• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Op de koffie bij: Jean-Paul Verhaaren, crisis- en veranderspecialist

27-01-2021
Op de koffie bij: Jean-Paul Verhaaren, ondernemer, crisis- en veranderspecialist
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In 2017 riep Phone House de hulp in van crisis- en veranderspecialist Jean-Paul Verhaaren. Want het ging niet goed. Er moest iets gebeuren. Zelf was Jean-Paul ooit interim- CEO van onder andere Phone House Nederland. Hij heeft een indrukwekkende internationale carrière in onder meer de telecom en connecties met investeerders. Dus die verandering kwam er. Hoe gaat het nu met Jean-Paul en Phone House Nederland?

Op de koffie bij: Jean-Paul Verhaaren, ondernemer, crisis- en veranderspecialist
Jean-Paul Verhaaren

Met het mandaat van de negentien (ex-) franchisenemers op zak was er voor Jean-Paul en de curatoren volop werk aan de winkel. Hij wilde er voor de franchisenemers het maximale uitslepen door belangrijke assets veilig te stellen. De basis voor een gezonde toekomst. Nu, drie jaar later, is er reden om terug te kijken op deze gebeurtenissen en het moois dat eruit voortgekomen is. De winkelketen Phone House was oorspronkelijk een combinatie van winkels in beheer bij de holding en 69 winkels die aan 19 (ex)franchisenemers toebehoorden. De (ex)franchisenemers waren dan wel niet direct onderdeel van het faillissement, maar met het omvallen van de Phone House-organisatie waren ze wel brodeloos. Zonder een reddingsplan was er geen toekomst voor deze gemotiveerde ondernemers.

Hoofdkantoor zonder winstoogmerk

Van begin was het Jean-Paul zijn idee om te kiezen voor een omnichannel visie en in te zetten op een coöperatie als organisatiemodel. Met een hoofdkantoor als serviceorganisatie. Geen hoofdkantoor als geldmachine dat overal marges afsnoept. Het was Jean-Paul die de Phone House-organisatie goed kende en een ondernemer pur-sang is, werd door partijen in staat geacht het tij te keren. De gezondere organisatie van nu maakt duidelijk dat dit gelukt is. Jean-Paul: “Ik koos bewust voor het model van een volledig transparante coöperatie (de Dutch Connectivity Partners of DCP) en Unified Retail Services (URS) dat als efficiënt faciliterend transparant hoofdkantoor zonder winstoogmerk functioneert.

Van de honderdvijftig hoofdkantoormedewerkers toen, is het kantoor nu gereduceerd tot vijftien medewerkers.” Zo’n reductie is mogelijk omdat bij de coöperatie de lokale ondernemers (hij noemt ze consequent local hero’s, red.) de dienst uitmaken. Het hoofdkantoor is enkel een betaalbare serviceorganisatie voor de ondernemers, waarbij alle verdiensten voor de volle 100% bij de ondernemers uitkomen.

Ondernemers zijn leidend

In het nieuwe organisatiemodel zijn het de ondernemers die samen met URS het beleid bepalen. Jean-Paul: “Ons hoofdkantoor ontzorgt de 25 ondernemers met 79 winkels door ze te helpen met onder meer de complexiteit van het moderne zaken doen. We segmenteren de markt en we verzorgen in naam van de ondernemerscoöperatie alle contracten. Ook bedenken en ontwikkelen we de reclamecampagnes voor elke winkel apart, vanuit een volledig geautomatiseerd marketing automation- model. We ontwikkelen winkelconcepten en faciliteren de IT. Die IT is helemaal opnieuw ontworpen, zodat er geen legacy systemen meer aanwezig zijn. Deze green field-benadering maakt het mogelijk efficiënt de nieuwste omnichannel en marketingconcepten te ondersteunen.”

Ook de facturatie en contractonderhandelingen worden voor de ondernemers centraal gedaan. Het geld gaat in alle gevallen zonder uitzondering naar de ondernemers. Jean-Paul: “Het parool: acteer lokaal en doe centraal alleen het hoognodige.” En er is nog iets anders wat de nieuwe organisatie succesvol maakt. De nieuwe Phone House-winkels zitten bij voorkeur niet in dure winkelkernen van grote steden, maar juist in kleinere gemeenschappen aan de rand van de steden en dorpen. Goedkopere locaties waar de reeds bekende ondernemer de band met zijn klant beter verder kan opbouwen en uitbaten. De dure, massale winkelstraten laat de organisatie aan de grote winkelketens en operatoren.

