• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT 2023Gamma copaco gamma-copaco-teams

Tom Mulder over goed jaar X2com

‘Steeds vaker op shortlist resellers’

25-01-2022
Tom Mulder X2com
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

X2com heeft een eigen plek binnen het Nederlandse landschap van aanbieders van zakelijke telefonie en internet. Het bedrijf valt misschien minder op dan sommige concurrenten, maar heeft inmiddels een indrukwekkende omvang. Algemeen directeur Tom Mulder legt uit dat dit het resultaat is van enkele bewuste keuzes.

Tom Mulder X2comDe markt voor aanbieders van telefonie en internet in de B2B-segmenten lijkt op het eerste gezicht te worden gedomineerd door twee soorten bedrijven. De eerste groep bestaat uit de paar bekende telecombedrijven. In de tweede groep zit een handjevol bedrijven dat ook het afgelopen jaar vooral is opgevallen door overnames in binnen- en buitenland. X2com bevindt zich net buiten die tweede groep. Het Nederlandse bedrijf valt wellicht minder op tussen die grote namen, maar realiseert ondertussen wel een behoorlijke omvang en omzet.

X2com en ClearVox

X2com is opgericht in 2008 en bedient sinds de start via een partnernetwerk uitsluitend de zakelijke markt voor telefonie en internettoegang. Vanaf 2018 is ClearVox geïntegreerd in het bedrijf, om beter te kunnen inspelen op de ontwikkelingen rond telefonie. ClearVox is in 2012 gestart met de ontwikkeling van een IP-telefooncentrale. Inmiddels is die doorontwikkeld tot een echte all-in-one cloud VoIP-oplossing.

Gebruikers van ClearVox maken, voor een vast bedrag per maand, gebruik van deze complete VoIP-oplossing. Die bestaat uit onder andere een telefoonnummer voor onbeperkt bellen in Nederland, een onbeperkt aantal uitgaande nummers en een applicatie voor desktop en mobiel. Voor het beheer is er de koppeling met de X2com portal. Met die portal worden ook de mobiele abonnementen en internetaansluitingen beheerd, die X2com levert.

Investeren in platform

X2com heeft het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in het upgraden van de ClearVox-omgeving. Tom: “Er was een grote ingreep nodig in het platform. Het dreigde in een aantal technische opzichten End of Life te raken. Dat wisten we al enige tijd, dus we hebben dat proces goed kunnen voorbereiden. Wat partners en hun eindklanten nu zien en gebruiken, is onder de motorkap voor het grootste deel ingrijpend veranderd.”

Van die veranderingen merken partners, en dus ook eindklanten, zo goed als niets. Als hen al iets opvalt, dan is het wel de integratie van nog meer applicaties. ClearVox is nu echt een platform voor het ontsluiten en koppelen van uiteenlopende applicaties. Daarbij zit Teams, dat het afgelopen jaar om begrijpelijke redenen erg populair is geworden. Tijdens het interview laat Tom ook doorschemeren dat er wordt gewerkt aan de verdere integratie met WhatsApp. Minstens zo belangrijk als de integratie van deze twee bekende communicatietoepassingen, is de koppeling met Mondago. Hierdoor is er integratie met een paar honderd CRM-pakketten.

Partners stemmen over features

Voor het komend jaar staan er nog meer innovaties op de rol. Daarbij noemt Tom specifiek de webinterface en de eigen app. Maar dat is nadrukkelijk niet het enige dat X2com gaat doen. “We zetten ook een volgende stap in de manier waarop we het aanbod bepalen. In de nieuwe versie van de website van ClearVox krijgen partners de optie om  features voor te stellen. We gaan de aanpassingen van het portfolio als het ware democratiseren. Voorgestelde features die veel stemmen krijgen, komen op de roadmap. Onze partners weten toch het beste wat er leeft in de markt. We verwachten dat ze met ideeën komen waar we zelf nog nooit aan hebben gedacht,” geeft Tom aan. “Die creativiteit is hier van harte welkom en dat weten de partners. Veel contact met partners behoort tot onze kernwaarden.”

Partnercontact

X2com heeft op meer manieren contact met de partners. Onder normale omstandigheden zouden er het afgelopen jaar meerdere bijeenkomsten zijn geweest voor partners. Er is ook een partnercouncil waarin vijf partners met vijf medewerkers van verschillende afdelingen bij X2com praten over de ontwikkelingen op de markt en in het portfolio. Deze events konden dit jaar niet fysiek plaatsvinden, maar hopelijk is dat in 2022 wel weer mogelijk.

Dat de markt ook in 2021 flink is opgeschud, is voor iedereen duidelijk. Bij X2com heeft men daar het nodige van meegekregen, ook door de intensieve contacten met de bestaande en nieuwe partners. “We hebben het afgelopen jaar weer de nodige nieuwe partners kunnen optekenen. Je merkt dat er een groep is die het lastig vindt zaken te blijven doen met een bedrijf dat vooral let op de eigen groei en dat wil realiseren via acquisities in binnen- en buitenland. Deze groep kiest nu voor ons”, zegt Tom.

Resellers zoeken passende aanbieder

De afstand tussen sommige aanbieders en de resellers of partners neemt toe. Het persoonlijke contact, de onmisbare smeerolie, wordt minder. Dat proces heeft te maken met de omvang van bedrijven. Als de aanbieders groter worden, worden ze ook eerder gezien als een logische partij voor grotere resellers. Dat leidt ook onvermijdelijk tot een andere manier van communiceren. Het wordt allemaal formeler. Kleinere resellers krijgen dan het idee dat ze niet passen bij die aanbieder en gaan op zoek naar een kleinere partij. Dan staat X2com vaak op de shortlist.

X2com heeft vanaf de start een duidelijke, vaste focus op de markt. Het bedrijf wil de communicatie-hub zijn voor ondernemend Nederland. Daartoe wordt elk type onderneming tot 250 werkplekken gerekend. Tom: “Wij weten waar we goed in zijn en dat is het bedienen van dit soort bedrijven, via partners. De partner is onze klant, zijn eindklant hoeft onze naam en logo niet tegen te komen. Dat is een bewuste keuze. We hebben evenmin ambities om een Europese speler te worden. Onze markt is Nederland en onze klant is de partner.”

Gunnen en menselijk contact

Voor Tom is het een uitgemaakte zaak dat het draait om gunnen. “Wij opereren in een redelijk verzadigde markt. De partner krijgt business omdat zijn eindklant hem dat gunt, en niet een concurrent. Dat geldt ook voor ons. De partner gunt ons zijn order. Gunnen heeft alles te maken met menselijk contact. Wij besteden veel tijd aan het onderhouden van die contacten. Daarin gaan wij echt verder dan de concurrentie. We bezuinigen dan ook niet op partnermanagers. Ze krijgen de ruimte en tijd om het kanaal, en de issues die daar spelen, echt te leren kennen. Ik denk dat we onze partners daardoor veel beter kunnen ondersteunen. Vergeet niet dat het werk van partners de laatste jaren wel heel erg is veranderd. Zij zijn naast leverancier van een oplossing steeds meer een consultant die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan eindklanten.”

Ondersteuning bij marketing

Partners kunnen rekenen op meer dan alleen ondersteuning op technisch vlak. X2com begint in 2022 namelijk een grotere test met microwebsites. Er is veel animo om mee te kunnen doen met de test, en dat is volgens Tom al een belangrijk signaal. “Wij bouwen de websites voor ze, in hun huisstijl. Ons hele aanbod is er te vinden en te bestellen, maar ook hier blijven wij zoveel mogelijk onzichtbaar en op de achtergrond.” Dit online aanbod is nodig omdat het vooralsnog moeilijk is voor te stellen dat er fysieke bezoeken mogelijk zijn. Daarnaast is de eindklant ondertussen natuurlijk gewend om zijn bestellingen online te plaatsen. Naast deze actie komt X2com ook met online marketingcampagnes gericht op de doelgroep of regio van de partner.

Koers vasthouden

De ondersteuning bij online sales en marketing bij de partners start na een jaar waarin X2com goede resultaten heeft neergezet. Het aantal partners en de omzet zijn toegenomen. De investeringen in ClearVox en de eigen medewerkers werpen duidelijk vruchten af. “In een markt waarin wordt gevochten om elke klant, blijven wij vasthouden aan onze eigen koers. Daarbij weet de partner dat wij hem met raad en daad bijstaan, met goede en toekomstgerichte oplossingen voor zijn klanten. Doordat we strikt vasthouden aan het kanaal, vallen we daarbuiten minder op. Dat is een bewuste keuze waar wij en onze partners goed van profiteren.”

 

(dit artikel verschijnt in het ITchannelPRO magazine nummer 5, dat deze week op de mat valt)

Tags: ITchannelPRo Magazinetelecom

GerelateerdeBerichten

Goof-Telefonie leeft

VoipQ over het complete dienstenpakket voor resellers

2023/03/28
Wade Lance Synack

Wade Lance van Synack over noodzaak en voordelen van continuous security testing

2023/03/27
Volgend bericht

Nederland loopt achter op Europese 5G-doelstellingen

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Servicedesk Engineer

door Rashid Niamat
27-03-2023
0

CodIT_EU

Codit traineeship Azure PaaS, IoT en AI

door Rashid Niamat
27-03-2023
0

CodIT_EU

Codit zoekt Projectmanager IT

door Rashid Niamat
27-03-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

De ACTNOW Impact Tech Summit

23-05-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more

Herontdek de IT-wereld tijdens de Gaia Data Experience

05-04-2023 - 17:00

Gamma Communications Teams Event 2023

17-04-2023 - 17:00

Webinar Recovering Damaged or Corrupted Backups of Virtual Systems

18-04-2023 - 15:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid