In een onderzoek van het Duitse Bitkom naar de mate van digitalisering op de werkvloer wordt ook gekeken naar ordners. Dat is een leuke vraag. Het zou zo maar kunnen dat niet iedereen in Nederland nog weet wat een ordner is.
Wat een ordner is, dat maakt de foto duidelijk. Bitkom heeft bij 600 bedrijven nagevraagd hoe ver de digitalisering van de processen is doorgevoerd. Daarna is gevraagd hoe men de eigen positie in dat proces inschat, loopt het bedrijf voorop in dit proces of is bungelt het ergens achteraan. Dat zijn op zich al leuke vragen.
Maar het kan nog een streepje beter. De geënquêteerden moesten namelijk ook aangeven waar nog in het kantoor ordners in gebruik zijn. Wie op deze vraag is gekomen is onbekend, maar het is absoluut zeer waardevol. De antwoorden zijn net zo leuk als voorspelbaar.
Van de groep geeft 57 procent aan dat het aantal ordners de laatste 5 jaar is afgenomen. Bij een op de drie is het aantal gelijk gebleven en 4 procent ziet een toename. In Duitsland zijn ordners nog het meest in gebruik bij personeelszaken (94%), de boekhouding (91%) en bij de directies (82%). Die eerste twee afdelingen zal niet verbazen, maar waarom moeten er op directiekamers nog ordners zijn? Zegt dit niet misschien iets over de leeftijd van de gebruikers van die ruimtes?
Grappig is dat er wezenlijk meer directiekamers zijn met een wand vol ordners dan afdelingen met direct klantencontact (support 69% of logistiek 65%). Zelfs die, voor Duitse begrippen, lage scores zullen in Nederland voor enige verwondering zorgen. Hier zijn toch nagenoeg alle processen gedigitaliseerd, of niet soms? Heb jij nog ordners in de kast die je ook daadwerkelijk gebruikt?