Mobile World Conference in Barcelona heeft jaarlijks grote aantrekkingskracht op duizenden geïnteresseerden uit de branche. Tot zover niets nieuws. Maar met ruim 109.000 bezoekers is het niveau weer terug op het peil van voor de coronatijd. Huawei was ook dit jaar weer de grootste exposant en eiste een complete hal op voor zichzelf.
Dat het Chinese bedrijf leidend is in de mobiele industrie is bekend, maar Huawei heeft inmiddels ook een voortrekkersrol in andere industriesegmenten zoals groene energie. Duizenden medewerkers moesten de bezoekers overtuigen van alle innovaties die het bedrijf in huis heeft.
De mobiele netwerken zijn nog steeds de belangrijkste activiteit van Huawei en daarin gaan de activiteiten door. Zo introduceerde men een groen energiegrid als uitbreidende service voor mobiele netwerken. Thuisaccu’s kunnen daarmee gemanaged worden en de energie in het grid kan worden gedistribueerd onder de deelnemers. Een extra businessmodel voor operators en een extra hulp bij het beheren van overtollige zonne-energie. Thuisaccu’s, energieconverters, elektrische laadpalen voor auto’s; het zijn de zichtbare componenten voor de groene industrie. Daarnaast heeft Huawei ook een sterke positie als toeleverancier voor zo’n twintig fabrikanten van elektrische auto’s. Dat alles werd getoond.
De smartphones van Huawei zijn in Europa overigens niet beschikbaar door geopolitieke issues. Maar de bezoekers verbaasden zich over de getoonde toestellen, en dan met name de trifold smartphone Mate X-T die in drie elementen kan worden gevouwen. Het is een volledig tabletscherm en een smartphone in één compact geheel. Uitgevouwen is het niet dikker dan een USB-C-aansluiting.
20 jaar in Nederland
Vanuit Nederland was Gert-Jan van Eck, COO Benelux, gastheer namens Huawei. Hij wist vol verve iedereen weer bij te praten. Huawei is nu 20 jaar actief in Nederland. Het bouwen van het 3G-netwerk voor Telfort was het startpunt van een succesvolle ontwikkeling waarna het bedrijf flink is gegroeid. Alleen al in Nederland zijn er inmiddels 480 medewerkers met 42 nationaliteiten.
Dat Huawei zo snel in Nederland aan de slag kon, kwam door de strategische keuze om niet enkel de Chinese 3G-variant TD-CDMA te ondersteunen, terwijl heel China dat wel deed. Met de keuze voor W-CDMA was er een wereldmarkt te veroveren. Telfort was de klant die hapte en daarmee begon het succesverhaal.
Consumentenmarkt groeit weer
Op de consumentenmarkt had Huawei al snel een sterke positie verworven en werd de derde speler na Ericsson en Nokia. Door het verbod om Android in zijn smartphones te blijven gebruiken, is die markt in Europa verloren gegaan. Buiten Europa is het bedrijf echter wel een succesvolle aanbieder van mobiele telefoons. In China is HarmonyOS het alternatief voor Android. Het merk Honor, indertijd het tweede merk van Huawei en mede door deze boycot nu zelfstandig, was heel prominent aanwezig.
China blijft dus een sterke speler in de smartphone-markt. Toch komt Huawei onder de eigen naam ook terug in de consumentenmarkt. Tablets en laptops worden hier wel verkocht en de afdeling smartwatches doen het bijzonder goed. Het is het grootste consumentenproduct binnen het portfolio. Ook hier staat innovatie niet stil. Zo is de Huawei Watch D2 een gecertificeerd medisch device dat zeer nauwkeurig bloeddruk registreert door de opblaasbare manchet in het horlogebandje. Daarmee is het de eerste smartwatch die de bloeddruk van bijvoorbeeld ouderen regelmatig kan monitoren.
Optische bekabeling in huis
Nu steeds meer klanten investeren in verbeterde indoordekking, is er ook een markt voor optische netwerken binnenshuis, ook wel Fiber to the Room (FttR). Hiervoor heeft Huawei een compleet systeem ontwikkeld met dunne optische kabel, hubs en access points. FttR is naar eigen zeggen Huawei’s volgende generatie thuisnetwerkoplossing. Deze oplossing maakt gebruik van vezels met een klein formaat, een laag gewicht, een ultralange levensduur, anti-EMI tegen Elektromagnetische interferentie en een onbeperkte bandbreedte-evolutie. Glasvezel in woningen lost het probleem op van de indoor dekking van thuisnetwerken en biedt een modern alternatief voor ethernetkabels. In de toekomst zou dit in de basisinfrastructuur bij nieuwbouw kunnen worden meegenomen. Nu is het een mooie after-market oplossing.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #01-2025)