddels meer dan 210 steden en meer dan 900 datacenters, waarvan 55 in Nederland.
SD-WAN en Cloud
Met het SD-WAN-aanbod speelt Colt in op een sterk groeiende marktvraag. “VPN-verbindingen voldoen niet meer en gebruikers willen op alle punten meer flexibiliteit. Of het nu gaat om opschalen of downgraden van capaciteit, monitoringtools voor de techniek of de kosten. De klantvragen zijn wat dat betreft helder”, zegt Peter. “Er zijn meerdere partijen die claimen dat allemaal te kunnen bieden op basis van SD-WAN. Ik durf te stellen dat wij een van de weinigen zijn die dat ook waarmaken. We hebben een kennisvoorsprong dankzij onze 30 jaar ervaring met alle aspecten van connectiviteit en veel ervaring met virtualiseren.”
De vraag naar SD-WAN kan onmogelijk los worden gezien van het gebruik van de cloud. De klanten (van de partners) van Colt maken gebruik van meerdere omgevingen. “Multiclouds is de term die daarbij hoort. Een van de eigenschappen daarvan is dat niet elke clouddienst even zwaar wordt belast”, legt Peter uit. De pieken en dalen in het gebruik kunnen een patroon volgen dat per dag gelijk is. Maar er zijn natuurlijk ook pieken die minder vaak voorkomen of juist minder voorspelbaar zijn. In die gevallen moet de connectiviteit daarop worden aangepast. De clouddiensten of platformen die men gebruikt, zijn lang niet allemaal gehuisvest in Nederland. Daarom is de kwaliteit van de verbindingen – de eerder genoemde low latency – ook zo belangrijk.
Internationaal en Nederlandse markt
Uit het verhaal van Peter blijkt duidelijk dat Colt zich richt op de grote organisaties en die met internationale activiteiten. Maar dat betekent niet dat de Nederlandse markt of bedrijven die alleen hier actief zijn minder interessant zijn voor Colt. Peter: “Het is goed daar langer bij stil te staan. Of het nu gaat om onze spraakdiensten, de glasvezelverbindingen of de datacenterdiensten. We hebben klanten met een hele duidelijke focus op de eigen Nederlandse markt. Dat is naast de publieke ook de private sector. Het is echter niet aan ons om van de daken te schreeuwen wie onze klanten zijn. Het is uitgesloten dat wij over de klanten van onze wholesale klanten gaan communiceren. Dat beschouwen we niet als een nadeel. We zijn inmiddels al drie decennia succesvol. Dat trackrecord en die discretie maakt ons ook de logische leverancier voor organisaties. Wereldwijd en dus ook in Nederland.”
Meer weten over Colt? Bel dan 020 888 20 20 of mail.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)