• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

AXA cyberverzekeringen stopt betalen ransomware losgeld

besluit Europese markt raakt IT dienstverleners

14-05-2021
Axa Cyberverzekeringen

Axa Cyberverzekeringen

Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Axa Cyberverzekeringen

Het Franse AXA, de een na grootste verzekeraar ter wereld past de cyberverzekeringen aan voor de schade van ransomware. Het bedrijf stopt voor de Europese markt het met vergoeden van het losgeld. Dat bericht is in Europa anders ontvangen dan in Amerika, waar vooralsnog niets veranderd. Er zijn voor- en tegenstanders van dit besluit aan beide kanten van de oceaan.

Beperkt aanbod

Het aantal verzekeraars dat een B2B cyberverzekering aanbiedt is beperkt. Het is namelijk lastig een standaard product te ontwikkelen voor een markt die zo verschillend is. Ook is het niet eenvoudig de te verwachte schade over een langere periode te voorspellen. Dat is nodig om de kostendekkende premie te kunnen berekenen.

Amerikaanse markt

Dat er toch verzekeraars zijn gevonden die een cyberverzekering aanbieder is dan ook vooral te danken aan de Amerikaanse markt. Daar zijn deze verzekeringen vaak onderdeel van een breed pakket dat beschermt tegen de overlast en schade van rampen. Dat type verzekering is door Washington gepushed naar de natuurrampen van begin deze eeuw.

Maar zelfs in Amerika is het aanbod gering. Los van de wederverkopers lijkt het te gaan om nog geen twee dozijn aanbieders. Een aantal daarvan is het dit aanbod de oceaan over gestoken. Ze hadden daarvoor twee redenen. De eerste is dat ze ook de Amerikaanse bedrijven in de EU wilde bedienen. Andere reden was dat veel verzekeraars anticipeerden op een grotere vraag naar verzekeringen om de AVG risico’s te kunnen afdekken.

Opkomst van ransomware

De komst van ransomware heeft de verzekeraars verrast. Het idee was dat hierdoor de vraag naar cyberverzekeringen, als losse verzekeringen of als deel van een totaal pakket, zou toenemen. Dat lijkt in de EU maar mondjesmaat te lukken. Uit recente cijfers van Hiscox bleek immers dat nergens in de EU serieus meer dan een derde van de ondernemers een dergelijke verzekering heeft afgesloten.

Impact AXA besluit

Het bijzondere aan het besluit van AXA de ransomware vergoeding uit de verzekeringen te slopen is dat daarvoor twee tegengestelde verklaringen voor worden gegeven. De eerste is dat in Europa de vraag naar dit soort verzekeringen te laag is. Haaks daarop staan de meldingen uit Frankrijk en daarbuiten dat dit soort verzekeringen juist de criminelen aanmoedigt met de aanvallen door te gaan. Zij richten de aanvallen op bedrijven waarvan bekend is dat ze verzekerd zijn. Die kunnen en zullen namelijk altijd bereid zijn losgeld te betalen.

Dat het AXA besluit alleen de Europese markt betreft is mogelijk een eerste stap. De concurrentie zal moeten reageren. Als zij wel doorgaan zal dat niet leiden tot een tsunami van nieuwe klanten, daarvoor is de belangstelling al jaren te gering.

IT dienstverleners

De impact van het Franse besluit zal ook te merken zijn bij twee andere groepen. De wederverkopers van de AXA cyberverzekeringen is een groep. De andere groep betreft specialistische IT dienstverleners. Bedrijven die pentests uitvoeren en andere security diensten bieden, kunnen dat doen omdat een cyberverzekering dat voorschrijft. Er zijn ook combinaties van periodieke pentests en cyberverzekeringen. Die groep zal niet blij zijn met het besluit van AXA.

Tags: IT-dienstverlenerransomware

GerelateerdeBerichten

Persconferentie HIVE

Platleggen HIVE ransomware platform en vervelende vragen

2023/01/30
rackspace

Rackspace ligt plat door geslaagde ransomware aanval

2022/12/07
Volgend bericht
Amsterdam

Amsterdamse oppositie richt de pijlen op datacenters

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid