• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

DE-CIX over de overuren en vrije dagen door Covid-19

En de reactie van NL-IX

02-07-2020
DE-CIX TechMeeting
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

DE-CIX TechMeetingBij de DE-CIX Techmeeting van vorige week is uiteraard stilgestaan bij de gevolgen van het Corona virus op de organisatie. Een van de punten die toen werd genoemd was dat het thuiswerken tegen het einde van het jaar voor problemen kan zorgen. De verklaring was simpel en begrijpelijk. Daarom is bij NL-IX nagevraagd of dit ook voor Nederland geldt.

DE-CIX heeft niet alleen in Duitsland, maar ook elders personeel in dienst. Enkelen daarvan waren onderweg toen de lockdowns werden afgekondigd. Gevolg daarvan was dat niet iedereen op tijd terug kon zijn in woonplaats. Sommigen medewerkers hebben schijnbaar weken in hotels moeten verblijven. Zoiets is natuurlijk voor de medewerkers die het betreft niet leuk.

Thuiswerken en stuwmeren

Maar voor wie wel thuis was en niet meer naar de zaak kon waren er ook uitdagingen. DE-CIX heeft vastgesteld wat ook elders zichtbaar is. Thuiswerkers maken eerder meer dan minder uren. Dat is voor omgevingen waar thuiswerken eerder niet veel voorkwam een bijzondere constatering.

Dat dit de op de Techmeeting ter sprake kwam lijkt bijzonder. Toch is er een goede verklaring voor. In Duitsland zit het arbeidsrecht anders in elkaar dan in Nederland. Overuren moeten worden gecompenseerd. In de regel gebeurt dat door later minder uren te draaien. Nu is dat laatste de afgelopen weken voor DE-CIX medewerkers niet mogelijk geweest. Het aantal personeelsleden dat vakantiedagen heeft opgenomen is schijnbaar ook zeer gering. Logisch ook, want in Duitsland gold een de factor reisverbod voor de meeste deelstaten.

Gevolg is van dit is wel dat er een stuwmeer van uren en dagen wordt opgebouwd waarvan een deel voor het einde van het kalenderjaar moet zijn afgebouwd. Dat vergt dus de nodige planning en regie, want DE-CIX wil niet dat de dienstverlening tussen (fictief!) kerst en de jaarwisseling op zwart gaat.

Het getuigt van eerlijkheid en een vooruitziende blik dat dit issue tijdens de online meeting ter sprake is gebracht. Tegelijk is het een reminder dat we ook in Nederland moeten kijken naar de berg aan vrije dagen en overuren die de afgelopen periode zijn opgebouwd.

Reactie NL-IX

De opmerkingen van DE-CIX zijn voorgelegd aan Simon de Boer van NL-IX. De vraag was: herken jij dit beeld en de risico’s?

“Gedurende de Corona lockdown is het Internet de lifeline geworden van bedrijven en consumenten. Thuiswerken en -leren en het daarmee samenhangende gebruik van samenwerkingsapplicaties heeft geleid tot een stijging van het door ons verwerkte verkeer met op sommige tijdstippen meer dan 40%. Ook heeft dit geleid tot een gestegen vraag naar bandbreedte van zowel aanbieders van deze diensten als gebruikers van deze applicaties. Daarnaast is er door de beperkingen in datacenters soms sprake van moeilijke omstandigheden waaronder gewerkt moet worden. Ook wij zien dus een toegenomen vraag en een gegroeide druk op de organisatie en het gevaar dat medewerkers, die heel betrokken zijn bij het blijvend goed functioneren van het Internet te lange dagen maken.

We hebben dit gevaar vroegtijdig onderkend en gekozen voor een aanpak waarin medewerkers actief worden aangemoedigd een goede balans tussen werk en privé te bewaken en om eventuele overuren direct om te zetten in vrije tijd.

December is ieder jaar een periode waarin veel mensen vrij nemen, dat is in onze branche niet anders dan in andere branches. Wij voorzien echter geen problemen met de opname van verlofuren door onze medewerkers.”

Het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse situatie lijkt duidelijk. DE-CIX heeft sommige aspecten van de impact waarschijnlijk later onderkent. Waarom dat zo is blijft gissen. Helemaal omdat DE-CIX aangeeft veel contact met de IX collega’s in Milaan te hebben. Daardoor wist men wat er met enkele weken vertraging in Duitsland kon gebeuren.

Tags: covid-19

GerelateerdeBerichten

KPN ziet een derde meer thuiswerkverkeer door coronamaatregelen

2021/11/24

40 procent meer dataverkeer op netwerk KPN tijdens corona

2021/07/05
Volgend bericht
king

KING Software nieuwe naam voor MUIS Software

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon