• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Focus op verticals biedt kansen op onrustige markt

29-01-2020
focus-op-verticals-biedt-kansen-op-onrustige-markt
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In het kantoor van NLdigital in Breukelen spraken tien directieleden en managers van de toonaangevende PBX- en UC-aanbieders over trends en de verwachtingen voor de komende periode. Deze summit werd mede mogelijk gemaakt door Jabra en NLdigital.

Arthur van den Ende (Xelion) krijgt na het voorstelrondje als eerste het woord. Hij spreekt van een gezonde groeiende markt, waarmee hij zich beperkt tot de vijf markten waarop Xelion actief is. Frank Nijholt van Panasonic reageert daarop. Hij vindt de Nederlandse markt roerig in vergelijking met die van de andere landen die hij met Panasonic bedient. Sebastiaan Hoogstadt van Poly Benelux plakt het label ‘onzeker’ op de Nederlandse markt. Klanten weten niet welke kant de techniek opgaat. De consequentie hiervan is dat er juist niét wordt gekozen, om verkeerde keuzes te voorkomen. Wat hij signaleert komt grotendeels overeen met wat Leon Blank van NFON ziet, al geeft hij deels een andere reden voor de oorzaken. Het uit de markt halen van bedrijven als YES telecom en Telfort, waarvoor nog geen alternatieven zijn gekomen, heeft volgens hem voor veel onrust gezorgd.

Complex

Jan Roggeveen van Cisco typeert de markt als complex. De markt verandert volgens hem, omdat alles in elkaar wordt geschoven en dat kan tot complexiteit leiden. Tegelijk blijft telefonie belangrijk voor de eindgebruikers. Die verwachten dat alles op basis van consumptie based-modellen kan worden afgenomen, ook de oplossing waar telefonie in zit. Dat zet de nodige druk op het kanaal. Als de gewenste oplossing er is dan heeft de partner er belang bij dat die ook optimaal wordt gebruikt. Dat is niet met een klik of handeling geregeld. De juiste aanpak is essentieel en zal per geval anders zijn. Inhakend op de aandacht voor telefonie bij zijn voorganger noemt Caspar Hendriks van Atos – Unify de markt dynamisch. Voice is in de optiek voor een grote groep gebruikers, just another app. Het is er wel één die niet mag ontbreken, hoewel millennials daar schijnbaar anders over denken. Met die omschrijving legt hij de onvermijdelijke link met het consumentengedrag dat ook in de zakelijke markt toeneemt. Met kortlopende contracten en een groot aantal alternatieven is de markt een stuk dynamischer geworden. Overstappen van aanbieder is gemakkelijker dan ooit. Dat is een uitdaging voor het kanaal.

Grenzen vervagen

Marvin Korthout van Jabra beschrijft de markt als ‘overlappend’. Het aanbod is omvangrijk en voorheen strikte grenzen tussen applicaties en devices op basis van gebruik vervagen. Dat maakt het voor de klant makkelijker te switchen. Voor de partners en resellers is het een ander verhaal. Nijholt is niet de enige deelnemer die wijst op een onrustige markt. Paul Spaargaren van ALE doet dat ook. Hij noemt de producenten als oorzaak. De manier waarop zij producten en diensten in het kanaal zetten dragen volgens hem bij aan die onrust. Volgens Michiel Noordermeer van Avaya draagt het jargon, zoals fabrikanten en partners hanteren, bij aan wat de eindklant ervaart als chaotische marktverhoudingen en aanbiedingen. Als voorbeeld noemt hij de communicatie over UC. De markt is voorgehouden dat het zou zorgen voor vereenvoudiging, terwijl de praktijk totaal anders is. De markt is niet transparanter en eenvoudiger geworden, omdat partijen UC hebben aangegrepen met eigen oplossingen en standaarden te komen.

