• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT 2023Gamma copaco gamma-copaco-teams

GfK: Consumenten kopen meer Smart Home producten

om hun energierekening omlaag te krijgen

18-11-2021
GfK infographic-smart-home-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Voor 39% van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021.

GfK infographic-smart-home-2021Onder consumenten die 5 of meer Smart Home producten hebben is dit zelfs 50%! Een groot deel van de energiekosten in huis gaat naar een combinatie van verlichting, huishoudelijke apparaten, elektronica en verwarming. Door de aanschaf van slimme huishoudelijke apparaten, zonwering, verlichting en verwarming kunnen huishoudens hun energierekening eenvoudig omlaag krijgen. Sinds de energieprijzen stijgen, zien we dan ook een toename in de vraag naar energiebesparende oplossingen.

Smart Home wordt mainstream

Inmiddels kent 70% van de Nederlanders wel iemand die een Smart Home product bezit. De bekendheid met de t­­­erm ‘Smart Home’ is bovendien voor het zesde jaar op rij toegenomen. Nederlandse huishoudens bezitten tegenwoordig gemiddeld al 5 slimme apparaten en maar liefst een vijfde heeft al 7 of meer Smart Home producten in huis. Daarnaast geeft maar liefst 25% van de consumenten aan dat hun belangstelling voor Smart Home is toegenomen sinds de Covid-19-pandemie.

Vorig jaar heeft de consument vooral geïnvesteerd in het creëren van een veilig huis. Zo werden veel slimme camera’s en deurbellen aangeschaft. We zien nu vooral een verschuiving van veiligheid naar gemak en energiebesparing, en van beveiliging naar apparaten in het huis en de tuin. Waarbij we een stijging van 740% in ‘Smart’ vaatwasers zien, een verrassende groei van 105% in maaimachines en 147% in automatische besproeiing voor in de tuin.

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “Covid-19 heeft nog steeds veel impact in ons dagelijks leven. Mensen verwachten dat ze ook de komende tijd veel meer tijd in huis spenderen en structureel gedeeltelijk thuiswerken. We zien dat vooral producten voor in huis en in de tuin belangrijker zijn geworden. Vooral bij de doelgroep die al meerdere Smart Home producten in huis heeft, neemt het aantal producten toe.”  

Ook verwacht de Nederlander dat de prijs van Smart Home producten niet veel meer gaat dalen. Doordat steeds meer Smart Home producten ook bij woonwarenhuizen en discounters worden aangeboden zijn Smart Home toepassingen ook toegankelijker en betaalbaarder voor mensen met een gemiddeld of lager inkomen. Hierdoor zien deze doelgroepen steeds vaker welke Smart Home oplossingen passen bij hun situatie.

Privacy en veiligheid

Belangrijke thema’s rond Smart Home blijven privacy en veiligheid. Nederlanders die nog twijfelen om Smart Home producten aan te schaffen geven als belangrijkste redenen privacy en veiligheid aan. Ze zijn vooral onzeker omdat ze geen inzicht hebben of, hoe en met wie hun gegevens gedeeld worden. Daarnaast is een kwart van de Nederlanders nog steeds bang dat de apparatuur gehackt wordt.

Voorkeur om Smart Home producten te laten installeren

Consumenten die overwegen om Smart Home producten aan te schaffen oriënteren zich zowel on- als offline. Vervolgens kopen ze de producten met name bij elektronicaspeciaalzaken. Met een spectaculaire groei van 17% naar 23%, zien we echter dat consumenten steeds vaker naar een installateur gaan voor Smart Home producten. Aangezien 61% van de consument aangeeft de installatie van Smart Home producten het liefst door iemand anders te laten doen, is de kans groot dat dit percentage nog verder toeneemt.

Spraakassistent

Tweederde van de consumenten kent Google Assistent als spraakassistent, op de voet gevolgd door Siri.  Een op de vijf consumenten heeft zelfs drie of meer spraakassistenten in huis. Ook hier zien we dat naarmate er meer Smart Home apparaten in huis zijn, het gebruik van spraakassistenten voor de bediening van apparaten toeneemt. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een plek in huis veroverd.

 

Over de GfK Smart Home Monitor (onderzoeksverantwoording)

In 2015 is de GfK Smart Home Monitor als eerste in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen is daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijk verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit zoals b.v. nu het gebruik van spraakassistenten.​

 

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society. Meer informatie over de Smart Living Society vindt u op www.smartlivingsociety.nl

Tags: onderzoeksmart home

GerelateerdeBerichten

close encounters

Hoe groot is de kans op een datalek?

2023/02/22
Smart-living

Nieuwsupdate Smart Living Society

2023/02/20
Volgend bericht
Smit Auke

Auke Smit van Effecta: Communicatie is een nutsvoorziening

Uitgelichte Vacatures

Vacature Performance Marketing Manager

door Rashid Niamat
01-04-2023
0

servers - hardware

Vacature Customer Service Representative

door Rashid Niamat
01-04-2023
0

servers - hardware

Technical Facility Engineer

door Rashid Niamat
01-04-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

De ACTNOW Impact Tech Summit

23-05-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more

Herontdek de IT-wereld tijdens de Gaia Data Experience

05-04-2023 - 17:00

Gamma Communications Teams Event 2023

17-04-2023 - 17:00

Webinar Recovering Damaged or Corrupted Backups of Virtual Systems

18-04-2023 - 15:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid