• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Rene Feijen van Arrow over NetApp Cloud Insights

‘Partners worden cloudproviders’

08-08-2022
Arrow René Feijen
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Cloud computing is al bijna 15 jaar onderwerp van gesprek. Veel organisaties wagen de stap, maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Er zijn zelfs projecten die moeten worden teruggedraaid, weet Rene Feijen van Arrow. De Unit Manager Services NetApp Nederland spreekt met ITchannelPRO over de nieuwe dienst NetApp Cloud Insights.

Arrow René FeijenVooral bij grote organisaties heerst een sterk gevoel dat een cloud first strategie eigenlijk verplicht is om niet achter te lopen. In veel gevallen zorgt het inderdaad voor meer efficiëntie en maakt het innovatieve nieuwe diensten beschikbaar. Maar de beheerders en managers weten in veel gevallen niet goed hoe, zo merkt Rene.

Bijkomende uitdaging is dat nieuwe investeringen voor on-premise lastig worden gemaakt. “Sinds we zijn begonnen met support van NetApp, hebben we ook echt een feeling gekregen met de markt”, zegt hij. “Waar kampen eindgebruikers nou precies mee? De mensen in het datacenter zitten een beetje in de knel. Ze moeten genoeg capaciteit houden, de performance garanderen, de applicaties moeten blijven doordraaien, en toch geldt het decreet van cloud first.”

Hulp nodig

Een eerste logische reactie is dan om te vragen waar hulp nodig is bij de overgang naar de cloud. “Maar dat leidt zelden tot iets concreets”, merkt Rene. “Dat gebeurt pas als wordt gevraagd naar het eerste begin: wat voor assets hebben ze nu in hun omgeving? En wat is de workload en het gebruik ervan? Pas daarna kun je beargumenteerd vanuit de analyse zeggen wat je wel en niet netjes kunt overbrengen.” Dat zorgt ook voor communicatie met het bestuur van de organisatie. Weet je wel wat je hebt? “Het antwoord op die simpele vraag valt vaak erg tegen”, ziet Rene. Daardoor zijn organisaties ook erg conservatief in hun gang naar de cloud. Daar zit echter ook een risico aan vast. “Je kunt moeilijk slechts delen van je infrastructuur naar de cloud brengen, omdat er veel met elkaar verweven is.”

Datacentrisch

Arrow heeft als doelstelling om de gang naar de cloud te faciliteren. Daarom was een oplossing nodig om inzicht te krijgen in de bestaande ICT-omgeving. Arrow heeft dit jaar een pilot gedaan met een clouddienst op basis van technologie van NetApp. “Minimaal vier weken lang analyseren we met NetApp Cloud Insights de complete ICT-omgeving”, legt Rene uit. “Die rapportage lichten we on-site toe.” Deze Arrow IT Assets Assessment is een discovery service die nu al bij drie klanten is uitgevoerd, maar ook zal worden aangeboden via partners. “Dan kunnen de partners de analyse uitvoeren, gebruikmaken van de tools en managed services van Arrow.” Wat Rene erg bevalt aan de NetApp-oplossing is dat deze datacentrisch is. “Het biedt volledige keuzevrijheid voor de klant, of ze nou willen migreren naar Azure, AWS of andere cloudomgevingen. Naast kapitaal is data misschien wel het belangrijkste productiemiddel geworden. Applicaties kun je eventueel nog vervangen, data niet.”

Analyse en context

Voordat het assessment wordt uitgevoerd, is er altijd een intakegesprek met de vraag waar de analyse op moet worden gericht. “Willen ze een inventaris maken van de workloads, of moet het gebruik van de resources in kaart worden gebracht”, noemt Rene. “In de pilotervaringen zagen we bijvoorbeeld dat van de 300 VM’s er 110 niet werden gebruikt, maar wel gealloceerd. Daar wordt onnodig voor betaald.”

Het is dus niet alleen een kwestie van resultaten krijgen, de organisatie moet ook meteen de context krijgen. “Ze weten dan direct wat ze op korte termijn kunnen doen, en wat in een vervolganalyse voor de langere termijn mogelijk is”, zegt Rene. “Het komt niet alleen uit een machine, het blijft ook mensenwerk. Je moet het kunnen toepassen en toespitsen op de praktijk.”

Partner als cloudprovider

Dat geeft partners volgens Rene de kans om zich te profileren als cloudprovider. “Je geeft ze gespreksstof waarmee ze hun klanten verder kunnen bedienen. Regelmatig horen we van partners dat klanten niet meekomen in het proces.” Het IT Assets Assessment moet daar verandering in brengen, door de advisering rondom cloud te verschuiven van het kostenaspect naar innovatie. Rene: “Dat kan zich uiten in allerlei dingen, waaronder ook efficiëntie en kosten. Maar de innovatieve slagkracht is een van de belangrijkste redenen om naar de cloud te gaan.”

Het voorkomt boven alles dat projecten mislukken, door zonder aannames alles in kaart te brengen. “Er is echt een wereld te winnen op het gebied van dit soort logische dingen”, zegt Rene. “Je loopt grote risico’s als je projecten uitvoert zonder die basiskennis. Niemand wil dat je het project moet terugdraaien. Partners die cloudspecialist zijn, kunnen hiermee een extra stap zetten.”

Meer weten over Arrow en de nieuwe dienst NetApp Cloud Insights? Neem dan contact op met Jos Wolbers via 06 462 064 09 of mail naar [email protected].

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Tags: cloudDistributeurITchannelPRo Magazinestorage

GerelateerdeBerichten

cloud

Omzetgroei hyperscalers en grote cloudaanbieders onder druk

2023/02/02
Seagate-Lyve

Real Solutions Haarlem introduceert Seagate Lyve Mobile solutions

2023/01/31
Volgend bericht
zendmast 202208

Is het een storing of een onbetaalde rekening?

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid