• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 2025Enreach Enreach2025-10

Gebruik van AI dwingt verzekeraars polissen aan te passen

Kans op claims bij onaangepaste voorwaarden te groot

10-12-2025
risico
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Recent heeft de Financial Times geschreven dat Amerikaanse verzekeraars stappen nemen om schade veroorzaakt door AI niet langer te vergoeden. Een dergelijk signaal negeren is onverstandig, toch is het bericht in Europa amper doorgedrongen. Merkwaardig want het onderwerp speelt al langer. De eerste verzekeraar die de voorwaarden aanpaste om AI claims buiten de deur te houden deed dit namelijk al in mei van dit jaar.

risicoVerzekeringen zijn taaie materie. Polissen helemaal lezen en echt elke zin begrijpen blijft bijna een vak op zich. Nieuws over de verzekeringsmarkt wordt daarom slecht opgepakt door journalisten. Slechts de op finance gespecialiseerde titels en redacteurs schrijven er over. Een fractie van wat zij publiceren verschijnt in de normale pers.

Het is dus niet vreemd dat we amper weten hoe verzekeraars tegen AI aankijken. Voor alle duidelijkheid: het gaat niet hier over het inzetten van AI voor de eigen business. Wel over het gebruik van AI door bedrijven en personen die verzekerd zijn.

Aansprakelijkheidsverzekering

Elke ondernemer heeft (hopelijk) iets van een aansprakelijkheidsverzekering. Mocht er onverhoopt een probleem ontstaan met een afnemer of toeleverancier dan kan een deel van de schade daarmee worden gecompenseerd.

De laatste jaren hebben we gezien dat de risico’s van cybercrime dusdanig groot zijn en de schade zo omvangrijk dat ze niet meer met een “normale” aansprakelijkheidsverzekering gedekt kunnen worden. Verzekeraars zijn met cyberverzekeringen gekomen.

AI claims

Bij AI gebeurt iets anders. De FT, en anderen geven aan dat verzekeraars en “underwriters” van mening zijn dat de bestaande polissen aangepast moeten worden, zodat claims voor schade die voorkomt uit het gebruik van AI niet langer gedekt zijn.

De meeste berichten die hier over verschenen zijn noemen verkeerd advies van chatbots en agents als iets dat tot een schadeclaim kan leiden. Luchtvaartmaatschappij Air Canada lijkt hier een belangrijke rol te hebben gehad. Het bedrijf had in 2024 de primeur door een rechter veroordeeld te worden om de schade voor passagiers door verkeerd chatbot advies te compenseren.

Die case heeft verzekeraars aan het speuren gezet. Gaandeweg zijn meer gevallen gevonden van claims voor schade waarbij AI een doorslaggevende rol heeft gespeeld. Daarbij gaat het om veel meer dan chatbots en agents, maar die twee zijn te linken aan het grootste deel van de claims.

Andere redenen

Dit is niet de enige reden waarom de polissen herschreven worden. Sommige verzekeraars vrezen dat schade-door-AI claims ook onaangename vragen kunnen opwerpen over de bron van de data, lees het auteursrecht.

AI en verzekeringen zijn een verschrikkelijk belangrijk en onderschat risico. Gelukkig zijn er wat berichten over te vinden die makkelijk leesbaar zijn. Een compliment is op zijn plaats voor de persoon die deze titel verzon: “AI is too risky to insure, say people whose job is insuring risk.” (bron)

Tags: AIjuridisch

GerelateerdeBerichten

Hikvision

Hikvision stapt naar Amerikaanse rechter

2025/12/09
nieuws

Twee signalen over AI datacenters die weinig goeds beloven

2025/12/05
Volgend bericht

Cloud 2.0 claimen en dan de belangrijkste trends negeren

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • CloudExpo-2025-video
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon