• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com Xelion ITchannelPRO-2022-03

Workshop marketeers van VoIP aanbieders met partnerkanaal

georganiseerd door ITchannelPRO en Make Marketing Magic

31-05-2022
Marketeers workshop
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Woensdag 25 mei hield ITchannelPRO bij Make Marketing Magic in Amsterdam een bijeenkomst voor marketeers van VoIP aanbieders met een partnerkanaal. Make Marketing Magic is een toonaangevend online marketing bureau met een focus op de Telecom en IT sector. Het werkt al jaren voor Microsoft,  een bedrijf met een groot en divers IT partnerkanaal.

Marketeers workshopAanwezig waren Carsten den Hartog Field Marketing Manager Northern Europe Audiocodes, Miriam van de Grootevheen, Marketing & Event Specialist Enreach, Wilco van Dijk, Channel Development Director EMEA Intermedia (Univerge Blue). Dominique Kneepkens, Marketeer X2com, Suzanne van der Voet, marketeer Xelion, Ingrid van Bijsterveld, project en mediamanager LuteijnMedia, Djoea van Zanten CMO , Tom Holscher Customer Succes / Sales & Marketing / International Partnerships, beiden van Make Marketing Magic.

Uitdagingen

Doel van de bijeenkomst, gegoten in de vorm van een workshop, was het bespreken van de uitdagingen bij het opzetten van een partnerprogramma en dan vooral de communicatie. Make Marketing Magic doet dat in twaalf landen voor Microsoft. Alle partners in die landen benaderen en daarvoor campagnes opzetten is onhaalbaar. Men pakt maar een deel van die hele groep. Dat is met 1.000+ nog steeds een uitdaging. De bedrijven verschillen onderling, de cultuur per land is anders. En zo zijn er nog wel wat hobbels die later door Djoea van Zanten (CMO) en Tom Holscher (Customer Succes / International Partnerships) zijn aangestipt.

Bij de vertegenwoordigers van de VOIP aanbieders is het verhaal iets anders. Wilco Van Dijk van Intermedia Cloud vertegenwoordigt een bedrijf, dat net als AudioCodes (Carsten Den Hartog ) een grote internationale footprint heeft. De andere deelnemers zijn vooral gericht op de Nederlandse markt.

Dat wil niet zeggen dat er op de Nederlandse markt geen uitdagingen zijn. Miriam van de Grootevheen van Enreach Nederland stipt een zeer herkenbaar punt aan: je levert een whitelabel dienst aan de resellers en daarbij hoort ook marketing en communicatie. Iedere partner heeft zijn eigen propositie en positionering. Wij ondersteunen de partner in marketing, maar het is belangrijk om te personaliseren zodat je niet tegen elkaar opbiedt.

Verschillen tussen resellers

Daarbij is het verschil tussen de resellers groot. Alle aanwezigen herkennen de schaal met aan de ene kant de reseller die bijna nul kennis en affiniteit heeft met marketing plus sales en aan de andere kant de reseller met een goed communicatie- en verkoopteam.

Complicerende factor bij de marketing en communicatie is dat niet elke aanbieder een 100% indirecte verkoopstrategie hanteert. Bij de aanwezigen is het beeld divers. Soms is er vanuit het verleden of door een acquisitie directe verkoop die naast de hoofdmoot van verkoop via het kanaal staat. Wilco heeft daar een uitgesproken mening over, volgens hem kun je als organisatie maar op een ding focussen en je moet daar dus een keuze maken.

Het woord focus triggert een discussie die een ander belangrijk punt benoemt: waarop stuur je? Carsten van Audiocodes stuurt op leads. Daar zet hij zelf de kanttekening dat die term te breed is. “een whitepaper downloaden is een lead, een demo aanvragen is dat ook. Het verschil daar tussen en de stap naar echte sales is best groot.”

Portfolio verbreding

Suzanne van der Voet merkt op dat het portfolio steeds meer verbreed. Dat maakt de discussie over de waarde en classificatie van leads, intern maar ook met partners niet makkelijker. “Maar we stellen ons ook de vraag waarvoor reseller X en eindklant Y speciaal voor Xelion kiest. Zijn de features bepalend, zijn de basics dat of is het eerder ons imago. Dat bepaalt natuurlijk wel de manier waarop je gaat communiceren.”

Telefonie is een commodity en de klant verwacht dat het altijd werkt. “De verschillen tussen de aanbieders zijn niet zo groot als voorheen en de klant wil gewoon kunnen bellen,” zegt Dominique van X2com. “Daar moet je in de marketing voor je klanten rekening mee houden.”

Branding

Als de verschillen betrekkelijk klein zijn is het logisch dat de waarde van een merk, het imago van de onderneming, de branding steeds belangrijker wordt in de communicatie. Elke marketeer herkent dat en weet ook dat daar het probleem is. Salesteams van de eigen organisatie en de resellers willen marketing die aantoonbaar bijdraagt aan meetbare resultaten. “Die resultaten moeten ook nog eens snel zichtbaar zijn, want sales kijkt niet verder dan een maand, maximaal een kwartaal” geeft Djoea aan. “Sales targets zijn goed, maar teveel sturen op kort termijn kan sommige campagnes benauwen en dat komt de creativiteit niet altijd ten goede.”

Alles online

Een ander punt dat ter sprake komt is dat de laatste twee jaar marketing flink heeft moeten improviseren. Live events waren praktisch onmogelijk, alles ging naar online. Dat heeft de nodige impact gehad op het werven en informeren van resellers en of eindklanten.

MMM heeft hier de nodige grootschalige ervaring mee opgedaan. De anderen hebben daar natuurlijk ook de nodige kennis opgedaan. Wat iedereen herkent is druk op de marketingprogramma’s. Directies of sales willen de bestaande programma’s uitbreiden om nieuwe diensten en features bekend te maken. Dat werkt vaker niet dan wel. Resellers bestoken met informatie die amper relevant voor ze en die niet leidt tot leads werkt eerder contraproductief. MMM onderbouwt deze claims met voorbeelden en cijfers.

Wederom de leads

Op dat punt gaat de discussie wederom over leads. Deze keer draait het eerst om de vraag hoe je die informatie kan en mag delen. Dat heeft alles te maken met de vraag van die wie de eindklant is. Daarna gaat het over het verschijnsel webinar moeheid. Na twee jaar thuiswerken en heel veel video vergaderen is het wel lastiger nu nog een onderscheidend en opvallend webinar te houden. Daarmee is de kans op die manier aan goede leads te komen verkleind. Om een succesvol webinar te houden moet je met een sterk onderwerp en echte waarde komen.

Wat je dan wel moet doen om aan goede leads te komen? Karsten hanteert sinds enige tijd de regel dat prospects eigenlijk naar Audiocodes moeten komen. ”We nodigen zowel partners als klanten nadrukkelijk uit naar ons te komen. Dat is ook handiger voor het laten zien van onze oplossingen.” Djoea herkent dat:  “wij stappen de auto niet meer in, dat moet de prospect doen. Klinkt radicaal, maar de kwaliteit van de leads is sindsdien wel enorm verbeterd.” Die stap letterlijk overnemen lijkt niet voor iedereen mogelijk. Waar men wel op een lijn zit is dat er meer gefocussed moet worden op niches of verticals. Dat biedt de gelegenheid tot meer schaalbare en gerichte acties. Dat geldt voor zowel de aanbieders als de resellers en het leidt tot betere leads. Djoea en Tom kunnen ook die stap met cijfers onderbouwen. Uit de reacties kan worden opgemaakt dat iedereen daar al ervaring mee heeft.

 

Volgende maand is er weer een workshop. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Eric Luteijn.

Tags: marketingResellerVoIP

Gerelateerde Berichten

edit post
Marketeers workshop

ITchannelPRO organiseert workshop bij Make Marketing Magic

2022/08/18
edit post
innovaphone Tobias Belloff

Interview Tobias Belloff van innovaphone

2022/08/10
Volgend bericht
edit post
EAP650-TPlink

Het nieuwe TP-link Slim Line Access Point

Uitgelichte Vacatures

edit post
in4leads

In4leads: Sales consultant IT

door Redactie
18-08-2022
0

edit post
in4leads

In4Leads: Accountmanager IT

door Redactie
18-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid