• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Telecominfrastructuur is kritisch fundament voor thuiswerken

07-01-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Bijna alle organisaties hebben in 2020 vanwege corona hun manier van werken moeten aanpassen. Harm Overgoor, directeur van telecomdistributeur Actis, vindt deze ontwikkeling vanuit zakelijk perspectief erg interessant. Welke gevolgen heeft dit gehad voor Actis en wat betekent dit voor de samenwerking tussen Actis en haar channel-partners?

Het afgelopen jaar stond voor Actis en voor de channelpartners vooral in het teken van thuiswerken en op afstand samenwerken. “Aan de ene kant was 2020 vreemd en afstandelijk, omdat iedereen zoveel mogelijk vanuit huis heeft gewerkt. Aan de andere kant heeft de pandemie ook veel vragen en opdrachten van klanten opgeleverd”, stelt Harm. Hoewel de pandemie voor velen vrij plotseling de manier van werken overhoop heeft gegooid, was Actis zelf technisch al helemaal voorbereid op zoiets onverwachts als een pandemie, vertelt hij.

“Sommige bedrijven kregen stress omdat ze plotseling het thuiswerken moesten regelen: capaciteit uitbreiden, het netwerk opnieuw configureren, clients installeren en hardware beschikbaar maken. Bedrijven moesten het allemaal overnight doen. Omdat Actis haar channel-partners al jaren ondersteunt met het inrichten van voice-netwerken konden we snel schakelen. Het leveren van hardware, software en kennis, we hebben het allemaal paraat. Daardoor hebben we rust kunnen brengen bij onze klanten en hebben we ze enorm kunnen ontzorgen.”

Minder gezellig

Tegelijkertijd maakt dat thuiswerken het werk soms ook wel wat saai, erkent Harm. “We zijn bij Actis gehecht aan fysieke interactie, dus we missen het op kantoor zijn. Dat is weggevallen. Je mist het informele contact, want digitaal overleggen is minder gezellig.” Ook in de omgang met de businesspartners merkt Harm dat. “Veel van de resellers voelen als collega’s. Dat merk je af en toe aan de gesprekken die je met elkaar hebt. Er is niet echt sprake van een klant-leverancier verhouding. Het voelt alsof we lotgenoten zijn en samen met elkaar de business kunnen doen.”

Audiocodes-trainingen

Actis is distributeur voor de Benelux en Frankrijk van Microsoft Teams-gecertificeerde oplossingen zoals Audiocodes telecomnetwerkapparatuur- en applicaties, CC4All contactcenterapplicaties en Performance Metrics met Coherence user adoption software. Al dekt de term distributeur volgens Harm niet meer helemaal de lading. “Wij hebben ons in de loop van de tijd geëvolueerd naar een system integrator in voice networking met een distributierol.”

Het belangrijkste van de rol die Actis heeft, is het leveren van kennis van producten die het bedrijf levert. Dat doet Actis aan channel-partners zoals grote telecomproviders als KPN, Proximus, Vodafone, Bouygues, maar ook naar vele kleinere resellers. “Onze rol is om te adviseren hoe deze producten in het netwerkdesign van de serviceproviders gepositioneerd kunnen worden.” Voor de oplossingen die Actis levert, worden geregeld trainingen en cursussen gegeven. “Mensen komen overal vandaan om bij ons Audiocodes- en CC4All-trainingen te volgen. Sinds maart dit jaar zijn dat uiteraard allemaal onlinetrainingen. Dat gaat best, al missen de trainers zelf ook wel de interactie met de deelnemers.”

Overgang naar cloudtelefonie

Over het algemeen heeft de coronacrisis voor Actis geen schokkende gevolgen gehad. Wel ziet Harm dat de markt voor IP-telefoontoestellen aan het krimpen is. “Je ziet dat veel van die projecten sinds corona stil zijn gelegd, want iedereen werkt thuis en anders staan die toestellen maar op de bureaus in de kantoren te verstoffen”, vertelt hij. Veel organisaties zijn bezig met de overstap van IP-telefonie naar telefonie in de cloud. Harm: “Wij zullen onverminderd ondersteuning blijven bieden in producten en kennis voor het koppelen van telefonienetwerken. Maar dat zullen meer cloudkoppelingen zijn in plaats van lokale koppelingen op bedrijfslocaties zelf.”

Door onder andere corona wordt er versneld meer gecentraliseerd. Dat wil zeggen dat gebruikers allemaal inloggen op het klantnetwerk, ook voor de telefonieapplicatie. Binnen het WAN wordt het spraakverkeer gerouteerd. Voor externe gesprekken zijn binnen het WAN enkele breakouts met Audiocodes die gesprekken naar verschillende serviceproviders routeren. Dat zullen in toenemende mate datacenterkoppelingen worden, voorspelt Harm. “Die lokale lijnen hebben bedrijven steeds minder nodig.”

2021

Actis gaat zich in 2021 focussen op Teams direct routing, compliancy recording en CC4Teams), contact center (work at home, WebRTC agents) en de uitfasering van ISDN30 (hybride gateways en SBC). Harm: “We zullen steeds meer bellen via applicaties in de cloud. Die overgang vindt nu versneld plaats door corona, maar dat is waar we al naar toe aan het gaan waren. Dat gaat nu alleen sneller. Microsoft Teams had vóór corona iets van 20 miljoen actieve voice users, dat zijn er nu geloof ik al meer dan 120 miljoen.”

Harm Overgoor
Harm Overgoor, directeur Actis.

Harm is ervan overtuigd dat het thuiswerken in 2021 zal blijven en dat het een combinatie wordt met naar kantoor gaan. “Wij denken dat corona daar echt wel iets aan heeft veranderd.” Op het gebied van samenwerken ziet hij een enorme stijging in het gebruik van collaboratietools. “We zien een enorme boost is in het gebruik van Microsoft Teams, Zoom, Slack, Webex en Google Workspace. Je ziet daarbij wel verschillen. Office365 is met Teams een echte vervanger voor de telefooncentrale, Google Workspace is dat veel minder. Technologisch maakt dat voor ons niet uit, want wij kunnen koppelen met elk platform gebaseerd op IP-standaarden dankzij Audiocodes.”

Tags: telecom

GerelateerdeBerichten

Vodafone-T-Mobile

Nog meer ontslagen – nu bij de telecombedrijven

2023/01/17
Jeroen Karel Q-datasolutions kleur 1200x900

Start-up Q data solutions zet volgende stap

2023/01/10
Volgend bericht

Omzet Apple App Store rond feestdagen 27 procent gegroeid

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid