• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com ITchannelPRO-2022-03 Xelion-Partnerevent-20220915 Xelion_partnerevent-1050-350

Wat gebeurt er als consumenten kunnen upgraden naar 25 Gbit FttH?

Hogere snelheid is iets anders dan hoger verbruik

08-06-2022
Glasvezel
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

KPN heeft enkele maanden terug aangegeven de wholesale prijs voor FttH te verlagen. Dat heeft deels te maken met druk van ACM en deels komt het omdat de concurrentie hard doorgroeit. In de marge van dat nieuws is natuurlijk weer de vraag gesteld: heeft de consument wel behoefte aan 1 Gbit over de FttH verbinding?

Glasvezel FttHDe vraag hoe snel een internetverbinding kan of moet zijn is waarschijnlijk al even oud als de eerste consumentenabonnementen. Voor aanbieders was het lange tijd (met name het tijdperk voor breedband) interessanter meer klanten te bedienen en dat met een lagere snelheid, dan minder klanten van de maximaal mogelijke snelheid te laten genieten.

Overboeking

Met de komst van breedband (coax en adsl) is dat beeld niet gewijzigd. Kabelaars en telco’s gingen er van uit dat nooit iedere klanten tegelijk online zou zijn. Er werden abonnementen met hogere snelheden verkocht dan in de praktijk mogelijk was. Het terugvallen van de snelheid, door overboeking, tijdens de drukke uren was een algemeen bekend verschijnsel.

Tegenwoordig is congestie op de netwerken van de internet aanbieders in Nederland niet echt meer een issue. De komst van glasvezel heeft capaciteiten mogelijk gemaakt die ruim voldoende zijn. Congestie op laag een omdat de glasvezel vol zit? In theorie kan dat in de praktijk ligt de bottleneck elders in het netwerk.

Is Gbit nodig?

Dat het internet nu sneller is betekent dat de vraag hoe snel internet mag of moet zijn ook is veranderd. Is 50 Mbit vdsl nog wel van deze tijd of heeft echt iedereen 1 Gbit FttH nodig? Bij de antwoorden komt vaak voor dat men vermoed dat er dan veel meer gedownload zal gaan worden. Iemand met een 1Gbit hoeft geen data meer lokaal op te slaan. Alles in de cloud in plaats van op een externe harde schijf. Dat gaat waarschijnlijk sneller dan iets met USB3.0 snelheid kopiëren.

Sommige internetaanbieders en vooral als ze onderdeel van een telco zijn maken zich grote zorgen om het download gedrag van hun klanten. Het zou het netwerk te zwaar belasten, leiden tot meer kosten en andere ongemakken. Die ongemakken zijn maar op twee manieren te voorkomen. Het verhogen van de prijzen of het simpelweg niet aanbieden van abonnementen met echt hoge snelheden.

Aannames zonder onderbouwing

Het is een opeenstapeling van aannames, defensief gedrag en doorzichtige pogingen de ARPU (omzet per klant) te verhogen. Van een serieuze onderbouwing op basis van onderzoek is geen sprake. En toch is dat wel mogelijk.

Er is namelijk een provider in Zwitserland die sinds enige tijd de consumenten in het verzorgingsgebied een 25 Gbit abonnement aanbiedt. Wat daarvan de gevolgen zijn is tijdens de RIPE84 meeting van een maand terug gepresenteerd. De techniek stond centraal tijdens de presentatie, maar ook het feitelijke gedrag van de klanten is besproken.

De belangrijkste – niet technische – bevinding is vooralsnog dat een verhoging van de FttH snelheid tot 25 Gbit niet leidt tot hoger upload en download volumes. Het aantal klanten dat “het hele internet” downloadt is verwaarloosbaar klein. De hoge bandbreedte wordt maar voor een ding ingezet: sneller de data binnenhalen over versturen. Snelheid niet volume is voor consumenten belangrijker.

 

Noot:

Het voorstel van KPN kan rekenen op een voorzichtig positief onthaal door ACM. De concurrentie en deskundigen zijn minder overtuigd van de goede bedoelingen. In dit artikel van NLconnect staan de belangrijkste kanttekeningen en voorbehouden opgesomd.

Tags: glasvezel

Gerelateerde Berichten

edit post
NLconnect

NLconnect groeit met vijf nieuwe leden

2022/07/27
edit post
Eurofiber-twitter

Eurofiber rondt herfinanciering van 1,5 miljard euro af

2022/06/30
Volgend bericht
edit post
Techone-400400

Techone elke twee weken een overname?

Uitgelichte Vacatures

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (1e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Partner Manager

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid