• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Jordy Haantjes van KPN en Jeroen Geubbels over Supervision

‘SuperVision maakt werkplekbeheer efficiënter en veiliger’

24-04-2023
KPN Jordy&Jeroen
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De betrouwbaarheid van werkplekken staat steeds meer centraal. Bedrijven hebben behoefte aan een veilige en stabiele omgeving voor medewerkers en resellers willen business halen uit inrichting en beheer. Het groeiende belang van security en steeds strengere wetgeving maken werkplekbeheer steeds complexer en arbeidsintensiever voor MSP’s. Het initiatief SuperVision – een joint venture van KPN – geeft hen overzicht en tijdsbesparing op het automatiseren van instellingen.

KPN Jordy&JeroenKPN heeft als grootste Microsoft-partner van Nederland een breed portfolio waaruit ICT- en telecompartners kunnen putten. Door het principe van bouwblokken kunnen partners een maatwerk aanbod voor eindklanten in elkaar zetten en combineren met hun eigen diensten en service. Dit principe geldt ook voor de werkplek, en is cruciaal geworden door de opkomst van Microsoft 365 en het werken op afstand.

Ook mkb doelwit voor cybercriminelen

Ook mkb’ers zijn kwetsbaar voor cybercriminelen. In tegenstelling tot wat ze zelf denken, lopen ze vaak meer risico dan grotere bedrijven, aangezien die meer geld besteden aan het beveiligen van hun IT-omgevingen. De werkplek is de eerste stap voor cybercriminelen om binnen te komen. “Zodra de werkplek en bedrijfsdata niet meer beschikbaar zijn, kun je als organisatie eigenlijk niet meer functioneren,” zegt Jordy Haantjes, manager Portfolio Cloud, Werkplek & Security bij KPN. “Dan kan de cybercrimineel losgeld eisen. Daarom loont het om te investeren in een veilige en stabiele werkplek, beheerd door een MSP’er.”

Het is geen wonder dat mkb-bedrijven steeds vaker een MSP’er in de arm nemen voor hun beheer. Deze partijen zijn erg succesvol in het ontzorgen van klanten, omdat ze het beheer en de beveiliging van hun IT-omgeving volledig uit handen nemen. Door de manier waarop KPN haar portfolio heeft ingericht, kunnen MSP’s zelf bepalen waar ze hun werkplek-aanbod op willen onderscheiden. ”We geven partners de mogelijkheid om het totaalconcept van een werkplek te leveren. Een eigen samengestelde propositie die voor zowel partners als eindklant gemakkelijk te bestellen, leveren en beheren is. Doordat we SuperVision integreren met ons portfolio, zetten we hier een volgende stap in”, zegt Jordy.

Alles zit in de naam

Het leveren en beheren van een stabiele en veilige werkplek brengt uitdagingen met zich mee. Iedere klant heeft zijn eigen configuraties en regels, en het risico af te wijken van best practices ligt altijd om de hoek. Met MSP-partners is KPN daarom gaan kijken waar hun behoeften liggen. Begin april, tijdens het KPN Partner Network Release-event, is de komst van een nieuwe joint venture bekendgemaakt: SuperVision. “De naam vat alles waar MSP’s op het gebied van werkplekbeheer naar zoeken”, legt Jeroen Geubbels uit.

Hij is als Evangelist verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de tool. “Als MSP’er wil je snel en eenvoudig je standaard dienstverlening kunnen toepassen op nieuwe klantomgevingen en wil je te allen tijde kunnen zien of hier afwijkingen op ontstaan, zodat je kunt ingrijpen voordat het te laat is.” Hij wijst erop dat Microsoft twintig verschillende portals heeft, met ieder honderden verschillende instellingen. “Dat is heel veel handwerk en dit willen we zoveel mogelijk elimineren.”

Golden Master

Een belangrijke basis van SuperVision is het Golden Master principe. “Daarmee richt je één tenant in volgens best practices. Wanneer een nieuwe klant zich aanmeldt, passen we de configuratie van de Golden Master toe op de klantomgeving. Met één druk op de knop is de klant dus helemaal ingesteld volgens die blauwdruk”, zegt Jeroen. “Het is zelfs mogelijk om voor specifieke klantsegmenten verschillende Golden Masters te maken, elk met een eigen set aan instellingen. En als je liever start met een vooraf gedefinieerde Golden Master op basis van best practices van KPN, dan is dit in de toekomst ook mogelijk.”

Het kan natuurlijk voorkomen dat een klant net niet helemaal past in de standaard en dat een MSP daarvan wil afwijken. “Het kan dat een klant, ondanks het advies van de MSP’er, wil afwijken van een bepaalde instelling. Denk aan de minimaal vereiste Windows-versie”, zegt Jeroen. ”Met SuperVision kun je op een dergelijke afwijking akkoord geven en dan wordt dit geregistreerd. Zo maak je als MSP’er duidelijke afspraken met je klant.”

Jordy voegt eraan toe dat dit past in de missie die KPN voor zichzelf heeft gesteld. “KPN heeft als doel om de BV Nederland veilig te houden”, zegt ze. “Klanten vinden beveiliging zoals multifactor authentication soms storend, maar het kan wel consequenties hebben wanneer je dit uitzet. Het is goed om op deze manier bij ondernemers bewustzijn te creëren van de potentiële risico’s die dit met zich meebrengt.”

Automatisering van handelingen

MSP’s zijn continu bezig om werkplekdienstverlening van klanten werkend en veilig te houden. Soms moeten ze hiervoor wijzigingen doorvoeren op alle klantomgevingen. Voorheen moesten ze dan voor iedere klant in de instellingen gaan morrelen, wat veel tijd kostte. “Als je honderd klanten hebt, kan dat twee weken werk zijn”, zegt Jeroen. “Met SuperVision is het een kwestie van aanpassen van de Golden Master, en het vervolgens uitrollen op al je klantomgevingen. Er geldt een meer-ogen principe, dus kun je dit soort veranderingen door meerdere medewerkers in je organisatie laten controleren. Dit maakt het beheer van grote aantallen klantomgevingen heel snel en efficiënt.”

Dat geldt ook voor het user management. Volgens Jeroen gaat 40 procent van de support tickets bij MSP’s over het aanmaken en verwijderen van gebruikers of het veranderen van rechten. “Door dit op een makkelijke manier beschikbaar te maken in SuperVision kan ook de klant zelf dergelijke wijzigingen uitvoeren”, zegt hij. “Zo krijg je als dienstverlener meer capaciteit en kun je met hetzelfde aantal mensen meer klanten bedienen tegen een hoger serviceniveau.”

De toekomst

Naast de basisfunctionaliteit van de Golden Master en het gebruikersbeheer, wordt er ook gewerkt aan een module om applicaties te distribueren over één of meerdere klantomgevingen. “Vanuit SuperVision ontwikkelen we in een razend tempo”, aldus Jeroen. “Een volgende stap is het creëren van een Risk Center, dat aan zowel de MSP’er als de klant inzicht in alle belangrijk onderdelen die de veiligheid van de klantomgeving bepalen. Dit telt samen op tot een Secure score. Als dit goed zit, dan weet de MSP’er maar ook de klant dat hij ’s nachts goed kan slapen.”

De aankondiging van de joint venture op het KPN Partner Network-evenement Release zegt wel iets over het vertrouwen dat KPN heeft in SuperVision. Het vierdaagse event trok iedere dag 200 vertegenwoordigers van partners die kwamen luisteren naar wat het bedrijf hen de komende tijd biedt. “SuperVision heeft een prominente plek in de plenaire sessie om het de juiste aandacht te geven”, schetst Jordy.

Jeroen geeft ook aan dat de noodzaak echt bestaat. “Veel MSP’s hebben uitdagingen met het leveren en beheren van stabiele werkplekken”, zegt hij. “Met SuperVision hebben ze een hulpmiddel in handen om hun dienstverlening naar het volgende niveau te tillen.”

Ook KPN-partner (worden)? Voor meer informatie zoek je contact met Koen van Lieshout via Koen.vanlieshout@kpn.com of 06 246 747 74.

 

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 02)

Tags: IT-securityITchannelPRo Magazinepartnerprogrammatelecomwerkplek

GerelateerdeBerichten

TP-link-logo-400

Grote animo TP-Link TPNA-training,  SDC plant extra datum in

2023/05/25
bitdefender.com f7db02b7bd07

IoT security – het grootste gevaar zal je verbazen

2023/05/25
Volgend bericht
india vlag

Opening Apple winkel komt regering India erg goed uit

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid