T-Mobile Nederland heeft haar sterke groei van 2019 in het eerste kwartaal van 2020 voortgezet. De telecomprovider noteerde een klant- en omzetgroei in alle segmenten met alle merken: T-Mobile, Tele2 en Ben. De gecombineerde onderneming wordt zo met de dag een sterkere concurrent op de Nederlandse markt. De baanbrekende propositie van FMC (fixed-mobile-converged) om de vaste markt open te breken, presteert goed. Het droeg bij aan een omzetgroei van 5,6% in de markt voor vast internet. T-Mobile blijft de huidige status quo in de vaste markt uitdagen.
In het eerste kwartaal steeg de omzet uit mobiele diensten van T-Mobile met 5,5 procent (jaar-over-jaar). De omzetgroei in vaste telefonie was zelfs nog hoger met 5,6 procent (jaar-over-jaar). Het bedrijf voegde 67.000 nieuwe postpaid mobiele gebruikers toe aan het snelste en best geteste netwerk in Nederland en 14.000 nieuwe vaste klanten dit kwartaal.
Het eerste kwartaal laat opnieuw groei zien in zowel mobiel als vast (jaar-op-jaar):
- Het aantal mobiele klanten (SIM’s) bedroeg 5,7 miljoen; het aantal vaste klanten bedroeg 632.000.
- Het totaal aantal postpaid klanten is netto gestegen met +67k en het aantal vaste klanten met +14k.
- Totale omzet €476 miljoen (+3,3%). Dit werd voornamelijk gedreven door mobiele (+5,5%) en vaste opbrengsten (+5,6%) en gedeeltelijk gecompenseerd door lagere opbrengsten uit mobiele telefonie (-3,2%).
- EBITDA aangepast na lease* jaar-over-jaar stijgt naar €136 miljoen (+10,6%): gedreven door commerciële groei en lagere indirecte kosten (-4,1%).
- T-Mobile ligt volledig op schema met het integratieproces en realiseert de synergiën als gevolg van de fusie met Tele2. Dit is in lijn met het plan.
Søren Abildgaard, CEO T-Mobile Nederland:”Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor onze eigen medewerkers en hoe zij vanuit huis heel hard werken om onze klanten de beste ervaring te geven ook tijdens deze coronacrisis. We hebben opnieuw geweldige resultaten geboekt en een sterk commercieel momentum behouden ondanks een licht negatieve impact van de corona-crisis in de laatste twee weken van maart als gevolg van de tijdelijke sluiting van onze winkels. Voor het tweede kwartaal op rij zijn wij de nummer twee in de mobiele markt. Onze resultaten laten zien dat we klanten blijven geven wat ze willen. Dit geldt met name voor ons immens populaire Unlimited-aanbod. Ik beschouw het als een compliment dat onze concurrenten dit aanbod proberen te kopiëren!”
Het is nog steeds T-Mobile’s missie om de markt voor vast internet en telefonie te doorbreken en klanten ook thuis van snel en betaalbaar internet te voorzien. In het eerste kwartaal kondigde het bedrijf de uitrol aan van een nieuw Fiber to the Home (FttH) project voor 100.000 huishoudens. T-Mobile zal ook voor dit nieuwe FttH-project een wholesalesaanbod doen dat een open access model mogelijk maakt. T-Mobile bepleit dit model overal in Nederland zodat iedereen toegang geeft tot supersnel internet.
Søren Abildgaard: “Wat betreft het netwerk hebben we aangekondigd dat we deelnemen aan de komende veiling waar het 700, 1400 en 2100mhz spectrum zal worden geveild. T-Mobile verwerkt nu al bijna 50% van alle mobiele data** in Nederland. Dat is meer dan al onze andere concurrenten. Wij zijn eigenaar van het best geteste mobiele netwerk in Nederland met de hoogste score ooit. Door ons netwerk voortdurend te verbeteren zorgen we ervoor dat we voldoende capaciteit hebben om het dataverkeer voor Unlimited-klanten, waarvan we verwachten dat ze exponentieel zullen blijven toenemen, te faciliteren. Daarmee maken we onze belofte waar om meer concurrentie op de Nederlandse telecommarkt te garanderen, zowel op mobiel als op vast.”