digitaal dossier | MS Teams
Ronald Stokebrood, partner manager bij VoIPGRID, Arthur van den Ende, directeur van Xelion, Koen van Lieshout van KPN Partner Network en Daan De Wever, CEO van Destiny. Vier VoIP-providers die stuk voor stuk open praten over Teams: aanhaken of niet?
Is het succes van Microsoft Teams terecht?
Stokebrook (VoIPGRID): “Ik denk dat het succes van Teams net zo terecht is als het succes van de overige Office-producten van Microsoft. Een heel groot gedeelte van de wereld is gewend aan het werken met Office- producten. Het is dus ook logisch dat het gebruik van Teams is gestegen. Zelf zijn we al jaren vertrouwd met Slack. Ook een tool die de communicatie met collega’s en partners naar een hoger niveau heeft gebracht. Het juist gebruiken van alle tools, en dat gaat verder dan alleen videobellen, is belangrijk dan het product an sich. ”
Van den Ende (Xelion): “Microsoft Teams heeft enorm snel het aantal gebruikers zien toenemen, net zoals andere producten die videobellen en screensharing bieden. Dit heeft alles te maken met de noodzaak om thuis te werken waardoor andere tools dan voorheen nodig zijn om met collega’s te kunnen samenwerken.”
Van Lieshout (KPN Partner Network): “Jazeker. De afgelopen twee jaar heeft Microsoft enorm geïnvesteerd. De integratie met bestaande Microsoft (365)-toepassingen is dan ook naadloos. Waar voorheen Outlook het startpunt van de dag was, horen we nu steeds vaker dat dit Teams is geworden. Covid-19 heeft natuurlijk gezorgd voor een enorme toename van gebruik, maar zonder de stabiele basis zou dit niet mogelijk zijn geweest. Onze partners kunnen echt het maken met adoptie en security.”
De Wever (Destiny): “Door Teams slim met Office 365 te integreren was voor veel thuiswerkers het opzetten van een digitale vergadering vanuit Outlook opeens een fluitje van een cent. Ook het gemak waarmee systeembeheerders al dan niet op afstand deze integratie wisten uit te rollen en activeren heeft zeker bijgedragen aan het succes. Maar Teams wordt vooral voor online vergaderingen ingezet. Op het collaboration-vlak heeft Microsoft zeker nog een aantal slagen te maken om verdere adoptie binnen organisaties te realiseren. Dat laatste zal cruciaal zijn om in de toekomst succesvol te blijven.”
Zijn er geen alternatieven?
Stokebrook (VoIPGRID): “Videobellen kan op heel veel verschillende manieren. Er zijn genoeg alternatieven in de markt te vinden. De één beter dan de ander. De kracht van partijen als Microsoft en Google is dat ze alles onder één dak hebben. Maar producten van Google, Slack, Jitsi en vele anderen leveren ook goede kwaliteit.”
Van den Ende (Xelion): “Ja, en dat is maar goed ook. Als er wat te kiezen is, heeft de gebruiker daar immers voordeel bij. Op 25 mei jl. stond er in het AD een artikel over thuiswerken en daar werden vijftien alternatieven genoemd. Allemaal Amerikaanse leveranciers. Dat is jammer, want ook in Europa worden heel goede tools voor communicatie en collaboration gemaakt. We zouden met elkaar iets meer ons best moeten doen om die te gebruiken, in plaats van het volgen van partijen die het meeste geluid maken.”
Van Lieshout (KPN Partner Network): “Voor samenwerken en bereikbaarheid is dat er zeker. Zoals Broadsoft, tegenwoordig onder de vleugels van Cisco. Dit platform biedt ons de mogelijkheid om partners en klanten te voorzien met de best passende oplossing, zeker wanneer je naar complexere omgevingen kijkt, bijvoorbeeld met callcenters of andere uitgebreidere bereikbaarheidsvraagstukken. Zoals Webex, een heel mooie oplossing voor UCaaS.”
De Wever (Destiny): “Er zijn voldoende oplossingen voor online vergaderingen en voldoende oplossingen voor digitale samenwerking. Er is echter nog geen enkele tool die beide succesvol combineert en daarnaast ook een prettige gebruikerservaring weet te realiseren.”
Lukt het je als VoIP-leverancier om aan te haken bij met succes van MS Teams of doe je niet mee met deze gekte?
Stokebrook (VoIPGRID): “De definitie van een werkplek is bij veel bedrijven de laatste jaren flexibel geworden. Die nieuwe definitie vraagt vaak in grotere mate om softwarematige oplossingen en steeds minder om de traditionele hardware. Maar het blijft een samenspel tussen de oude en de nieuwe wereld. Als VoIP-leveranciers zijn we prima in staat om Teams als toestel te laten functioneren, of andere softwarematige apps te gebruiken, zoals onze nieuwe webphone om te bellen. Hier heeft elke VoIP-partij zijn weg wel in gevonden.”
Van den Ende (Xelion): “Je ziet dat diverse aanbieders zich specialiseren als MS Teams-aanbieder. Daar zal goede reden voor zijn. Voor ons is het belangrijker om te begrijpen waarom MKB-bedrijven producten als Zoom, MS Teams of Google Duo gaan gebruiken. Dat is om met collega’s en relaties videogesprekken te kunnen opzetten, aangevuld met screensharing. Voor ons reden om juist daar aandacht aan te geven.”
Van Lieshout (KPN Partner Network): “Met KPN Partner Network zijn we niet alleen VoIP-leverancier. We leveren ook extra veilige internetverbindingen met gegarandeerde bandbreedte en automatische 4G back-up en een naadloze integratie tussen vaste- en mobiele telefonie. En sinds 2013 zijn we Indirect Reseller van Microsoft. Samen met onze partners zijn we de grootste afnemer van Microsoft 365 in de Nederlandse markt. Onze ontwikkelteams schakelen intensief en zorgen ervoor dat we oplossing kunnen bieden met de kwaliteitseisen die passen bij het beste netwerk van Nederland.”
De Wever (Destiny): “Wij bieden in alle landen (NL/BE/FR) Microsoft Teams Direct Routing via gecertificeerde systemen. Daarnaast leveren wij in Nederland deze zomer ook een Teams Connector. Partners zijn zo in staat Teams eenvoudig met onze SIP-trunks en UCaaS oplossingen te koppelen.”
Kantoren zullen meer vergaderplekken worden waarbij mensen van buiten in kunnen bellen
Bieden jullie zelf een alternatief?
Stokebrook (VoIPGRID): “Wij stellen onze partners in staat om zelf te bepalen wat de beste oplossing is voor hun klanten. Met de door ons ontwikkelde webphone kunnen alle klanten standaard via hun laptop of pc bellen. Ook voor Teams is het mogelijk om te functioneren als telefoon. Dat kan elke partner zelf regelen. Er zijn veel mogelijkheden en het is aan de partner om de keuze te maken die het beste bij zijn klant past. Soms is dat juist geen video-optie, maar telefonisch vergaderen via de gratis conference-functionaliteit van ons platform.”
Van den Ende (Xelion): “Het is onze belofte om alle zakelijke communicatie in één product te bundelen. En daar hoort video nu ook bij. We bieden een oplossing die zakelijke communicatie bundelt in één app. Daarmee heeft de gebruiker ook uitgebreide telefoniefuncties, sms of de integratie met een WhatsApp of een ticketing-systeem. Allemaal standaard beschikbaar voor een prijs die de MKB-gebruiker aanspreekt en die met zeer hoge service van lokale ICT-partners wordt aangeboden. Daarmee zijn we groot geworden in Nederland, UK en Duitsland en dat bevalt onze partners en klanten erg goed.”
Van Lieshout (KPN Partner Network): “Onze partners hebben op dit moment de mogelijkheid om de UCaaS-oplossingen van Broadsoft/Cisco aan te bieden.”
De Wever (Destiny): “Wij bieden partners voor elk communicatievraagstuk een oplossing. Met het realtime beschikbaar stellen van trunks, UCaaS oplossingen (3CX, Xelion, Swyx), vast-mobiel integratie en connectiviteit hadden we daarom al een oplossing voor vrijwel alle scenario’s. Met het toevoegen van de Teams Connector als aanvulling en later dit jaar Pure Cloud (overname Escaux, 2019) maken we het aanbod compleet.”
Gaat Microsoft nu ook de telefonie-markt overnemen?
Stokebrook (VoIPGRID): “Uiteraard is alles mogelijk, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Microsoft heeft al een samenwerking met Colt om ook de telefooncentrale mogelijkheden te activeren in Teams. De kracht van Teams zit hem in de end-to-end oplossing. Resellers en partners zijn de belangrijkste schakel in het leveren van de maatwerkoplossingen bij de klant. Zo krijgen klanten altijd de oplossing die het beste bij ze past. Geen bedrijf is immers gelijk.”
Van den Ende (Xelion): “Die vraag kan alleen Microsoft beantwoorden. Hoewel het antwoord tot nu toe altijd ontkennend is geweest, zien we in de praktijk iets anders. De recente overname van Metaswitch is daarvan een voorbeeld. Het is voor Xelion niet zo’n interessante vraag overigens. Er zijn altijd mogelijkheden om met een goed product gericht op een specifieke doelgroep succesvol te zijn. Onze focus is het MKB, waarbij we permanent investeren in functies, support en tarifering aansluiten op de behoefte van organisaties die we lokaal excellente service kunnen bieden.”
