• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com Xelion ITchannelPRO-2022-03

IoT heeft potentie om wereld te verbeteren

30-11-2017
IoT heeft potentie om wereld te verbeteren
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het Internet of Things gaat niet over protocollen zoals GSM, LoRaWaN, NB-IoT of Sigfox. Het besluit om nu echt aan de slag te gaan met het IoT is geen technologische, maar een strategische keuze. Telecomproviders kunnen, samen met hun systeemintegratoren, wel een belangrijke adviserende rol spelen bij het aanscherpen van deze strategie. Dit doen zij door het opstellen van een proof of concept (PoC), een proof of value (PoV), een inhoudelijke workshop of een ‘battle of concepts’. Uiteindelijk blijkt dat een aanpak op basis van ‘crawl, walk en run’ het meest effectief is.

“We moeten van de board iets met IoT gaan doen.” Met deze opmerking kloppen chief technology officers, R&D-managers en plantmanagers vaak op de deur bij hun telecomprovider. En bij de meeste leveranciers worden ze met open armen ontvangen, want het IoT is een groeimarkt, hoewel niet altijd duidelijk is hoe de business- en verdienmodellen in elkaar steken. Wel duidelijk is dat het IoT legio toepassingsmogelijkheden heeft en eindeloos veel user cases kent. Zo zijn nu al vrachtauto’s, elektrische fietsen (Tracefy), elektrische auto’s, laadpalen (Greenflux), stations voor energieopslag, zorg- en alarmeringssystemen, bouwplaatsen, zonnepanelen (Solvis), koelsystemen, prullenbakken, smart meters (E.ON) en collectebussen met het internet verbonden. Zelfs giraffen en neushoorns lopen met een sensor rond. Hierdoor is tracking & tracing een peulenschil geworden en verzamelen sensors waardevolle data die vervolgens wordt geanalyseerd om processen, machines en fabrieken te optimaliseren en onderhoud beter te voorspellen. Door ook in de openbare ruimte alles aan elkaar te knopen, ontstaan smart cities. En de techniek staat niet stil: zogenoemde low-power protocollen die een stand-by batterijcapaciteit hebben van soms wel twintig jaar, maken allerlei nieuwe businesscases mogelijk.

Security uitdaging
Veel van de huidige IoT-initiatieven hebben de intentie om de wereld een stukje slimmer en beter te maken. Zo leidt toepassing van het IoT in de precisielandbouw wereldwijd tot hogere graanoogsten en daardoor minder voedseltekorten. In de maakindustrie wordt het IoT ook wel het Industriële Internet of Things (IIoT) genoemd of Industrie 4.0. Cisco spreekt zelfs van het Internet of Everything. Gartner introduceerde onlangs de digital twin, een dynamisch softwaremodel van een fysieke machine dat gebouwd wordt met behulp van kunstmatige intelligentie. De digital twin blijkt een exacte voorspeller te zijn van systeemuitval. Hij slaat de brug tussen de fysieke en de digitale wereld.

Alleen hackers kunnen het IoT-feestje nog bederven. Uit onderzoek blijkt dat ‘security’ de grootste uitdaging is bij het beheren van IoT-oplossingen. Hackers zullen het IoT zeker in het begin flink op de proef stellen. ‘It always get worse before it gets better.’ Een centraal access point, encryptie en een ‘Trusted Circle’, waarbinnen partijen gegevens uitwisselen via hun eigen VPN, moeten overijverige hackers buiten de deur houden.

 Machine-as-a-Service
Het IoT maakt ook nieuwe klantproposities mogelijk, bijvoorbeeld in de maakindustrie. Zo ontwikkelden verschillende partners (Axians, Cisco, Microsoft en Tele2 IoT) gezamenlijk Machine as a Service (MaaS). Met deze dienst kunnen machineleveranciers hun assets slimmer beheren vanuit de cloud. Zo zorgt MaaS ervoor dat machines, inzichtelijk en slim te beheren zijn vanuit een integraal en overzichtelijk platform. De performance en uptime worden continu gemeten. Operators kunnen via een online dashboard alle machines op afstand monitoren en met één druk op de knop (‘over-the-air’) updates doorvoeren. De uitgelezen data is ook goed te gebruiken om de veiligheid van medewerkers te garanderen. Bijvoorbeeld door zaken op afstand te monitoren en waarschuwingen te geven als een onderdeel van de machine kapot gaat en de werksituatie daardoor onveilig wordt. Er ontstaan nieuwe commerciële kansen door een machine als een dienst aan te bieden (‘as-a-service’). De insteek van MaaS is dat klanten niet langer betalen voor de machine die ze afnemen, maar voor het daadwerkelijk gebruik. Het laswerk wordt voortaan per meter bijgehouden, getotaliseerd en betaald via een maandfactuur. De oplossing bevat verschillende modules om data op te slaan of analyses over de data uit te voeren. Zo kan de machineleverancier waardevolle diensten aan zijn klanten leveren, zoals voorspellingen wanneer onderhoud gepleegd moet worden. Hiermee minimaliseert hij de kans op downtime. De onderliggende backend draait op een cloudplatform naar keuze. Wanneer onderhoud noodzakelijk is, kun je derde partijen desgewenst ook ‘secured’ toegang geven tot het netwerk.

Retrofitting

Net als videoconferencing gold het IoT jarenlang als ‘de grote belofte’, maar elk jaar werd de definitieve doorbraak weer met een jaartje uitgesteld. Die vergelijking gaat echter mank. Het IoT heeft inmiddels een aanzienlijke grotere reikwijdte en veel grotere maatschappelijke impact dan videoconferencing. De voorspelling is dat in 2020 zo’n 50 miljard apparaten op het internet zullen zijn aangesloten. Door samen met klanten rond de tafel te gaan zitten en de missie, visie en requirements van het bedrijf te inventariseren, ontstaan nieuwe, waardevolle inzichten. Dan blijkt bijvoorbeeld dat er het verleden gepleegde investeringen in ‘ouderwetse’ systemen op basis van telemetrie en M2M niet per definitie weggegooid geld zijn. Je hoeft met het IoT niet alles overhoop te gooien. Je kunt meestal gebruik blijven maken van bestaande platforms, cloudleveranciers en industriële applicaties, zoals ERP, PLM en SCADA en PLC’s. Het beschermen van investeringen uit het verleden staat voorop. Retrofitting, het aanbrengen van nieuwe, moderne (sensor)technologie en features in oude machines, is soms nog een reële optie. Tevens blijkt dan dat een voorkeur van een klant voor een bepaald IoT-protocol zich slecht verhoudt met de opgegeven requirements. Dat zijn pas échte eyeopeners die verkeerde investeringen helpen te voorkomen.

Het implementeren van IoT-toepassingen is een strategische beslissing die meerdere disciplines in het bedrijf raakt. Idealiter worden vroegtijdig zoveel mogelijk stakeholders bij dit beslissingsproces betrokken. Bij het gegeven voorbeeld van Machine-as-a Service verandert immers niet alleen de rol van de verkoper (hij verkoopt geen machines meer, maar abonnementen), maar ook de beleving van de CFO. Hij wordt geconfronteerd met een ander cashflowpatroon. Onderhoudsmonteurs, tot slot, krijgen een andere functie-inhoud en moeten wennen aan een andere manier van werken.

Crawl, Walk and Run
Het IoT kan je niet van de ene op de andere dag invoeren. Zoals een baby schoksgewijs eerst leert kruipen en dan pas lopen en rennen, zo ontstaan met het opbouwen van het IoT waardevolle leermomenten door dezelfde ‘Crawl, Walk and Run’-aanpak toe te passen. Of zoals de Amerikanen zeggen: ‘Think big, start small, scale fast’. De meeste telecomoperators gedragen zich echter als een trage mammoettanker. Daarom hebben wij bij Tele2 besloten om alles wat met IoT te maken heeft onder te brengen in een onafhankelijke entiteit, een onderneming met een eigen winst- en verliesverantwoordelijkheid. Die nieuwe onderneming telt inmiddels ruim 200 medewerkers die samen met system integrators en stakeholders in een open ecosysteem bouwen aan nieuwe IoT-oplossingen. Inderdaad, soms heb je een speedboat nodig om écht vaart te maken…

http://www.tele2iot.com/

Dennis van Middelkoop, Regional Sales Director Benelux IoT bij Tele2

Tags: cloudleverancierscloudplatform

Gerelateerde Berichten

edit post

Westcon inspireert klanten en relaties met groots virtueel evenement

2020/10/12
edit post

Beveiliging en netwerkprestaties grootste uitdagingen IT-beslissers bij inzet UCaaS en CCaaS

2020/04/03
Volgend bericht
edit post
overname-broekhuis-automatisering-door-ict-spirit

Overname Broekhuis Automatisering door ICT Spirit

Uitgelichte Vacatures

edit post
in4leads

In4leads: Sales consultant IT

door Redactie
18-08-2022
0

edit post
in4leads

In4Leads: Accountmanager IT

door Redactie
18-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid