1. Maak je bedrijfspagina compleet
Het lijkt een enorme open deur, maar kijk maar eens rond op LinkedIn. Er zijn talloze bedrijfspagina’s die incompleet zijn.
Geen contactinformatie, geen logo of achtergrondafbeelding. Zorg dat je alles volledig invult. Niemand volgt een bedrijf waarvan maar de helft bekend is.
2. Deel regelmatig relevante content
Regelmatig is niet dan weer drie keer per week en dan weer drie maanden niet. Regelmatig is… regelmatig.
Kies je voor een keer per week, publiceer dan ook echt een keer per week een stuk relevante content. Dat kan een blog zijn, een korte update, een vraag, maar deel iets dat voor je doelgroep waardevol is.
Om te zorgen voor echte regelmaat is het aan te raden om vooraf een planning te maken, zodat je nooit zonder ideeën komt te zitten.
3. Gebruik video en visuals
Mensen zijn visueel ingesteld. Gebruik daarom regelmatig – ja, regelmatig – video en visuals in je content.
Post je wel eens video’s, dan kun je deze opknippen in korte fragmenten zodat je deze met een vaste regelmaat kunt posten.
4. Stel vragen
Ga het engagement aan met je publiek, post iets en vraag om een reactie. Kortom: trigger mensen om iets met jouw content te doen.
Zo kun je jouw publiek vragen om een comment te plaatsen, maar je kunt ook vragen om een duimpje of hartje. Of geef aan dat je de leukste reacties iets speciaals opstuurt.
Hoe meer mensen engagen met jouw content, hoe groter je bereik en hoe makkelijker je nieuwe volgers aantrekt.
5. Reageer op reacties
Als mensen reageren op jouw post, reageer dan op jouw beurt weer op dat commentaar.
Zo laat je niet alleen zien dat je echt betrokken bent bij je publiek, maar vergroot je het engagement.
Simpel rekensommetje… Als jij reageert op iedere comment, verdubbel je het aantal comments onder je post en dat trekt weer extra aandacht naar je pagina.
6. Vergeet SEO niet
Je kunt ook je LinkedIn-bedrijfspagina optimaliseren voor Google. Maak je bedrijfspagina relevant en je wordt ook daar gevonden.
Zijn er specifieke keywords waarop je gevonden wil worden? Gebruik deze dan op je pagina.
7. Betrek je eigen team
Zorg dat iedereen die bij jouw bedrijf werkt, de eigen profielpagina koppelt aan jouw bedrijfspagina.
Op het moment dat zij als individu actief zijn op LinkedIn zorgt dat ervoor dat jouw bedrijfspagina vaker in beeld komt bij je netwerk. Dat zorgt weer voor meer volgers.
8. Deel samen content
Als jij een vette post plaatst op je bedrijfspagina, vraag je team om die content ook te delen met hun netwerk.
9. Link vanaf je eigen website
Zorg dat de bezoekers op jouw website ook eenvoudig een link naar jouw LinkedIn-pagina kunnen vinden. Een Follow-me-button ergens duidelijk op je website, zorgt dat die mensen jouw bedrijfspagina kunnen gaan volgen.
10. Biedt exclusieve content aan
Als je wil dat mensen jouw LinkedIn-bedrijfspagina volgen, kan het enorm helpen om exclusieve content te delen op die pagina.
Zorg dus dat je content hebt die je alleen daar deelt. Als mensen die updates willen krijgen, moeten ze jouw bedrijfspagina volgen. Dat kan je natuurlijk heel goed voor specifieke doelgroepen of campagnes inzetten.
11. Gebruik links vanuit je blogposts
Als je blogartikelen post, op je website of elders, link dan door naar je bedrijfspagina.
Vinden mensen de blog interessant, dan is de kans groot dat ze ook jouw bedrijfspagina gaan volgen.
Dit kan extra goed voor je werken als je blogs publiceert op andere platformen dan je eigen site. Zo trek je nieuw publiek naar je pagina.
12. Link vanuit je andere socialmediakanalen
Je andere socialmediakanalen hebben ook volgers. Heb je veel volgers op Instagram, nodig die dan uit om je LinkedIn-bedrijfspagina te volgen. Dat werkt helemaal lekker als je dat doet in combinatie met die exclusieve content.
Vertel op Instagram dat je iets heel bijzonders gaat communiceren, maar om dat daadwerkelijk te zien moeten mensen je wel op LinkedIn gaan volgen.
13. Voeg een link aan je e-mailhandtekening toe
Ook jij stuurt per dag ongetwijfeld een heleboel e-mails. Als je alle mails van al je teamleden bij elkaar optelt, zijn dat er talloze per week of op jaarbasis.
Zorg dat er standaard een link naar je bedrijfspagina in jullie e-mailhandtekening staat.
14. Leer van de cijfertjes
Kijk regelmatig naar de analytics van je LinkedIn-bedrijfspagina. Daar zie je wat voor je werkt, welke content doet het goed en welke werkt minder goed.
Leer daarvan en stem daar je volgende acties op af.
15. Nodig iedere maand mensen uit
LinkedIn geeft je elke maand een aantal credits waarmee je mensen uit je netwerk kan uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen.
Er zit een limiet op dat aantal, dus kies selectief. Niet iedereen gaat dat doen, maar er zijn er altijd een aantal die dat wel doen.
16. Noem influencers
Noem in je posts influencers of andere mensen die binnen jouw netwerk een groot bereik hebben. Tag die mensen, waardoor je ze betrekt. Creëer eventueel samen content.
De kans is aanwezig dat ook zij jouw post gaan delen. Zo bereik je het netwerk van invloedrijke mensen.
17. Gebruik de kracht van herhaling
Blijf mensen herinneren aan het feit dat ze je bedrijfspagina kunnen volgen. Stuur je een keer een bericht, is de kans dat ze reageren niet zo groot.
Maar ontvangen ze meerdere malen via verschillende kanalen een mogelijkheid om je te volgen, vergroot je de kans dat ze daarop in gaan.
18. Gebruik hashtags
Hashtags op LinkedIn zijn heel handig om publiek te bereiken dat je normaal niet zo snel bereikt. Er zijn mensen die specifieke hashtags volgen, maak daar gebruik van.
Onderzoek welke hashtags voor jouw doelgroep relevant zijn en gebruik die regelmatig in de posts op je bedrijfspagina.
19. Communiceer branchespecifiek
Hoe specifieker jij communiceert met je doelgroep, hoe groter de kans dat je volgers aantrekt. Als jij megarelevant bent voor een bepaalde industrie, branche of groep volgers, dan is de kans alleen maar groter dat ze je echt gaan volgen.
Met een beetje geluk tippen ze ook anderen om jouw bedrijfspagina gaan volgen.
20. Maak gebruik van LinkedIn-groepen
Er was een tijd waarin iedereen lid was van LinkedIn-groepen. Op een gegeven moment verwaterde dat een beetje en inmiddels lijken de LinkedIn-groepen een beetje verstopt. Maar vergis je niet, als je goed zoekt, zijn er nog steeds hele relevante LinkedIn-groepen waar een hoop wordt gecommuniceerd.
Verdeel je team over verschillende relevante groepen en nodig iedereen uit om regelmatig actief te zijn in die groepen. Deel je kennis vanuit je bedrijf en expertise en je trekt ongetwijfeld de aandacht.
21. Zet polls op
Je kunt polls ook plaatsen op je LinkedIn-bedrijfspagina. Op die manier kun je naar de mening van je publiek vragen.
Hoewel er heel veel irritante polls op LinkedIn rondgaan, is het ook een mooie manier om superrelevante marktinformatie mee uit te vragen. Het is tegelijkertijd een mooie manier om het engagement met je publiek aan te gaan.
22. Analyseer de pagina’s van je concurrenten
Weet je niet zo goed waar te beginnen en wat te doen, kijk eens naar de pagina’s van je concurrenten.
Niet om het na te doen, maar om je te laten inspireren om het op je eigen unieke manier te doen. Kijk wat werkt – en wat niet werkt – en leer daarvan.
23. Zet LinkedIn-campaigns in
Je kunt alles doen om relevant te zijn, en dat moet je ook zeker doen, maar als je versneld je bereik wil vergroten, gebruik dan LinkedIn-campaigns.
Je kunt heel makkelijk een advertentie aanmaken, je content boosten en daardoor een groter publiek bereiken.
24. Organiseer een – online of live – evenement
Als je evenementen organiseert – een online webinar of een live masterclass of workshop – deel die dan ook op je LinkedIn-bedrijfspagina.
Je kunt aangeven waar en wanneer het evenement plaatsvindt en hoe mensen zich kunnen aanmelden. Dat maakt je pagina extra relevant voor je doelgroep.
Ook wij organiseren elke maand live events bij ons op kantoor. Speciaal voor ondernemers en marketeers.
Hierin delen we praktijkervaring en data van tien jaar werken met ruim drieduizend B2B-bedrijven in Europa.
Wees meer dan welkom.
Interesse?
ITchannelPRO heeft samen met Make Marketing Magic een blogserie gemaakt speciaal voor IT en telecom partners. Make Marketing Magic is hét marketing bureau dat gespecialiseerd is in het helpen en inspireren van marketeers in onze sector. Elke week ontvang je van ons een blog: van social selling tot content, van adverteren tot website.