59 procent meer omzet voor Alibaba cloud en toch verlies

in de toekomst nog meer focus op Azië

Alibaba-CloudDonderdag heeft de Chinese gigant Alibaba de kwartaalcijfers gepresenteerd en daarbij viel de omzet voor de cloud business extra op. Dat groeide met 59 procent op jaarbasis. Dat is bijna het dubbele van de laatste laatste AWS cijfers.

Winst voor Alibaba en ook verlies

Het gaat goed met Alibaba, want de omzet voor het gehele concern blijft maar groeien en dat geldt ook voor de winst. De laatste drie maanden werd meer dan $21 miljard omzet geboekt en onder de streep bleef er een winst over van $5,59 miljard.

Onderdeel van Alibaba is een breed cloud aanbod. Dat leverde het afgelopen kwartaal $1,75 miljard omzet op. Het is wat dat betreft een kleine tak binnen het concern. Aangezien met geen woord wordt gerept over het positieve rendement, kan worden aangenomen dat de externe cloud business nog steeds verliesgevend is. Dat is een beeld dat we herkennen van AWS, ook daar de double digit groei gepaard gegaan met een lange periode van operationele verliezen.

Toekomst van Alibaba cloud

Op dit moment worden de clouddiensten in de VRC en in Zuid Oost Azië aangeboden. Uit meerdere metingen blijkt dat het daar bijna overal de belangrijkste en grootste aanbieder is. In de landen waar dat niet het geval is, staat het wel in de top3.

In het uitbouwen van die positie wordt fors geïnvesteerd, waarbij eigen datacenters de norm zijn. Voor Europa is het aanbod beschikbaar vanuit Frankfurt en Londen. Tot zover bekend heeft het bedrijf nooit overwogen de EU of EMEA activiteiten in de regio Amsterdam onder te brengen. De activiteiten in de VS staan al langer op een heel laag pitje.

Het politieke klimaat lijkt een verdere expansie in de weg te staan, maar de directie schijnt dat niet erg te vinden. Tijdens de presentatie van de cijfers en daarna is aangegeven dat de grootste groeipotentie voor cloud in China zelf ligt. Alibaba beweert dat in China de totale cloudomzet ongeveer een achtste is van dat van de VS. Er moet op de thuismarkt dus nog veel meer mogelijk zijn.

Om dat te realiseren heeft Alibaba twee ijzersterke troeven in de hand. De eerste is de andere business van cloud. Die is voor een groot deel afhankelijk van het eigen platform. Het eigen content en e-commerce aanbod, plus dat van derden, dat in Alicloud staat blijft groeien en daarmee neemt de omzet vanzelf toe. Andere troef is de dominante positie op de thuismarkt, in combinatie met de politiek. De kans dat een niet Chinese hyperscaler die markt openbreekt is minimaal.

De grootste zijn en blijven

De toekomst voor Alibaba cloud zal dus vooral zijn dat het by far de grootste en belangrijkste aanbieder op de Chinese markt is en blijft. Daar kan het onvoorstelbaar grote omzetten realiseren. Bij gebrek aan concurrentie (de Chinese markt kent maar vier grotere cloud aanbieders) zal het verlies dan ook makkelijk kunnen ombuigen naar winst.

Mobiele versie afsluiten