Van Lieshout (KPN Partner Network): “Ik geloof in synergie. Enerzijds tussen KPN/RoutIT en Microsoft. Maar nog belangrijker: tussen ons en onze KPN Partner Network partners. Partners zijn de belangrijkste schakel in het automatiseringsproces: ze kennen het bedrijfsproces van de klant, kunnen hem hier echt helpen optimaliseren en zullen hierdoor succesvol zijn in de toekomst. Wij kunnen ze van de juiste producten en diensten voorzien. In het verleden zagen telecomoperators Teams als een bedreiging, maar inmiddels is wel duidelijk dat het een toevoeging is, waar we samen iets moois van kunnen maken.”
De Wever (Destiny): “De functionaliteit, gebruikers-ervaring maar ook het beheer zijn niet te vergelijken met bewezen diensten als 3CX, Xelion, Swyx of Pure Cloud. Bij die oplossingen ligt de focus volledig op telefonie, online vergaderen en integratie en is bovendien de investering een stuk lager. Ook het eenvoudig bundelen met vast-mobiel integratie of connectiviteit is niet mogelijk. Er zullen voor Teams met geïntegreerde telefonie altijd individuele business cases zijn. De huidige oplossing sluit echter niet aan op de wensen, gebruikerservaring en vooral verwachtingen van de massa.”
Waar staan we over een half jaar met deze ontwikkeling?
Stokebrook (VoIPGRID): “De afgelopen tijd hebben we bewezen dat we in staat zijn om prima met elkaar te kunnen samenwerken ook zonder fysieke aanwezigheid op kantoor. Hierdoor zullen vast een aantal zaken veranderen. De drempel die video calls met zich meebrachten in bijvoorbeeld het salesproces zullen nu vast beter en sneller worden geaccepteerd. Echter het menselijke (fysiek bij elkaar aan tafel zitten) aspect van een dergelijk proces moet niet worden onderschat. In de huidige situatie zijn we gedwongen om nieuwe dingen te proberen. Ik zou er echter ook niet raar van staan te kijken dat er over een halfjaar bij het eventueel versoepelen van maatregelen gewoon weer op de veelal “ouderwetse” manier zal worden gewerkt en er helemaal niet zoveel is veranderd.
Van den Ende (Xelion): “Na een aantal roerige maanden gebruiken ICT- en telecom-resellers de zomermaanden om portfolio en services beter af te stemmen op de nieuwe realiteit. We zijn met veel nieuwe partners in gesprek die een volwaardig communicatieproduct aan hun MKB-klanten willen bieden. Hiermee kunnen organisaties thuis en op kantoor al hun communicatie regelen, zonder zich vast te leggen op één vendor die weinig keuzevrijheid biedt. We zien de toekomst positief tegemoet. Onze partner heeft een onderscheidend product en hij blijft daadwerkelijk die onafhankelijke adviseur van organisaties die hem om advies vraagt.”
Van Lieshout (KPN Partner Network): “Hopelijk hebben we Covid-19 (voor een groot deel) onder controle. De anderhalve meter samenleving zal er nog zijn. Ik denk dat we naar een mix-variant gaan waarbij we meer overleg op afstand blijven doen, maar ook bij elkaar komen. Dat is goed tegen de files, goed voor het milieu én het zorgt ervoor dat we efficiënt & effectief samen kunnen werken. Video voor overleg blijft. Kantoren zullen meer vergaderplekken worden waarbij mensen van buiten in kunnen bellen. Daarvoor zijn kwalitatief hoogwaardige én veilige oplossingen die samenwerken faciliteren noodzakelijk.”
De Wever (Destiny): “We hebben in enkele maanden tijd een ontwikkeling meegemaakt die we normaal gesproken in een paar jaar zouden zien. Daar ligt dan ook de grote uitdaging voor de aanbieders van communicatie- en collaboration-oplossingen. Hoe zorg je ervoor dat gebruikers je product volledig gaan en blijven benutten? De sterke groei zal afnemen en adoptie mogelijk krimpen. De ontwikkelingen rondom de coronacrisis zullen daar zeker nog invloed op hebben. Met alle veranderingen zijn ook de verwachtingen rond hoe de klant communiceert met bedrijven veranderd. De klant verwacht via meerdere kanalen (e-mail, sms, webchat, social media, telefoon, etc.) probleemloos te kunnen communiceren. Het is voor bedrijven nog crucialer om een excellente service te bieden, om zo het succes van hun medewerkers te vergroten. Die verwachting kun je niet vervullen met enkel Microsoft Teams.”
Onze partner heeft een onderscheidend product en hij blijft daadwerkelijk die onafhankelijke adviseur