De B2B markt staat centraal bij ITchannelPRO en slechts incidenteel is er ook aandacht voor B2C. In dit geval staat de speciale vorm D2C centraal en reden hiervoor is een onderzoek van Simon-Kucher, een adviesorganisatie actief in 30 landen.
D2C, het model waarbij fabrikanten rechtstreeks aan eindklanten verkopen is niet nieuw. Het was lange tijd een niche om producten af te zetten, maar inmiddels moeten de B2C retailers zich toch echt wel achter de oren gaan krabben.
Simon-Kucher stelt dat inmiddels gemiddeld 17% van alle “home-electronics” verkoop D2C is. Wasmachines, stofzuigers maar ook kleinere goederen. Smartphones krikken dit gemiddeld behoorlijk op, want daar is D2C 64% (!).
Mediamarkt
Die 17% lijkt nog mee te vallen, maar Simon-Kucher waarschuwt dat dit exclusief alle shops op Amazon en vergelijkbare platformen is. Wie die kanalen meetelt komt tot 56% D2C verkoop. Als je deze cijfers zo ziet begrijpt je waarom ketens als BCC niet konden overleven en waarom ook de eigenaren van MediaMarkt blij zijn met een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.
Volgens het onderzoek is het op menig terrein kommer en kwel voor de e-retailers. Het laat echter ook zien dat D2C niet alleen plussen maar ook behoorlijke steken laat vallen. Of gewone retailers daar genoeg van profiteren is een vraag die Simon-Kucher in ieder geval niet beantwoord.
Wat raar is dat 43% van de D2C website bezoekers daar alleen uitkomt om de specs van een product te achterhalen. Daarna gaan ze als nog naar een ander kanaal of reseller voor de aankoop. Traffic op zich zegt dus niets alles.
Objectieve informatie
Kan uit dit gedrag worden opgemaakt dat bezoekers op zoek zijn naar een bron van objectieve informatie die ze schijnbaar niet op de website van een marktplaats of reseller verwachten? De onderzoekers vermoeden van wel. In dat geval vertrouwt de consument de fabrikant meer dan welke online marktplaats of retailer dan ook.
Service
Waarom koopt die consument dat zo weinig direct bij de fabrikant? Het antwoord op die vraag zou zijn dat het verhaal van bezorgen, service, garantie in het voordeel van de retailers uitvalt. Vreemd is dat dit schijnbaar voor groot witgoed zo belangrijk gevonden wordt, terwijl het voor bijvoorbeeld smartphones geen indruk maakt.