Local hero

Op de koffie bij: Jean-Paul Verhaaren, ondernemer, crisis- en veranderspecialistDe nieuwe Phone House-winkel is het kenniscentrum voor de klant. In de 79 winkels kunnen de klanten terecht voor advies, aankoop van producten en diensten evenals services en reparaties. Hoewel reparaties steeds complexer worden, kunnen de meeste probleemloos in de winkel uitgevoerd worden. Zo’n 88 procent van de reparaties heeft betrekking op de accu en het scherm, relatief simpele storingen. Dit faciliteert de markttrend waarbij de gemiddelde klant nu al bijna drie jaar met een telefoon doet, dat was ruim twee jaar.

Met het omnichannel concept is de website ondersteunend aan de winkel. Ook de marge van online aankopen van webklanten gaan naar de ondernemers. Dus ook de rendementen komen toe aan de winkel in de regio. Zo behoudt de ondernemer het contact met de klant. De klant bepaalt of hij de bestelling thuis wil krijgen of juist in de winkel wil ophalen. Daarnaast maakt de centrale voorraad het mogelijk om bij bijvoorbeeld accessoires, snel veel varianten beschikbaar te hebben die razendsnel geleverd kunnen worden. De ondernemer is de absolute local hero, kent de klant en ondersteunt hem met gerichte marketing. De huis-aan-huis-folder is vervangen door gerichte communicatie via de moderne digitale kanalen, rondom alle winkels.

Segmenteren waar mogelijk

In de Phone House-winkels worden aanvang 2021 ook camera’s geïnstalleerd die met slimme beeldanalyse de klanten segmenteren en associëren met kassa-aanslagen. Ze herkennen bij binnenkomst man, vrouw en gezin en linken die aan de transacties. Zo kan de ondernemer kijken hoe hij zijn resultaat kan optimaliseren, bijvoorbeeld door bij elke transactie de postcode en het huisnummer te registeren. Een succesvol concept, samen met de dagelijkse sturing vanuit het hoofdkantoor voor specifieke acties om de marge verder te verbeteren. Onderdeel van het concept is ook het definiëren van werelden. Deze werelden adresseren de behoeften voor specifieke toepassingen, zoals energie, Smart Home, Smart Care of familie. Voor al deze werelden zijn marketingconcepten en communicatiematerialen gedefinieerd. Het hoofdkantoor ontwikkelt dat.

Een laatste nieuwe variant is het shop-in-shop-concept dat het mogelijk maakt pop-up-stores binnen andere winkelconcepten te ondersteunen. Branchevreemde winkelketens kunnen via dit model een graantje van die markt meepikken. Zonder verzand te raken in de complexiteit van contractonderhandelingen met toeleveranciers. Maar ook bestaande onafhankelijke telecomretailers maken in toenemende mate gebruik van het Phone House Service Point concept. Ze kunnen meeprofiteren van de naamsbekendheid en het volledig transparante verdienmodel.

Ook andere markten

Jean-Paul: “Met het optuigen van Unified Retail Services heb ik altijd voor ogen gehad dat er een platform gebouwd moest worden. Een platform dat universeel binnen offline en online retail inzetbaar is. De tijd is nu aangebroken om dingen slim te gaan combineren.” Er zijn inmiddels meer clusters van ondernemers die via een coöperatie samen kunnen werken. Ook andere keten(s) zouden via dit concept weer versterkt kunnen worden. Het zijn dit soort ketens die nu de aandacht van Jean-Paul krijgen op zoek naar nieuwe klanten voor zijn platform. Experimenten met het concept zijn sinds kort mogelijk in Tilburg. Het hoofdkantoor heeft een volledig op de toekomstgericht Retail Experience Center gebouwd in Tilburg. Wisselende concepten kunnen in de praktijk getoetst. En zegt Jean-Paul: “Het uitrollen van nieuwe concepten is een krachtig hulpmiddel. We kunnen in enkele uren een winkel in een nieuwe uitstraling geven.”

GerelateerdeBerichten

broadforward-200

BroadForward behaalt voor de 7e maal nominatie Global Mobile Awards (MWC)

2023/02/07
Humly

Humly brengt harmonie op hybride werkplekken

2023/02/07
Volgend bericht
wetransfer

WeTransfer wil naar Amsterdamse beurs

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid