CES 2022 leek een goed begin van het jaar voor organisatoren en bezoekers van vakbeurzen en vergelijkbare events. Inmiddels dringt door dat het nog lang geen business as usual is. Voor bestaande en nieuwe events blijft het lastig.
CES cijfers
Dat is wel nodig, want de cijfers van CES vertellen ook iets anders. Men miste 75 procent van de bezoekers die er in 2019 nog wel waren. Het percentage buitenlandse bezoekers vertelt evenmin het hele verhaal. De pers heeft verder nog genoteerd dat er dit jaar aanzienlijk minder primeurs waren. Logisch, want een aanzienlijk aantal exposanten besloot ondanks alle maatregelen weg te blijven. Met andere woorden, CES 2022 was alles behalve dan business as usual.
MWC Barcelona
In Europa zijn we benieuwd naar de opkomst van MWC in Barcelona. Dat event is vorig jaar doorgegaan, maar wel op een zeer bescheiden schaal. De achterliggende organisatie heeft flink in het eigen vlees moeten snijden en kan zich moeilijk nog een jaar met tegenslagen permitteren.
Schuiven en verplaatsen
Elders zien we dat organisatoren van bekende events druk aan het schuiven zijn met formule en tijdstippen. De Hannover Messe is verplaatst van het voorjaar naar de zomer. Embedded World volgt het zelfde schema.
Andere events zien geen mogelijkheid te schuiven met de planning. De grote Europese beurs voor de contactcenters is geschrapt. Het congres dat normaal parallel aan de beurs plaatsvindt is online. Zo kan men tenminste iets doen voor de bezoekers en stakeholders.
Derde categorie
Wat ondertussen bijna niet meer opvalt is dat er nog een derde categorie events is. De opvolger van Cebit, die zo niet mag heten, Twenty2x komt te vervallen. Dat is geen unicum. Beurzen die in 2020 voor het eerst zouden plaatsvinden, of events met een nieuwe formule, zijn twee jaar verloren. Sommigen hebben geen zin of mogelijkheden de gok te nemen dit voorjaar van start te kunnen gaan. Voor hen is business as usual in het beste geval een stip aan de horizon.
Om hoeveel events het gaat weet niemand precies, omdat ze gewoon van elke agenda zijn geschrapt. Dat ze gaten achterlaten in de planning van Rai, Jaarbeurs en al die internationale locaties spreekt voor zich.
ITchannelPRO en Q2-2022
ITchannelPRO heeft daarom voor het voorjaar van 2022 een bescheiden aantal events op de eigen agenda staan. Dat ondanks het feit dat zowel MWC als Cloudfest doorgaan. Zowel online als fysiek. Pas in het tweede kwartaal zal blijken of we, net als de rest van de samenleving, weer in staat zijn een groter aantal events te organiseren en te bezoeken.
Voor nu is het dus nog koffiedik kijken. Bestaande formules hebben als pluspunt dat ze ergens op kunnen teruggrijpen en voortborduren. Denk aan een lijst van exposanten en bezoekers uit 2019. Maar voor nieuwe events gaat het nog een lastige wedstrijd worden. Vergeet niet dat de bezoekersaantallen voor alle fysieke events tot 2020 al onder druk stonden. Een nieuwe formule na twee jaar leegte lanceren is alles behalve “business as usual” .