• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Waarom weten we meer over auto’s dan over breedband en simkaarten?

20+ jaar gebrekkige transparantie en niemand die dat aanpakt

25-08-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Bovag, Rai en de RDW stellen grote hoeveelheden data beschikbaar over auto’s aan burgers en ondernemers. Daardoor weet iedereen hoeveel automobielen er zijn, welke carrosserievormen en kleuren gevraagd zijn. Hoeveel anders is de situatie bij breedband en simkaarten, waar aanbieders liever de kaarten op de borst houden en ook toezichthouder ACM niet verder komt dan rapportages die met opzet redelijk abstract zijn.

Bekend, beruchte vergelijking

Auto’s vergelijken met breedband of mobiele communicatie is iets dat insiders bekend zal voorkomen. Sinds eind vorige eeuw hebben reclamebureaus en consultants de telecom en internetsector belaagd met voorstellen die daarop waren gebaseerd. ISP A moest zich zien als de Audi en gratis submerk C was de Skoda. De concurrentie werd weggezet als Ford of Opel.

Die vergelijkingen gingen natuurlijk compleet nergens over, maar er zijn gigantische bedragen uitgegeven omdat directies dat een concrete indeling vonden. Ook toen al ging iedereen compleet bewust de mist in op het punt van transparantie. Want het was niet de bedoeling dat bekend zou worden hoe groot de markt voor Audi’s was en wat de churn naar Skoda of nog erger Opel zou zijn.

Per huishouden

Wie de cijfers van de automarkt in Nederland er bij pakt heeft binnen een paar klikken antwoord op de vragen: hoeveel auto’s zijn er en hoeveel zijn dat er per huishouden. Vertaal dat eens naar breedband en simkaarten. Je kunt via openbare bronnen niet boven tafel krijgen hoeveel breedbandaansluitingen er actief zijn.Hoeveel glas/loper/ coax er gemiddeld achter elke voordeur ligt en actief is blijft gokken. Bij simkaarten is het zelfde het geval.

Bij FttX wordt er gegoocheld met termen over de status van de verbinding. Voor koper en coax is dat gelukkig niet het geval, maar dat weegt niet op tegen een andere verstorende factor. Met FWA als nieuw soort verbinding is het gebrek aan transparantie alleen maar toegenomen. Hoeveel van de 50.000 of meer FWA kastjes die Odido heeft geleverd vervangen een bestaande breedbandaansluiting en hoeveel zijn de tweede of zelfs derde actieve aansluiting achter de voordeur? Wat is trouwens nog de definitie van voordeur of huishouden als FWA ook mee onder de arm naar de boot of camping genomen kan worden?

Giswerk

De aanbieders zwijgen daarover in alle talen, ACM rapporteert daar niet over en de commerciële bureaus doen er niets mee. We weten tot twee posities achter de komma hoeveel kentekens er gemiddeld per huishouden staan geregistreerd, maar rond breedbandverbindingen bij het giswerk.

Simkaarten zijn helemaal lastig in kaart te brengen, want het aanbod is door MVNO’s vele malen groter van bij vaste breedbandverbindingen en er is nog zoiets als prepaid.

Er zijn echt redenen om niet klakkeloos alle praatjes over marktomvang, marktaandeel van vaste en mobiele communicatiediensten te geloven. Vooral niet als daarbij cijfers getoond worden zonder uitleg te geven over wat een huishouden en voordeur is.

Als je vervolgens weet dat voor MNO’s, MVNO’s en dergelijke de ZZP’er deel van de consumentenmarkt is, dan snap je ook dat bij de cijfers over de klein zakelijke markt eigenlijk een forse disclaimer hoort.

Iedereen die iets doet met auto’s kan alleen maar gruwelen bij het horen van onduidelijkheid over breedband en simkaarten. Een situatie die ongehinderd al 20+ jaar bestaat.

GerelateerdeBerichten

kpn

KPN staat stil bij de risico’s van AI

2025/08/25

it-sa Expo&Congress dit jaar in vijf beurshallen

2025/08/22
Volgend bericht
kpn

KPN staat stil bij de risico's van AI

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon