Een klant van de Spaanse telco EUSKALTEL klopt aan en vraagt om een overzicht van de locatiegegevens van zijn mobiele telefoon tijdens een bepaalde periode. De telco reageert totaal verkeerd op het AVG-inzageverzoek en de zaak escaleert. Een boete van 100.000 Euro is het gevolg.

Met dat antwoord neemt de klager geen genoegen. Hij stapt naar de toezichthouder en die klopt aan bij EUSKALTEL. Na wat heen-en-weer geschrijf stelt het bedrijf dat onmogelijk aan het verzoek van de klager/klant kan voldoen omdat het geen geolocatiegegevens heeft en die ook nooit heeft gehad.”
Van de toezichthouder komt er vervolgens een sommatie om de gegevens te verstrekken. Dat leidt dan weer tot een boetebesluit omdat de MVNO niet levert en zowel de klant als de toezichthouder door hebben dat de communicatie van EUSKALTEL niet klopt.
Uit de bus rolt uiteindelijk een boete van 100.000 Euro omdat is aangetoond dat het bedrijf de verzoeken van de klant eerst heeft genegeerd en daarna met onwaarheden op de proppen is gekomen.
Een AVG-inzageverzoek negeren of afwimpelen met een leugen is niet slim. De MVNO had veel tijd en kosten kunnen besparen door het verzoek van de klant serieus te nemen.