Game of Thrones

Wortell is een bijzondere deelnemer, omdat het geen fabrikant of producent is. Als grootste Microsoft-partner van het land heeft het echter wel een zeer goede kijk op de markt. Als Danny Burlage spreekt over de problemen voor de markt om de ontwikkelingen bij te benen, is dat gebaseerd op de input van een grote groep afnemers. De klant wil snel geleverd krijgen. Dat het daarbij gaat om overlappende diensten, eventueel afkomstig van concurrerende bedrijven, die lastig te integreren en koppelen zijn, daar staat de klant niet bij stil. Voor Ronald Schapendonk van NEC een uitgemaakte zaak. Wat hij hoort is het scenario van een aflevering van Game of Thrones. Iedereen moet keuzes maken en elkaar in de gaten houden. Er wordt gestreden tussen partijen die concurrenten zijn om de gunst van de klanten. Bij de afnemers zelf is ook een strijd gaande om de vraag welke applicaties nodig zijn en wie waarvoor verantwoordelijk is. Een veelvoud van strijdtonelen en daarbij is er wat hem betreft geen zicht op wie de winnaars worden. Voor Jhon Douma zijn alle gegeven typeringen van de markt logisch te verklaren. Het hoort bij een fase van adoptie van nieuwe en het afscheid nemen van oude mogelijkheden. De termijn die hij daarbij voor ogen heeft is de periode 2020-2025.

Veranderingen 2020

Als het gaat om wat er in de nabije toekomsttoekomst zal veranderen, krijgt Nijholt als eerste het woord. Hij verwacht een verdere consolidatie van zowel de techniek als de bedrijven: “Er vindt integratie plaats, maar er gaan ook bedrijven omvallen”, voorspelt hij. Dat laatste is niet iets waar de andere deelnemers afwijzend op reageren. Iedereen lijkt daar rekening mee te houden. Dat geldt ook voor zijn voorspelling dat er meer partners naar de cloud zullen gaan. “2020 zal inderdaad de nodige consolidaties brengen”, zegt Schapendonk. “Partners zullen door de klantvraag gedwongen worden keuzes te maken en dat kan rechtstreeks tot consolidatie leiden als partnerbedrijven besluiten zich aan te sluiten of elkaar over te nemen.” Meer samenwerken kan een vorm van consolidatie zijn en past daarmee in het beeld dat hij schetst. In elk geval zal zowel de eindklant als de leverancier merken dat de partners zijn veranderd.

Interoperabiliteit

“Ik hoop van harte dat interoperabiliteit volgend jaar bij iedereen hoog op de agenda staat”, zegt Burlage. “Als sector zijn we daar de afgelopen twintig jaar niet in geslaagd, dat moet en kan volgend jaar echt beter.” Een hogere mate van interoperabiliteit is in het voordeel van de klanten, omdat de verschillende platformen dan eindelijk beter op elkaar kunnen worden aangesloten. Het maakt het werk voor de leveranciers ook een stuk eenvoudiger. Dat interoperabiliteit nu volgens Burlage serieus verbeterd, heeft alles te maken met open standaarden en meer samenwerking tussen de grote spelers op de markt. Waarom dat pas in 2020 gaat gebeuren is een vraag waarop veel reacties loskomen. Spaargaren legt uit dat Microsoft als dominante speler op de markt tot voor kort werkte met gesloten standaarden: “ALE, Avaya en Cisco zijn voorbeelden van aanbieders die al jaren terug voor de open standaarden hebben gekozen. Bij Microsoft veranderde elke week wel wat met als gevolg dat niets meer werkte.” De noodzaak tot het werken met open standaarden heeft te maken met druk uit de markt. Burlage: “Hoeveel grote klanten zijn er met meerdere platformen die een internationale call willen opzetten waarbij dat direct werkt? Dat is gewoon niet mogelijk.

Tags: cloud

GerelateerdeBerichten

AVG-GDPR

Update AVG bezwaren tegen gebruik persoonsgegevens

2023/05/17
juridisch

OFCOM: mededingingsautoriteit moet cloudaanbieders onderzoeken

2023/04/05
Volgend bericht

Poly pakt uit op ISE

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more

Smart Living Society Thema event: SMART Veiligheid

05-07-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid