• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Beursgang Datto levert actuele data over de MSP markt

01-10-2020
datto logo
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

datto logoDe eigenaren van Datto hebben bekend gemaakt de MSP leverancier naar de beurs te brengen, daarom is er nu een goede beschrijving  van de eigen business en de toestand van de markt. Die documentatie is actueel, accuraat en daarom leerzaam.

Als een bedrijf naar de beurs gaat dan moet voor zowel de beurs, de banken als de beoogde aandeelhouders duidelijk maken hoe de zaken er voor staan. Gesteld dat het bedrijf daarbij de waarheid verteld is dat soort informatie altijd zeer interessant. Niet alleen voor deze drie groepen, maar ook voor de klanten en natuurlijk de concurrentie.

Datto en de eigen MSP’s

De primaire doelgroep van Datto zijn de MSP’s. Tot de belangrijkste concurrenten behoren volgens Gartner Acronis voor de DRaaS oplossing, voor andere diensten worden elders onder andere Zerto, Solarwinds en Veeam genoemd.

Al deze partijen doen zaken met MSP’s en al jaren gaat het verhaal dat die groep in omvang toeneemt en steeds belangrijker wordt. Datto heeft nu bekend moeten maken hoeveel MSP’s het als klant heeft. Dat zijn er 17.000+ wereldwijd. Slechts 1.000 daarvan halen met Datto een omzet van meer dan $100.000. De typische Datto MSP is dus duidelijk actief in de onderste helft van de markt en heeft zelf ook waarschijnlijk een kleinere omvang. Overigens zitten de meeste klanten van Datto in de VS. 73 procent van de omzet wordt daar gehaald. De eerder genoemde top 1.000 is goed voor 44 procent van de omzet. Het gaat verder niet op die omzet en regio’s in, maar uit andere publicaties is bekend dat de Nederlandse markt (Autotask!) bovengemiddeld belangrijk is.

Wereldwijde trends

Om de aantallen van Datto te kunnen plaatsen schrijft het aan de beursautoriteiten dat er naar schatting 125.000 MSPs wereldwijd actief zijn. Dat aantal zou groeien en daarvoor noemt het onder andere deze redenen:

  • Het MKB gaat steeds meer digitale- en clouddiensten afnemen en daarvoor is de MSP de logische partner.
  • De techniek is te complex en ontwikkelt zich te snel, het MKB kan de kennis niet meer bijhouden.
  • De risico’s die met MKB loopt nemen alleen maar toe. Het zijn niet alleen de “algemeen” bekende security risico’s. Men heeft ook vaker en eerder te maken met toezichthouders. Daarmee bedoelt men CCPA, AVG en dergelijke bedoeld.
  • Ook voor het MKB wordt downtime te duur, de IT moet het gewoon altijd doen.

Wat dat betreft ziet Datto de eigen toekomst en die van de partners rooskleurig in. Maar het somt ook punten op die reden zijn voor voorzichtigheid. Zo heeft het dit jaar de omzetgroei voor de clouddiensten (subscriptions) zien afnemen. In Q2-2020 was die 18 procent, terwijl de kwartalen daarvoor een plus tussen de 20 en 24 procent is genoteerd. De afvlakking gaat hand in hand met de toename van het aantal partners dat langzamer betaalt of om hulp vraagt.

Dat laatste is de oorzaak van Covid-19 en dan vooral de lockdowns. Reisverboden schaden de business van (sommige?) partners. Datto houdt er rekening mee dat nieuwe MSP’s minder snel worden geworven en dat upsell lastiger wordt. Wat Datto daar over de partners zegt kan een op een vertaald worden naar de eindklanten.

Logisch verhaal – belangrijk signaal

Wat Datto vanwege de beursgang vertelt over de wereldwijde MSP markt klinkt vooral logisch. MSP’s kunnen ook in deze lastige tijden groeien, zowel in aantal als in omzet, maar het is wel in een lagere versnelling. Dat Datto expliciet en op meerdere plekken wijst op de moeilijkheid van upsell in de huidige markt is een belangrijk signaal.

Tags: clouddienstenIT-securityMSP

GerelateerdeBerichten

bitdefender.com f7db02b7bd07

IoT security – het grootste gevaar zal je verbazen

2023/05/25
overname-verkoop

De toekomst ziet er voor de traditionele MSP niet gunstig uit

2023/05/19
Volgend bericht
missing-piece-logo

Missing Piece sluit aan bij Total Specific Hosting

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid