• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com Xelion ITchannelPRO-2022-03

Daan Terpstra van SDIA: ‘CO2-verbruik overwegen bij ICT-beslissingen’

31-03-2022
Daan Terpstra -SDIA
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Voor een duurzame infrastructuur moet je eigenlijk (eerst) weten wat ICT-bedrijven en producenten van apparatuur uitstoten. Door de complexe keten lijkt dat op het eerste gezicht een ondoenlijke taak. Toch is de data er al maar ontbreekt het vooral aan transparantie, meent Executive Chairman Daan Terpstra van de SDIA. “Je wil uiteindelijk toe naar een productpaspoort.”

 

Daan Terpstra -SDIADe ICT-branche zoekt constant naar manieren om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat begint al voordat een server voor het eerst wordt opgestart en zelfs al voor het transport. “Om te komen tot een productpaspoort is een pragmatische aanpak essentieel”, zegt Daan. Zijn Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA) is een onderzoeksorganisatie met als doel het verduurzamen van de ICT-infrastructuur. Hoeveel CO2 er in totaal in een apparaat zit, is een moeilijke berekening, weet Daan maar al te goed. Maar het is volgens hem zeker mogelijk om al tijdens het gebruik met genoeg data te komen, ook al is het CO2-plaatje pas aan het einde van de levenscyclus volledig. “Het doel is om tijdens het gebruik in te kunnen spelen op de uitstoot”, zegt hij. “Dat geeft consumenten, bedrijven en andere inkopers de mogelijkheid om hieromtrent geïnformeerde beslissingen te nemen.”

Later in de levenscyclus worden zaken als recycling en hergebruik relevante factoren. “En met recycling bedoelen we niet het winnen van restmetalen na het strippen van een apparaat”, legt hij uit. “Het gaat om de economische waarde en ecologische voetafdruk die verborgen zit in het apparaat. Kunnen we die behouden en inzetten in toekomstige applicaties.” Cruciaal onderdeel van deze end-of-life-discussie is dat het verder gaat dan kijken naar de impact op het milieu. Vooral de economische impact moet daarin de boventoon voeren. “Hoe komen we uit de cyclus waarbij we onze hardware iedere drie, vier of vijf jaar vernieuwen, en hoe kunnen we hardware een nieuw doel geven?”

Routekaart

Het van oorsprong Duitse initiatief SDIA is ondertussen actief in heel Europa. De primaire activiteit is onderzoek, met als doel de business case in duurzaamheid te ontsluiten voor de leden. In de wereld van circulair beleid speelt het orgaan een grote rol, met praktisch ingestoken stuurgroepen, zodat bedrijven en individuele onderzoekers als partners echt de middelen vinden om op de lange termijn bezig te zijn met duurzaamheidskwesties. Het uiteindelijke doel van de SDIA is een routekaart naar een duurzame digitale infrastructuur, als fundering voor een duurzame economie.

Vanaf april dit jaar begint de organisatie in opdracht van de RVO een nieuw onderzoeksproject rond circulaire IT, samen met onder andere de TU Delft en onder leiding van het AMS Instituut. Daan: “Een vraag die we willen beantwoorden, is hoeveel CO2 er nou in het apparaat zit dat je gebruikt.” Een complexe vraag, maar cruciaal om te komen tot dat productpaspoort. “De essentiële stap is om het niet perfect te willen doen. Je moet volledig zijn in je data. Maar het moet ook hand in hand gaan met pragmatiek. Zo kom je op een snellere manier in de buurt van wat voor alle partijen relevant is.”

Waardeketen

Het is volgens Daan belangrijk, omdat eventuele uitkomsten dan sneller ook in de praktijk gebracht kunnen worden. Dat geeft mogelijkheden om de voordelen van dergelijke berekeningen te benutten, zo zegt Daan. “Het kost altijd tijd, dus dat wil je verkorten. Daarvoor kan de data worden verzameld die ieder bedrijf en instituut in de waardeketen heeft rond de CO2-voetafdruk en emissies die uit de hardware voortkomt.” Producenten hebben toegang tot die data, en het zou volgens Daan helpen als ze het voordeel ervan inzien om het te delen.

“Die mogelijkheden hebben ze ook, vooral omdat producenten goed weten hoe hun eindproducten worden vervaardigd”, zegt Daan. “Afzonderlijke chips of onderdelen staan niet in de schijnwerpers, maar de eindproducten wel. Daarvan wil je de gegevens inzichtelijk hebben, want dat is waar inkopers hun beslissingen op baseren.”

Definities

Dat geeft ook de mogelijkheid om te komen met uniforme standaarden rond duurzaamheid. Dat zou duurzaamheidsclaims van grote bedrijven ook kunnen versterken, zo zegt hij. “Als je ieder jaar je datacenter leeghaalt en er nieuwe apparatuur in zet, dan heeft dat impact”, weet Daan. “Het laat onverlet dat transparantie essentieel is als je klanten beter wilt informeren.” Hij wijst erop dat veel beslissingen binnen de ICT nog worden genomen op basis van inschattingen. Het zou volgens hem goed zijn te kijken naar sectoren die verder zijn in de inzet van uitstootgegevens, en hier de methoden op aanpassen.

Daan benadrukt overigens dat onderzoekspartijen als SDIA geen beleid voorschrijven. “Wij faciliteren geïnformeerde beslissingen”, zegt hij. “We oordelen niet over het datacenterbeleid van organisaties. Daar zitten goede redenen achter. Maar het is wel belangrijk dat klanten die informatie kunnen meenemen in hun beslissingen.” Leden van de SDIA kunnen zo winstgevende oplossingen ontwikkelen, waar de volledige gemeenschap van profiteert.

Meer informatie? Neem dan contact op met Daan Terpstra van de SDIA via [email protected] of bel naar 06 835 293 80.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)

Michiel van Blommestein

Tags: duurzaamheidITchannelPRo Magazine

Gerelateerde Berichten

edit post
Arrow René Feijen

Rene Feijen van Arrow over NetApp Cloud Insights

2022/08/08
edit post
fred-streefland

Column Fred Streefland XDR: Buzzword of relevant?

2022/08/05
Volgend bericht
edit post
ESG MVO

Rapporteren over MVO en duurzaamheid een probleem?

Uitgelichte Vacatures

edit post
pocos-400400

Pocos: Business analist (FG 8/9)

door Rashid Niamat
14-07-2022
0

edit post
pocos-400400

Pocos: Inside Partnermanager (FG 7)

door Rashid Niamat
19-05-2022
0

edit post
ninjaOne

NinjaOne zoekt gedreven Account Executive

door Redactie
04-05-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more

Xelion Partner Event 2022

15-09-2022 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid