3 jaar AVG is er een positief effect?

Ruim 600 boetes van in totaal 292 miljoen Euro

AVG-GDPRVolgende week wordt de AVG (GDPR) exact drie jaar door de EU gehandhaafd. Ondertussen heeft elke EU lidstaat, inclusief het VK en Noorwegen, al een of meerdere boetes opgelegd. Voor iedereen is alleen al daardoor duidelijk dat deze verordening de manier waarop we met bepaalde data omgaan grondig heeft veranderd. Maar is de balans tot nu toe ook positief?

Er zijn online meerdere overzichten te vinden van het aantal opgelegde boetes en de bedragen. Sommige landen lijken veel actiever te zijn het de handhaving dan anderen. Dat klopt deels. Maar er is ook veel samenwerking. De boete wordt dan door een nationale toezichthouder opgelegd, maar dat is dan wel op basis van de gezamenlijke bevindingen.

Veel AVG boetes in Spanje voor CCTV

Spanje is de EU lidstaat waar tot nu toe de meeste boetes (222) zijn opgelegd. Uit de overzichten blijkt dat de toezichthouder het duidelijk niet alleen bij waarschuwingen laat bij “kleinere” overtredingen. Een groot aantal bedrijven en particulieren (!) is bijvoorbeeld beboet omdat CCTV systemen slecht waren afgesteld. In plaats van de eigen woonruimte worden dan hele straten 24/7 gefilmd.

Ook werkgevers en sportclubs die camera’s verkeerd gebruiken om personeel en sporters te controleren duiken in de lijstjes met boetes op. Dat doet vanzelf de vraag opkomen of het hier in Nederland dan allemaal beter is geregeld, of dat de handhaving milder is.

Spam en de AVG

Een andere overtreding die in Spanje tot boetes lijdt is het gebruiken van persoonsgegevens voor mailings. Telecom en televisie aanbieders zijn daarvoor beboet, net als politici die verkeerd online campagne voeren. Het versturen van spam, want daar het over, zelf pakt dus niet aan. Voor de handhaving wordt het vergaren van de NAW gegevens beboet.

Positief aan de AVG

De AVG heeft geleid tot meer administratieve lasten en andere procedures. Dat is duidelijk geen pluspunt. Het heeft ook geleid tot veel meer awareness bij leveranciers en afnemers, bij burgers en de politiek. Iedereen weet ondertussen wat PPI (personally identifiable information) is en dat het waard is die beter te beschermen.

De AVG en PII awareness, ook al noemt niet iedereen het zo, zorgt er voor dat men beter let op online security. De ontwikkeling en verkoop van security diensten profiteert nog steeds van de AVG, dat is positief.

Mobiele versie afsluiten