In Nederland komt de toezichthouder ACM (voorheen: OPTA) enkele keren per jaar met cijfers over de telecommarkt en het gebruik van internet. De laatste rapportage is van december 2020 en gaat over het derde kwartaal.
Hoger volume bellen en internet
ACM signaleerde doet dat het volume mobile internet met 20 procent was toegenomen ten opzichte van het Q2. Als verklaring daarvoor noemt de toezichthouder de zomer, meer buiten zijn en daardoor hoger 4G verbruik. Het signaleert ook een daling van het aantal belminuten, maar daarbij hoort de opmerking dat het aantal belminuten in de eerste drie kwartalen van het jaar 2020 fors hoger was dan dat in 2019.
Dat ACM daar verder weinig over schrijft komt door de vorm van rapporteren. De achterliggende trend is echter te belangrijk om genegeerd te worden. Het is ook een trend die we in de buurlanden zien. Het aardige daarvan is dat de manier van rapporteren in bijvoorbeeld Duitsland net iets anders is. Daar geeft bijvoorbeeld Vodafone aan dat de gemiddelde mobiele call in 2020 op 200 seconden zit. Dat is een stijging van 30 seconden ten opzichte van het gemiddelde gesprek in 2019. De klanten van Telefónica hadden tijdens de twee lockdown periodes in 2020 gemiddeld per keer vier minuten nodig om mobiel te bellen. Dat betekende ook een plus van gemiddeld 30 seconden per call (bron).
Mobiel internet en wifi
De cijfers die beschikbaar zijn over mobiel internet zijn interessant. We zien duidelijk dat er meer 4G (en 3G) is gebruikt. De toename van het volume is goed. En toch valt het ook wel weer tegen. De verklaring daarvoor komt niet van ACM. Vodafone heeft er wel een simpele verklaring voor. Omdat men minder reist en meer thuis werkt kan er makkelijker gebruik worden gemaakt van de thuis wifi.
En dat leidt tot de voorzichtige conclusie dat bellen en wifi het afgelopen jaar waarschijnlijk belangrijker waren dan een nog grotere databundel of meer 4G snelheid.