• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion 202310NEC NEC Univerge Blue banner Leaderbord 1144x350 pix ITchannelPRO-2023-05 ICP #5 2023 nu op de mat_SLB_1144350

Snelheid is noodzakelijk: LTE voor het bedrijfsleven (door Frank de Jong, Orange Business Services)

16-04-2015
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Heb je nog geen 4G-symbool op het scherm van je smartphone staan? Geen zorgen! De intensieve breedbandtechnologie LTE (Long Term Evolution) komt naar jou toe en wel via een netwerk bij je in de buurt. De mobiele vereniging Global Mobile Suppliers Association (GSA) schat namelijk dat er tegen het eind van 2013 zo’n 234 commerciële LTE-netwerken in 83 landen beschikbaar zullen zijn.

LTE zorgt voor een significante verbetering van de mobiele breedbandsnelheden en kapt vertragingen op het netwerk af, waardoor het makkelijker wordt om real-time applicaties te gebruiken. Op dit moment hebben operators de neiging om LTE in ‘vanillesmaak’ te promoten: het aanbod blijft hetzelfde voor consumenten en het bedrijfsleven. De mogelijkheden van deze nieuwe technologie kunnen echter leiden tot allemaal nieuwe soorten diensten en tarievenplanning voor zakelijke gebruikers, zoals premium data of applicatieprioritering.
De meeste operators bieden bij het upgraden van hun netwerken LTE aan. Net als destijds met 3G bieden zij een bundel met een fair use policy. Af en toe kan een speler die minder klanten en een overdaad aan capaciteit heeft onbeperkte bundels aanbieden. Hoe dan ook lijken LTE-gebruikers meer waar voor hun geld te krijgen.
Wireless Intelligence die 4G-tarieven heeft bijgehouden, geeft aan dat de operators gul zijn met de databundels voor LTE. Daarmee anticiperen zij op de verwachting dat het gebruik zal toenemen. De onderzoeker geeft aan dat de gemiddelde prijs van data afneemt naarmate de snelheid van het netwerk toeneemt. In Europa zijn de gemiddelde kosten per GB aan gedownloade gegevens op 7Mbps HSPA-diensten zo’n 5 euro, maar voor 80 Mbps LTE-diensten gaan de kosten terug naar minder dan één euro per GB.

Bedrijfsplannen
Het nieuwe dienstenaanbod ligt overal in het verschiet. Denk aan abonnementen met hoge QoS-garanties, snelle en directe service-upgrades, QoS-garanties voor telepresence,, cloud-applicaties en ondersteuning voor M2M en mobiele apparaten. Momenteel focussen operators zich op de uitrol en verbetering van hun netwerk. Zij weten goed dat zij om een grotere dienstendiversiteit aan te kunnen bieden die echt ten volste gebruik maken van 4G, flink moeten investeren in hun back-end-systemen. Zo kunnen zij de controle en het inzicht krijgen op wat er allemaal op hun netwerk gebeurt.
Toekomstige zakelijke diensten zullen onder andere voor verbetering zorgen bij het delen van documenten. Daarnaast willen bedrijven sneller en directer toegang tot het intranet op basis van desk-omgevingen en betere ondersteuning voor online applicaties zoals video conferencing, video monitoring of cloud computing-oplossingen.

Turbo-knop
Een potentiële LTE gerelateerde innovatie is de zogenaamde Turbo-knop. In dit scenario zet de gebruiker een HD videoconferencing call op, streamt een film of deelt grote documenten. Het netwerk signaleert dit vervolgens en waarschuwt de gebruiker dat de actie grote datacapaciteit vergt. Vervolgens wordt de gebruiker betere (video)kwaliteit aangeboden en verbeterde QoS om de actie te kunnen voltooien. Hier betaalt de gebruiker wel een fee voor. Met een druk op de knop kan de gebruiker verder met wat hij of zij aan het doen is, zonder dat de datacapaciteit opraakt, enige vertraging of wat voor onderbreking op het netwerk dan ook.
De verwachting is dat voice op 2G- en 3G-netwerken uiterlijk tegen het eind van 2013 gemigreerd is naar LTE. Hoewel dit zal bijdragen aan de congestie op de glimmende nieuwe LTE-snelwegen, zal het ook kansen bieden voor bedrijfsoplossingen. Denk aan op telepresence gebaseerde conference calls waarbij het netwerk automatisch leidt tot oproepen met meerdere gebruikers via de meest geschikte apparaten, pc’s of vaste lijnen.
Een dergelijke dienstverlening vraagt echter om intelligente investeringen in netwerkbeheer en factureringsystemen. Terwijl de huidige prioriteit 4G-implementaties is, blijft de inspanning om zulk soort systemen te upgraden voortdurend aanwezig. Gebruikers zullen geen gebruik maken van de Turbo-knop als zij de upgrade niet snel kunnen krijgen.
Om gepersonaliseerde abonnementen voor data en dienstverlening te kunnen aanbieden, hebben operators vergaande inzicht nodig. Ze moeten weten wat er op hun netwerk gebeurt en traffic en gebruikerspatronen kunnen managen. Het zal hen in staat stellen om diensten op basis van kwaliteit of activiteit te onderscheiden.

Verbeteringen in de back office

Verbeteringen aan het 4G back-end brein moeten gebruikers in staat stellen om hun gegevens beter te controleren en te beheren. Veel klanten beperken hoge bandbreedteactiviteiten tot Wi-Fi, omdat ze hun datalimiet niet willen overschrijden. Theoretisch gezien is LTE in staat om traffic steeds te ontlasten, zonder dat de gebruiker er iets voor hoeft te doen. Dat is ook logisch als de focus op het controleren van netwerkcongestie ligt en op het creëren van uitstekende ervaringen bij klanten. Het voordeel is dat intelligente trafficmanagement het leveranciers makkelijker maakt om hun belangrijkste klanten daadwerkelijk goede service te kunnen garanderen.
Operators zijn momenteel gefocust op het inzetten van LTE bij de belangrijkste bevolkingscentra, dus ieder aangeboden QoS-overeenkomst heeft één groot nadeel: prioritering is namelijk niet overal beschikbaar. Als de uitrol verder gaat, moet dit mogelijk minder vaak voorkomen.
Een zuivere LTE-implementatie lijkt voor de nabije toekomst onwaarschijnlijk. HSPA+ is al een technologische doorbraak met een doorvoersnelheid die drie keer beter is dan 3G. Hoewel nieuwe zakelijke LTE-producten, -diensten en databonnementen eraan komen, zullen ze in dit stadium van de evolutie van het netwerk slechts in beperkte mate worden ingevoerd.

Frank de Jong is senior solutions consultant bij Orange Business Services

GerelateerdeBerichten

Barracuda networks

Barracuda investeert in het succes van partners

2023/12/08
Netgear_400

Netgear over 2024 trends

2023/12/08
Volgend bericht

BYOD: van bedrijfsprobleem naar zakelijke kans (door Koby Amedume, Kaseya)

Uitgelichte Vacatures

pocos-400400

Vacature Inside Partnermanager (FG 07) bij Pocos

door Redactie
07-12-2023
0

pocos-400400

Pocos zoekt stagiair secretariaat en receptie

door Redactie
07-12-2023
0

pocos-400400

Vacature Senior Java Developer (FG 10) bij Pocos

door Redactie
07-12-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Tesorion Kerstborrel samen met Proofpoint en Qualys

19-12-2023 - 19:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid